Trendy rowerowe 2022 według danych OLX

Poznaj analizę trendów rynku rowerowego w Polsce.

Drukuj

Dotarliśmy do ciekawych danych zebranych przez portal ogłoszeniowy OLX. Pokazują one trendy w branży rowerowej z ostatnich dwóch lat oraz prognozują dalszy wzrost popytu na dwa kółka. Poznajcie najciekawsze fakty!

Ostatnie lata były bardzo dobre dla branży rowerowej. Przede wszystkim pandemia mocno rozpędziła popyt na samodzielną aktywność fizyczną wykonywaną na świeżym powietrzu. Do tego sporo osób chciało zrezygnować z podróżowania komunikacją zbiorową. Przy okazji cały czas rosła (i rośnie nadal) świadomość ekologiczna w naszym społeczeństwie, co dodatkowo wzmaga chęć rezygnacji z pojazdów spalinowych na rzecz rowerów. Dzięki temu sezony 2020 i 2021 stały się pod względem sprzedażowym rekordowe dla branży

Gigantyczny wzrost produkcji i sprzedaży rowerów

Jako ciekawostkę warto podać, że Polska będąca czwartym największym producentem rowerów w Unii Europejskiej tylko w maju 2020 r. wyprodukowała aż 119 tysięcy rowerów. Według danych GUS względem kwietnia 2020 r. było to aż o 171,3% więcej. Można jednak przypuszczać, że tak duży wzrost był spowodowany też faktem, że nie wszystkie fabryki działały na początku pandemii pełną parą. Nie zmienia to jednak faktu, że wzrost był i tak gigantyczny. Maj był okresem wyjątkowo wzmożonej produkcji. A jak wynika z ówczesnych rozmów, które jako redakcja prowadziliśmy z polskimi producentami, produkcja była ogromna, jednocześnie wciąż mniejsza niż popyt, ponieważ z dostarczaniem części nie nadążali dostawcy podzespołów.

 

 

OLX prognozuje dalszy wzrost

Obecnie zmagamy się z wysoką inflacją i zawrotnymi cenami paliw. OLX mimo wszystko prognozuje dalszy wzrost zainteresowania i sprzedaży rowerów. A według ekspertów kolejne lata mogą przynieść nawet 45% wzrostu. To ciekawe, bowiem niektórzy producenci już dziś mówią o spłaszczeniu krzywej popytu. W końcu rynek się już nasycił, a skoro mamy kryzys to (wolnych) pieniędzy w kieszeniach nabywców jest coraz mniej. 

 

Coraz częściej kupujemy rowery w internecie

Pandemia bardzo rozwinęła też rynek e-commerce i na stałe zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2020” opracowanego przez Gemius z Izbą Gospodarki Elektronicznej, aż 73% badanych osób chociaż raz dokonało zakupów online. Nie dziwi więc, że również rowerów coraz częściej szukamy w internecie.

 

Serwis OLX, analizując ruch użytkowników w kategorii Rowery, wskazuje bardzo dynamicznie rosnące zainteresowanie zakupami w tym dziale. Analiza OLX-a podaje, że w marcu 2022 r. kategorię odwiedziło aż o 85% więcej użytkowników niż w lutym. Liczby robią wrażenie, choć wpływ na nie ma również sezonowość w branży rowerowej, która zawsze działa na podobnej zasadzie. OLX dodaje, że w ich serwisie szczyt rowerowego sezonu zakupowego przypada na maj i czerwiec.

 

 

Rower górski czy elektryczny?

"Obserwujemy też, że nasi klienci wystawiają coraz bogatszą ofertę rowerów elektrycznych, które są w tym momencie najbardziej pożądanym przez użytkowników jednośladem"

– mówi Paweł Starościak, opiekun kluczowych klientów w kategorii Sport i Hobby w OLX.

Ciekawie wyglądają dane dotyczące zainteresowań polskich konsumentów. Do najpopularniejszych haseł wyszukiwanych w kategorii Rowery w serwisie OLX należą: rower elektryczny (w marcu 2022 roku wyszukiwany ponad 80 tys. razy), rower górski (30 tys. razy), a także gravel czy fraza Kross. Dużym zainteresowaniem cieszą się też takie elementy wyposażenia jak fotelik rowerowy czy przyczepka rowerowa, które pozwalają spędzać czas aktywnie w rodzinnym gronie.

 

Chętnie szukamy na OLX

Według omawianych danych co dziesiąty Polak szuka sprzętu sportowego na OLX:

W marcu na każde ogłoszenie zamieszczone w serwisie w kategorii Rowery przypadało ponad 6 tys. wyświetleń na liście ogłoszeń i ponad 66 unikalnych wyświetleń samego ogłoszenia. Miesięcznie kategorię Sport i Hobby w serwisie OLX odwiedza 4,3 mln użytkowników (czyli co 10. Polak), a zamieszczone w niej ogłoszenia otrzymują aż 83 tys. odpowiedzi dziennie. W ubiegłym roku liczba odwiedzających kategorię Rowery każdego miesiąca w trakcie sezonu przekraczała 2 mln użytkowników (dane OLX).

 

Sprzedaż internetowa jest w pewnym sensie komfortowa, bo w końcu z danym towarem możemy zapoznać się szczegółowo, bez pośpiechu i bez wychodzenia z domu. W szczycie sezonu, gdy w salonach rowerowych zdarzają się tłumy, często sprzedawcy mogą nie być w stanie obsłużyć wszystkich klientów. Wtedy internet staje się atrakcyjną alternatywą, dającą szansę na dokładne przemyślenie planowanego zakupu.