Plotki dotyczące powstania nowej grupy krążyły w kolarskim eterze już od dawna, praktycznie tuż po wypuszczeniu pierwszej wersji, czyli XX1. Teraz oficjalnie SRAM X01 wchodzi na rynek.
W zestawie znajdziemy nie tylko jednotarczową korbę połączoną z jedenastorzędową kasetą. SRAM zdecydował się na przejęcie części zaawansowanych technologii i wdrożenie ich do niższej grupy. W związku z tym odświeżono m.in. korbę i łańcuch. Poszczególne komponenty grupy zyskały także nowe materiały oraz zmienioną stylizację. Wszystko zostały dobrane w sposób, który jednocześnie czyni X01 bardziej dostępną finansowo. Efekt jest jednak taki sam jak w przypadku XX1, czyli precyzyjne i szybka zmiana biegów bez możliwości wypadnięcia łańcucha poza tarczę.
Podwójne zmieniarki
Grupa będzie oferowana zarówno w wersji z klasycznymi triggerami, jak i w opcji grip shift. W pierwszej wersji korpus manetki zyskuje aluminiową pokrywę w miejsce karbonowej (jak w XX1), ale jego waga jest mniejsza o 14g (91g) niż najwyższej wersji (105g). Masa grip shifta wynosi z kolei 143g. Obydwie wersje wyposażone są w technologię SRAM 1X™ X-ACTUATION™, która gwarantuje precyzyjną zmianę biegów w obrębie całego zakresu przełożeń kasety.
Triggery X01 dla jeszcze szybszej zmiany przełożeń wykorzystują technologię Zero Loss Engagement. Są kompatybilne z adapterem MatchMaker X.
Grip shifty X01 posiadają wskaźnik aktualnego przełożenia Speed Metal™. Całość opiera się na łożyskach Rolling Thunder™, które gwarantują błyskawiczną zmianę biegów i dużą precyzję operacji. Technologia lock-on to system Jaws™ gwarantujący pewne trzymanie się komponentu. Pokrywa jest aluminiowa, a sama struktura powierzchni gripów nie uległa zmianie.
Nowa korba
W przypadku korby SRAM zdecydował się na zmianę konstrukcji pająka. Po tym unowocześnieniu nie będzie już możliwe używanie zębatki w rozmiarze 28T. Ramiona korby wykonane są z włókien węglowych z aluminiowym pająkiem. Technologia X-Sync™, stosowana w konstrukcji tarcz, polega na takim wyprofilowaniu zębów, które umożliwia maksymalnie sztywną pracę łańcucha. Ciekawe czy nowy system całkowicie wykluczy użycie tarcz innych producentów, czy jednak część z nich będzie kompatybilna z X01.
Do wyboru będziemy mieli następujące rozmiary tarcz: 30-32-34-36-38T.
Waga nowej korby wynosi 655g (ze środkiem suportu BB30). Dostępne będą kolory: czarny i czerwony.
Obsługa napędu
Przerzutka tylna X01 X-Horizon zyskała dużą część technologii używanych w XX1. Większa powierzchnia górnej części wózka oraz jej odpowiednie profilowanie umożliwia automatyczną i szybką redukcję luzu łańcucha. 12-zębowe kółka przerzutki wykonane w technologii X-Sync™ gwarantują minimalne opory tarcia łańcucha. W przerzutce zastosowano oczywiście systemy Rolling Bearing Clutch™ oraz Cage Lock™, które umożliwiają stabilną pracę napędu w każdych warunkach.
Do wyboru mamy karbonowe lub aluminiowe pokrycie korpusu przerzutki tylnej. Jej waga wynosi 252g i będzie dostępna w wersji czerwonej lub czarnej.
Nowa kaseta XG-1195 przyciąga głęboką czernią zastosowanych w niej zębatek. Producent zastrzega jednak, że taki design nie tylko został podyktowany wymogami stylistycznymi, ale także ma on zwiększać wytrzymałość zębatek. Kaseta w rozstawie 10-42 (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42) waży 275g. Bębenek wykonany w technologii XD™ Driver Body zapewnia trwalsze połączenie z piastą.
Całość kręci się na łańcuchu PC-XX1, który zyskał nowe wykończenie - Hard Chrome™. Dzięki niemu ma zostać zwiększona wytrzymałość komponentu oraz odporność na rozciąganie. Łańcuch jest kompatybilny z napędami jednorzędowymi.
Podsumowanie
Wypuszczając na rynek grupę SRAM X01 amerykański producent robi kolejny krok w celu jeszcze mocniejszej penetracji środowiska MTB. Dedykowana do XC grupa zyskała już sobie wielu zwolenników, chociaż stosowanie jednej tarczy ma swoje wady i zalety.
Grupa SRAM X01 będzie dostępna w połowie września w sklepach. Cena kompletnego zestawu wyniesie $1247, podczas gdy cena XX1 wynosi $1375.
Fot.: SRAM
Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl