Polskie elektryki i Shimano STEPS

Drukuj

Popularność rowerów elektrycznych stale rośnie i chociaż w świecie MTB e-wspomaganie budzi jeszcze pewne kontrowersje, to w przypadku rowerów miejskich i użytkowych e-bike nikogo już nie dziwi. Jednym z ciekawszych systemów dedykowanych rowerom elektrycznym jest Shimano STEPS, które w sezonie 2017 pojawi się w wielu polskich konstrukcjach.

Podczas gdy na co dzień nasza uwaga skupia się na wyczynowej stronie kolarstwa, mało kto zdaje sobie sprawę, ile ciekawego z technologicznego punktu widzenia dzieje się w bardziej użytkowych segmentach rynku. Świetnie widać to na przykładzie Shimano - z pewnością głównie kojarzycie producenta z Osaki z ich grup napędowych dedykowanych rowerom górskim i szosie, wśród których swoistą perłą w koronie są systemy używające prądu, czyli Di2. Od jakiegoś czasu Japończycy bardzo śmiało poczynają sobie także w temacie e-bike'ów: wszystko zaczęło się od miejskiego Shimano STEPS, a w sezonie 2016 mieliśmy okazję poznać grupę Shimano STEPS E8000 dedykowaną rowerom górskim (elektryczny odpowiednik XT) - o tym drugim systemie szerzej pisaliśmy w naszej relacji z wyprawy na Obóz Prasowy do Szwajcarii.

 

Może Cię zainteresować:

 

 
 

 

 

STEPS: rzut oka, ciekawostki

O Shimano STEPS (Shimano Total Electric Power System) zostało powiedziane już sporo, dlatego dociekliwych odsyłamy do archiwalnych tekstów. Co charakterystyczne i godne podkreślenia: bez względu na to, czy mówimy o STEPS miejskim czy górskim, uwagę zwraca kompatybilność napędów e-bike z innymi produktami Shimano. Dla przykładu miejska grupa współpracuje z dedykowaną piastą Di2 (Alfine) z wewnętrznymi przełożeniami, dzięki czemu możliwe było zastosowanie automatycznej zmiany biegów. Z drugiej strony górski system E8000 współpracuje z grupami elektronicznej zmiany biegów Di2. Shimano w swoich napędach elektrycznych dużą wagę przywiązuje do niskiej masy podzespołów oraz dużej czułości działania - to m.in. dlatego stawia się przede wszystkim na jednostki napędowe zlokalizowane centralnie (czyli tam gdzie korba). Godnym uwagi jest też możliwość konfiguracji swojego napędu (także bezprzewodowo za pośrednictwem Bluetooth) poprzez aplikację E-Tube.

 

 
 

 

 

STEPS na naszym podwórku

Tym co zwróciło naszą uwagę to fakt sporego wzrostu popularności elektrycznych napędów Shimano wśród polskich producentów - szczególnie interesujący jest fakt, że wielu z nich ma swoją wizję na rower elektryczny, często oferując zupełnie inne konfiguracje czy rozwiązania.

 

 
 

 

 

Bardzo ciekawie prezentuje się futurystyczna hybryda największego polskiego producenta rowerów, czyli marki KROSS - firma z Przasnysza w ofercie na 2017 posiada dwa rowery elektryczne o charakterystyce trekkingowo-crossowej, która równie dobrze sprawdza się w mieście, jak i poza nim (podczas wypraw szosowych i na utwardzonych drogach poza asfaltem). Modele Hybrid 5.0 oraz 3.0 zbudowane zostały na nowoczesnych ramach idealnie komponujących się z elektrycznymi podzespołami pod względem estetycznym - oba rowery zostały wyposażone w jednostkę centralną Steps DU-E6001 o mocy 250W oraz baterię zainstalowaną na bagażniku - w zależności od wersji różne są pojemności akumulatorów: to 418 Wh dla tańszego modelu 3.0 oraz 500 Wh dla droższego 5.0. Sterowanie systemem odbywa się oczywiście za pośrednictwem manetki umieszczonej na kierownicy oraz wyświetlacza, będącego "mózgiem" całości - tam czeka też na nas szereg informacji, od standardowych (typu prędkość, dystans), po te wynikające ze specyfiki STEPS, jak np. aktualny program pracy, zasięg jazdy, stan baterii.

 

 

 

Bardzo śmiało w świat rowerów elektrycznych wkroczył drugi z największych producentów rowerów, czyli marka Romet - tutaj nie ograniczono się jedynie do rowerów o charakterze miejsko-rekreacyjnym, bo w ofercie aż 15 elektryków znalazło się miejsce także dla e-MTB. Na listach wyposażenia najważniejszych, flagowych modeli zdecydowanie króluje STEPS - uwagę zwraca model ERE 500 z pełnym zawieszeniem, którego wyposażenie przypomina nam oficjalne testy napędu Shimano STEPS w Szwajcarii. W modelu ERE 500 zastosowano grupę napędową STEPS E8000, na którą składa się centralnie zamontowany silnik o mocy 250 Watt oraz baterię zintegrowaną z dolną rurą ramy (pojemność 504 Wh). Systemem sterujemy z manetki umieszczonej na kierownicy, a za połączenie całości odpowiada wyświetlacz - zarówno manetka, jak i wyświetlacz łudząco przypominają te znane grup Shimano XT i XTR Di2 i zresztą posiadają sporo wspólnych funkcjonalności (w przypadku zastosowania w jednym rowerze grupy Di2 oraz STEPS stosujemy jeden wyświetlacz). Do dyspozycji mamy tu 3 programy wspomagania z najmocniejszą funkcją Boost na czele.

 

 
 

 

 

Innowacji nie boją się także nieco mniejsi producenci - Unibike (podobnie jak KROSS) postawił na elektryka trekkingowo-crossowego - model Energy dostępny jest w wersjach dla kobiet i mężczyzn. To co wyróżnia Unibike Energy jest zastosowanie napędu z paskiem oraz wspomnianej na wstępie piasty Alfine Di2, dzięki której możliwa jest automatyczna zmiana biegów. 

 
 

 

Nieco bardziej zachowawczo do tematu podeszli twórcy modelu e-Maxim FF + Steps - to najwyższy model elektryczny w ofercie firmy Zasada Bikes, co nie znaczy, że producenci nie starali się zaproponować produktu o możliwie dobrym stosunku ceny do jakości. Hybrydowy E-Maxim FF z napędem STEPS to jeśli chodzi o charakter podobna wizja do tego co proponuje KROSS - bateria o pojemności 11 Ah montowana jest na bagażniku. Resztę podzespołów stanowią bardziej tradycyjne produkty, jak manetki Shimano Altus czy przerzutka z grupy Shimano Deore.

 

 

STEPS na Bike Expo

Jeśli chcecie zobaczyć na własne oczy Shimano STEPS, a nawet przetestować elektryczne podzespoły japońskiego producenta, koniecznie zapiszcie w kalendarzu datę 18 i 19 marca - to właśnie wtedy na Stadionie Narodowym w Warszawie odbędą się targi Bike Expo, na których wspomniane powyżej produkty się pojawią. Jeśli lubicie rowerowe nowinki obecność obowiązkowa!

Więcej informacji na: shimano-steps.com