Rowerów MTB, czy chociażby przełajówek z logo Cervélo szybko nie ujrzymy, bądź też wcale, ale za to w przyszłorocznej kolekcji pojawi się zmodernizowana seria ram R.
Nowa seria R składać się będzie z trzech propozycji - R3, R5 oraz R5ca. R3 będzie podstawowym modelem, natomiast R5 to odmiana nieco odchudzona, zastępująca dostępny do tej pory R3sl. Obydwie te ramy przeszły kilka modyfikacji, które mają sprawić, że rama będzie jeszcze sztywniejsza - widelec będzie miał teraz rurę sterową o stożkowatym profilu 1-1/8" rozszerzającym się do 1-3/8" w dolnej części. Po drugie, przeprojektowaniu poddano tylną część ramy, w której rury łańcuchowe zyskają asymetryczny kształt, natomiast ramiona tylnego widelca będą jeszcze cieńsze, a tym samym lepiej tłumić będą drgania.
Drobnym poprawkom w serii R uległa także geometria, która oferować ma teraz więcej stabilności w prowadzeniu, w szczególności w małych rozmiarach, a ponadto powiększeniu ulegnie rura czołowa.
Jednak główną i chyba najważniejszą nowością z punktu widzenia klienta, wydaje się być zmiana systemu suportu na nowy, stworzony przez Cervélo, standard BBright, który jest nieco zmodyfikowanym systemem BB30 i tak jak on wykorzystuje 30mm oś. Jednak tutaj łożysko, po stronie przeciwnej od napędu, przeniesione zostało o 11mm na zewnątrz w kierunku ramienia korby pozbawionej zębatek. Dzięki temu zabiegowi zwiększyła się szerokość mufy suportu i teraz wyniesie aż 79mm, jednak tzw. "q-factor", czyli dystans pomiędzy gwintami do montowania pedałów (mierzony wzdłuż osi suportu) pozostaje bez zmian. BBright stworzony został wspólnie z Rotorem i takie też korby będą od razu dostępne w rowerach i ramach Cervélo, jednak Campagnolo, SRAM oraz FSA obiecują kompatybilne modele w najbliższym czasie. Póki co dostępne będą adaptery, dzięki którym do pracy przystosujemy najpopularniejsze suporty, włącznie z Shimano Hollowtech.
R5ca, a więc opisywana już wcześniej w bikeworld.pl, ważąca 675g high-endowa rama powstająca w Kalifornii, posiadać będzie podobne rozwiązania konstrukcyjne jak R3 i R5. Jednak w stosunku do nich, poza masą, technologią wykonania i materiałami oraz miejscem produkcji, będzie się także różnić nieco zmodyfikowaną geometrią.
Aerodynamiczna, szosowa seria S nie przeszła żadnych modyfikacji. Wśród rowerów do jazdy na czas nieznaczne zmiany przeszedł model P4, w którym wzmocniony został zintegrowany tylny hamulec, poprawiony został zintegrowany z ramą bidon oraz udoskonaleniu poddano wewnętrzne prowadzenie pancerzy. Nowością wśród ram są dwie wersje malowania, dostępne dla większości propozycji.
Info: www.cervelo.com, www.bbright.net
Dystrybutor: www.wertykal.com