Manetki w kompakcie
Nowe triggery giganta ze Stanów Zjednoczonych przeszły znaczące zmiany, zarówno w zakresie funkcjonalności jak i estetyki i sposobu wykończenia. Do łask powraca technologia Zero Loss shifting, stosowana do tej pory z powodzeniem w klamkomanetkach szosowych. SRAM wprowadza je do nowych triggerów. System odpowiada oczywiście za precyzyjną i szybką zmianę biegów, a technicznie polega na tym, że linka jest ciągnięta równomierne na całej długości skoku dźwigni.
Oprócz tego nowe manetki w grupach X0, X9 i X7 będą posiadały mechanizmy w dużej części przejęte z najwyższej grupy XX, co ma zdecydowanie wpłynąć na jakość działania każdej z nich. Aby poprawić płynność zmiany biegów zdecydowano się także na wprowadzenie łożysk kulkowych w modelach X0 i X9.
Jeśli chodzi o design, to wszystkie trzy modele nowych triggerów są nieco bardziej kompaktowe od wcześniejszych wersji. Najwyższy z nich, X0, będzie dodatkowo oferowany w kilku kolorach, a pokrywa tej manetki to karbonowa skorupa. W tym modelu będzie możliwa również regulacja położenia dźwigni, czego X7 i X9 nie oferuje. Warto również dodać, że wszystkie trzy nowe manetki są kompatybilne z systemem łączenia z dźwignią hamulcową Matchmaker X.
Triggery będą dostępne na rynku jeszcze w tym półroczu. Ich cena wynosi odpowiednio: X7 - $70, X9 - $123, X0 - $262. W cenę wchodzi również obejma na kierownicę.
Przerzutkowa rewolucja?Drugą nowością w stajni SRAMa jest przerzutka tylna X7 z technologią Type 2. System wspomaga pracę łańcucha stabilizując jego pozycję oraz ułatwiając zmianę przełożeń w trudnym terenie. Type 2 sprawia również, że łańcuch nie wali o rurę, tylko utrzymuje swoją pozycję w niewielkim zakresie odchyleń. Dotychczas ta technologia była obecna wyłącznie w modelach XX1, X0 i X9 Type 2. Teraz SRAM przenosi ten system do jeszcze niższej grupy, co pozwoli miłośnikom MTB z mniejszym budżetem na używanie sprawniejszej przerzutki, gwarantującej również cichszą pracę napędu.
Warto dodać, że przerzutka jest również wyposażona w system blokady wózka Cage Lock, który ustawia go w pozycji do przodu i ułatwia zdejmowanie tylnego koła bez brudzenia rąk.
Waga X7 z technologią Type 2 wyniesie 293g, a cena - $89. Przerzutka będzie dostępna w wersji z krótkim, średnim i długim wózkiem. Maksymalnie obsłuży kasetę z zębatką 36T.
Fot.: SRAM