Sztywny 29"
Teamelite TE01 29 Carbon to nowy model pierwotnie aluminiowej wersji twentyninera, wypuszczonego wcześniej przeze Szwajcarów. Unowocześniona wersja nie tylko wyposażona jest w węglową ramę, ale posiada również odmienną charakterystykę. Głównym celem inżynierów BMC było stworzenie szybkiego roweru, którego prowadzenie będzie w dużej mierze podobne do zwrotności standardowego 26-calowca. Wprowadzono więc znaczące zmiany w geometrii. Skróceniu do 429mm uległy dolne rury tylnego trójkąta, co bezpośrednio ma przekładać się na lepsze przyspieszenie i większą zwrotność prowadzenia. Oprócz tego obniżono mufę suportową (skrywającą pakiet PressFit 86 BB) o 65mm, dzięki czemu środek ciężkości umieszczony jest niżej. Pozwala to na poczucie znajdowania się w centrum roweru, a nie górowaniem nad umieszczoną w dole ramą. Kąt nachylenia główki sterowej zmieniono na 70º, przez co uzyskano zwiększoną stabilność podczas przejeżdżania przez przeszkody. Jej długość również skrócono - obecnie wysokość główki wynosi zaledwie od 90 do 110mm (w zależności od rozmiaru ramy), co dodatkowo dodaje agresywności prowadzeniu hardtaila. Wydłużeniu uległa także rura górna, która w rozmiarze M posiada 61cm. W połączeniu z szeroką kierownicą i krótkim mostkiem (70mm) ma gwarantować sprawne i zwrotne prowadzenie, nawet na ciasnych singletrackach.
Rama podzielona jest na dwa główne bloki. Dolna część ma zapewniać optymalny transfer energii, podczas gdy górna odpowiada za komfort prowadzenia. Cała koncepcja zawiera się w technologii BMC o nazwie "Tuned Compliance Concept". W praktyce opiera się ona na maksymalnym odkształceniu tylnej osi wynoszącym 20mm (w trakcie normalnego, terenowego użytkowania), ale maksymalnie może ona wytrzymać do 30mm pionowego odchylenia. Komfortowi jazdy ma dodatkowo sprzyjać poddająca się niewielkim odkształceniom sztyca 27,2mm, której waga wynosi 200g. Takie połączenie pozwala ramie przejmować część pracy amortyzacyjnej bez zmieniana pozycji użytkownika.
Jeden z inżynierów pracujących nad konstrukcją ramy, Jonas Müller, stwierdza: "bardzo dużą uwagę przykładaliśmy do optymalnego procesu moldingu wewnętrznych i zewnętrznych ścianek. Zależało nam na uzyskaniu maksymalnie gładkiej powierzchni, które niweluje współczynnik stresu oddziałującego na powierzchnię materiału. Rama jest wyprodukowana z czterech monolitycznych części, które następnie są łączone jednokierunkowymi włóknami węglowymi". Skutkiem jest stworzenie ramy o masie 990g (w rozmiarze L).
Ciekawostką jest również zamontowanie adaptera przy tarczach napędu, który odpowiedzialny jest za podtrzymywanie łańcucha na powierzchni zębatek i zapobiega jego spadaniu poza ich obręb. Dostosowany jest on do pracy z napędami 2x10 oraz 3x10.
Hamulce tarczowe opracowane są pod kątem montażu modeli typu post mount. Możliwe jest użytkowanie tarczy wyłącznie w rozmiarach 160mm oraz 180mm.
Rower wyposażony jest w grupę osprzętu SRAM X0, z czego jedynie manetki stanowią komponenty z rodziny X9. Za amortyzację odpowiada widelec 32 CTD FIT Float Factory Fork. Rower wyposażony jest w kierownicę Easton EC90 oraz koła EA70 XCT wraz z oponami tubeless Onza Canis ERA. Hardatil ma kosztować $5499 (ok. 17600zł). Masa kompletnego roweru wynosi 9,8kg. Teamelite TE01 29 Carbon ma być dostępny w sprzedaży od maja bieżącego roku.
Lamborghini na dwóch kółkach
BMC impec Automobili Lamborghini Edition to rower szosowy, który powstał w ścisłej współpracy z legendarnym włoskim koncernem samochodowym. Rama BMC impec carbon została wyposażona w kompletną grupę elektroniczną Shimano Dura-Ace Di2 oraz karbonowe koła na wysokim stożku. Ingerencja Lamborghini widoczna jest przede wszystkim w malowaniu i wykończeniu ramy - logo koncernu widoczne jest na główce sterowej, w charakterystyczne pomarańczowe barwy (posiada je m.in. model Aventador LP 700-4) ubrano rurę i sztycę podsiodłową oraz część kierownicy i siodła, a także gumki manetek. We włoskiej fabryce wykonano także stylowe siodło oraz kierownicę.
Na rynku rower pojawi się w czerwcu bieżącego roku, ale ilość sztuk będzie bardzo ograniczona - producent zamierza wypuścić zaledwie 30 modeli nowego roweru. Jego cena ma wynosić $20000 (ok. 84000zł).
Fot.: © BMC Racing