Nowe hamulce Avid`a

XO Trail oraz X0 w nowej odsłonie

Drukuj

Światło dzienne ujrzały nowe hamulce Avida. X0 Trail posiada 4-tłokową konstrukcję mającą usprawnić działanie i zwiększyć siłę hamowania. Odświeżeniu uległy również standardowe X0.

X0 Trail
Ważące 340g (na jedno koło) X0 Trail zostały w dużym stopniu przeprojektowane. Inżynierzy Avid`a zdecydowali się na wygładzenie kształtu klamek oraz zacisku, a także zmianę konstrukcji wewnętrznej mechanizmu dźwigni. Została ona oparta na nowym systemie łożyskowania, który ma zapewniać bardziej precyzyjną kontrolę. Za większą moc hamowania odpowiadają cztery tłoczki z cylindrami o różnych średnicach, które zostały zamontowane w miejsce dotyczasowych dwóch tłoków.
 


Zacisk hamulca skonstruowany jest z dwóch części wykonanych z wysokiej jakości aluminium. Za wytracanie prędkości tarcz odpowiadają organiczne okładziny hamulcowe na aluminiowych podkładkach, posiadające inną powierzchnię niż poprzednik (są dłuższe, ale węższe). Ich konstrukcja przypomina tę zastosowaną w Code, ale inna średnica tłoczków (16mm z przodu i 14mm z tyłu) w X0 Trail wywiera większy nacisk na przednią niż tylną część powierzchni klocka. Oprócz tego będzie możliwy wybór okładzin spiekanych. Powierzchnia zacisku oraz jego umiejscowienie będą możliwe do regulacji dzięki technologii Tri-Align™ Caliper Positioning System™. Zmiana położenia zacisku wymaga użycia klucza, ale jego dopasowanie do tarczy nie wymaga wiele czasu, chociaż w wersji cztero-tłoczkowej może być on nieco dłuższy, przynajmniej na początku.

 

 


Technologia TaperBore™, znana dotychczas z hamulców Elixir i Code, umożliwia zwiększenie precyzji dźwigni dzięki specjalnemu mechanizmowi wewnętrznemu. Oprócz zwiększonego poziomu modulacji, system zapewnia obniżenie wagi oraz zmniejszenie powierzchni klamki. Odpowiada również za wspomaganie jej pracy, co zapewnia konieczność używania mniejszej siły do ich użytkowania. Oprócz tego Avid zdecydował się na maszynowo łożyskowane piwoty, co dodatkowo zwiększa komfort i precyzję działania klamek.

Dzięki zastosowaniu technologii Contact Point Adjustment™ możliwa jest regulacja dźwigni w zakresie siły hamowania - w zależności od potrzeb możemy ustawić ją na szybszą lub wolniejszą reakcję. Dzięki temu hamulce dopasowują się do indywidualnych preferencji użytkowania oraz aktualnych wymogów trasy. Oprócz tego łatwiejsze jest ustawienie obydwu klamek na identyczne rozpoczęciu momentu hamowania. Wszystko to odbywa się bez użycia narzędzi. Dodatkowo dźwignie X0 Trail będą kompatybilne z systemem MatchMaker X umożliwiającym montaż manetki i hamulca na jednej obejmie. Produkt jest niewielkich rozmiarów, a jednocześnie pozwala na ustawienie klamek pod preferowanym kątem.

 

 

 

 


Hamulce przeznaczone są do użytku XC, All-Mountain, Freeride, a także nieco mniej agresywnego DH. Dostępne będą w dwóch wersjach kolorystycznych: anodowanej czerni oraz polerowanego srebra. Hamulce będą dostarczane z jednymi z czterech dostępnych rozmiarów tarcz: 160, 170 (nowość), 180 i 200mm.

Na rynek X0 Trail mają wejść na rynek w połowie 2012 roku, a ich cena będzie wynosić $310.

X0
Odświeżeniu uległa również standardowa wersja hamulców X0. Dwu-tłoczkowy model waży 315g (poprzednik 333g) i jest łudząco podobny do XX World Cup. W odróżnieniu do tego drugiego, klamki zbudowane są jednak ze stali nierdzewnej i aluminium zamiast tytanu i stopów magnezowych. Klamki nie mają możliwości regulowania punktu rozpoczęcia hamowania, ale ich pozycja jest regulowana pokrętłem.

 

 

 

 


Dostępne rozmiary tarcz to 140, 160, 170, 180 i 200mm. Hamulce również będą dostępne w lipcu, a ich cena będzie wynosić 261$.