Ostatnie lata były bardzo dobre dla branży rowerowej. Przede wszystkim pandemia mocno rozpędziła popyt na samodzielną aktywność fizyczną wykonywaną na świeżym powietrzu. Do tego sporo osób chciało zrezygnować z podróżowania komunikacją zbiorową. Przy okazji cały czas rosła (i rośnie nadal) świadomość ekologiczna w naszym społeczeństwie, co dodatkowo wzmaga chęć rezygnacji z pojazdów spalinowych na rzecz rowerów. Dzięki temu sezony 2020 i 2021 stały się pod względem sprzedażowym rekordowe dla branży.
Gigantyczny wzrost produkcji i sprzedaży rowerów
Jako ciekawostkę warto podać, że Polska będąca czwartym największym producentem rowerów w Unii Europejskiej tylko w maju 2020 r. wyprodukowała aż 119 tysięcy rowerów. Według danych GUS względem kwietnia 2020 r. było to aż o 171,3% więcej. Można jednak przypuszczać, że tak duży wzrost był spowodowany też faktem, że nie wszystkie fabryki działały na początku pandemii pełną parą. Nie zmienia to jednak faktu, że wzrost był i tak gigantyczny. Maj był okresem wyjątkowo wzmożonej produkcji. A jak wynika z ówczesnych rozmów, które jako redakcja prowadziliśmy z polskimi producentami, produkcja była ogromna, jednocześnie wciąż mniejsza niż popyt, ponieważ z dostarczaniem części nie nadążali dostawcy podzespołów.
OLX prognozuje dalszy wzrost
Obecnie zmagamy się z wysoką inflacją i zawrotnymi cenami paliw. OLX mimo wszystko prognozuje dalszy wzrost zainteresowania i sprzedaży rowerów. A według ekspertów kolejne lata mogą przynieść nawet 45% wzrostu. To ciekawe, bowiem niektórzy producenci już dziś mówią o spłaszczeniu krzywej popytu. W końcu rynek się już nasycił, a skoro mamy kryzys to (wolnych) pieniędzy w kieszeniach nabywców jest coraz mniej.
Coraz częściej kupujemy rowery w internecie
Pandemia bardzo rozwinęła też rynek e-commerce i na stałe zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2020” opracowanego przez Gemius z Izbą Gospodarki Elektronicznej, aż 73% badanych osób chociaż raz dokonało zakupów online. Nie dziwi więc, że również rowerów coraz częściej szukamy w internecie.
Serwis OLX, analizując ruch użytkowników w kategorii Rowery, wskazuje bardzo dynamicznie rosnące zainteresowanie zakupami w tym dziale. Analiza OLX-a podaje, że w marcu 2022 r. kategorię odwiedziło aż o 85% więcej użytkowników niż w lutym. Liczby robią wrażenie, choć wpływ na nie ma również sezonowość w branży rowerowej, która zawsze działa na podobnej zasadzie. OLX dodaje, że w ich serwisie szczyt rowerowego sezonu zakupowego przypada na maj i czerwiec.
Rower górski czy elektryczny?
"Obserwujemy też, że nasi klienci wystawiają coraz bogatszą ofertę rowerów elektrycznych, które są w tym momencie najbardziej pożądanym przez użytkowników jednośladem"
– mówi Paweł Starościak, opiekun kluczowych klientów w kategorii Sport i Hobby w OLX.
Ciekawie wyglądają dane dotyczące zainteresowań polskich konsumentów. Do najpopularniejszych haseł wyszukiwanych w kategorii Rowery w serwisie OLX należą: rower elektryczny (w marcu 2022 roku wyszukiwany ponad 80 tys. razy), rower górski (30 tys. razy), a także gravel czy fraza Kross. Dużym zainteresowaniem cieszą się też takie elementy wyposażenia jak fotelik rowerowy czy przyczepka rowerowa, które pozwalają spędzać czas aktywnie w rodzinnym gronie.
Chętnie szukamy na OLX
Według omawianych danych co dziesiąty Polak szuka sprzętu sportowego na OLX:
W marcu na każde ogłoszenie zamieszczone w serwisie w kategorii Rowery przypadało ponad 6 tys. wyświetleń na liście ogłoszeń i ponad 66 unikalnych wyświetleń samego ogłoszenia. Miesięcznie kategorię Sport i Hobby w serwisie OLX odwiedza 4,3 mln użytkowników (czyli co 10. Polak), a zamieszczone w niej ogłoszenia otrzymują aż 83 tys. odpowiedzi dziennie. W ubiegłym roku liczba odwiedzających kategorię Rowery każdego miesiąca w trakcie sezonu przekraczała 2 mln użytkowników (dane OLX).
Sprzedaż internetowa jest w pewnym sensie komfortowa, bo w końcu z danym towarem możemy zapoznać się szczegółowo, bez pośpiechu i bez wychodzenia z domu. W szczycie sezonu, gdy w salonach rowerowych zdarzają się tłumy, często sprzedawcy mogą nie być w stanie obsłużyć wszystkich klientów. Wtedy internet staje się atrakcyjną alternatywą, dającą szansę na dokładne przemyślenie planowanego zakupu.