Rama Kross Level B+ jest rozwinięciem modelu Level A+. Główne zmiany dotyczą wzmocnienia konstrukcji oraz jej dodatkowego usztywnienia w newralgicznych miejscach. Poszerzono istotnie dolną rurę, dołożono też włókien, aby całość usztywnić. W budowie ramy zastosowano technologię układania jednokierunkowych włókien (Uni Direction), która umożliwia ich rozmieszczenie dokładnie tam, gdzie być powinny. B+ 29er ma być sztywna bocznie i twarda przy jednoczesnym zachowaniu dostatecznej elastyczności. W przypadku modeli przeznaczonych do ścigania aspekt ten ma drugorzędne znaczenie, niemniej powinien zaspokoić oczekiwania wyczynowych kolarzy MTB.
W nowej konstrukcji postawiono również na odmienny, bardziej nowoczesny design oraz geometrię o przeznaczeniu wyścigowym. Długość tylnych widełek to bezkompromisowe 434 mm. Skrócenie tylnego trójkąta wymusiło także konieczność wygięcia rury podsiodłowej, tak aby zmieścić koło wraz z zachowaniem przestrzeni na oponę. Zmiany te mają na celu zwiększenie zwrotności. W rozmiarze 21" długość górnej rury wyniesie 640mm w poziomie (faktyczna długość rury to 609mm), a w rozmiarach mniejszych możemy spokojnie odjąć po 3 cm. Rama ma też charakterystyczny mostek powyżej górnej rury, schodzący do rury podsiodłowej. Taka konstrukcja ma na celu zmniejszenie powierzchni głównego trójkąta i w efekcie poprawę sztywności bocznej. Tej ostatniej sprzyja także zastosowanie taperowanej główki sterowej o wielkości 1,5".
Inżynierowie Krossa zastosowali także w ramie wewnętrzne prowadzenie pancerzy przerzutek. Jedynym wyjątkiem jest kabel hamulca tylnego, który został poprowadzony na zewnątrz. Wewnętrzne prowadzenie hamulca powoduje niepotrzebne rozszczelnianie, aby go zamontować.
Masa Kross Level B+ 29er będzie wynosić 1290g (rozmiar M) wraz z hakiem i malowaniem. Waga nie stanowi z pewnością największej zalety tej konstrukcji, ale rekompensata w postaci wysokiej sztywności i wytrzymałości zapewnia dobre osiągi podczas ścigania. Topowy model ramy będzie wyposażony w amortyzator RockShox SID XX WC, osprzęt Shimano XTR oraz w komponenty Eastona. W kolekcji twentyninerów pojawi się siedem modeli - dwa karbonowe i pięć aluminiowych.
Warto dodać, że na prototypowych ramach B+ 29er ścigają się już zawodnicy Kross Racing Team, m.in. Bogdan Czarnota i Radosław Rękawek. Obydwaj są bardzo zadowoleni z nowego nabytku, a zajmowane przez nich miejsca w maratonach potwierdzają użyteczność ramy do zastosowań wyścigowych. Pozostaje tylko czekać na zaprezentowanie modelu zwykłym śmiertelnikom.
Cena ramy nie została jeszcze ustalona.
Geometria Kross Level B+ 29er
17”
Długość rury podsiodłowej – 430 mm
Długość głównej rury – 590 mm
Długość główki ramy – 110 mm
Kąt rury podsiodłowej – 73 º
Kąt główki ramy - 70 º
Długość tylnych widełek – 434 mm
Baza kół – 1084 mm
19”
Długość rury podsiodłowej – 480 mm
Długość głównej rury – 610 mm
Długość główki ramy – 120 mm
Kąt rury podsiodłowej - 73 º
Kąt główki ramy - 71 º
Długość tylnych widełek – 434 mm
Baza kół – 1094 mm
21”
Długość rury podsiodłowej – 540 mm
Długość głównej rury – 640 mm
Długość główki ramy – 140 mm
Kąt rury podsiodłowej – 73 º
Kąt główki ramy – 71,5 º
Długość tylnych widełek – 434 mm
Baza kół – 1119 mm
Fot.: Kross
Dystrybutor: www.kross.pl




