Nowy Jekyll ma zdecydowanie niewiele wspólnego ze starym Jekyllem, który po raz ostatni znajdował się w kolekcji w sezonie 2004. Nowy Jekyll, za sprawą wyjątkowej kinematyki jednozawiasowego zawiesznia z dodatkowymi punktami obrotu, jak też przy użyciu specjalnego tłumika, który powstał we współpracy z Foxem, ma być prawdziwą maszyną do wszystkiego. Dzięki możliwości wyboru skoku z przodu w zakresie 120-150 mm, jak też z tyłu, gdzie zdecydować się można pomiędzy 150 i 90 mm, sprzęt ma być zdolny do użytku zarówno w maratonie, jak i typowym enduro.
Dwa w jednym
Prawdziwe serce Jekylla to tłumik DYAD RT2, który został stworzony specjalnie na zamówienie Cannondale. Tu nie da się ukryć, że skojarzenia ze Scottem i jego Equalizerem są wyraźne, bo rozwiązanie w Jekyllu przypomina to, które znajdziemy w Geniusie - nowy amortyzator tylny to dwa tłumiki połączone w jeden. To jednocześnie podstawowa różnica, bo w sprzęcie Amerykanów rzeczywiście są to dwa tłumiki, które wprawdzie połączone są za pomocą skomplikowanego systemu, ale działają rozdzielnie. Dzięki temu Cannondale ma możliwość za pomocą zdalnej manetki, montowanej na kierownicy, wyboru dwóch rożnych setupów, jednego dla zjazdów, drugiego dla podjazdów, włącznie z zupełnie inną charakterystyką ugięcia zawieszenia. Oznacza to różne tłumienie kompresji, jak i powrotu, czy też możliwość włączenia systemu platformowego „Propedal” - czyli te wszystkie opcje, które daje pojedynczy tłumik Foxa.
DYAD RT2 pozwala na wybór 90 mm skoku na podjazdach lub też 150 mm na zjazdach. W ustawieniu „Elevate Mode” (podjazd) zmienia się kinamatyka zawieszenia w ten sposób, że wyostrza się kąt podsiodłowy, jak i wyprzedzenia widelca, a środek suportu wędruje ku górze (identycznie zachowuje się Genius w ustawieniu Traction). Gdy wrzucimy manetkę na „Flow Mode” (w geniusie Full) otrzymujemy przeciwieństwo. Tłumikowi towarzyszy z przodu widelec Talas 32 Foxa, gdzie skok może mieć 120 lub 150 mm.
Lekki i mocny
Jekyll to jednozawiasowiec z punktami pośredniczącymi i tłumikiem, który jest rozciągany, a nie ściskany - to kolejne podobieństwa do Geniusa i wiadomy znak ingerencji w prace projektowe Petera Denka, twórcy obydwu rowerów. W Jekyllu w wersjach najwyższych rama wykonana jest przede wszystkim z karbonu o podwyższonej wytrzymałości, ale z aluminiowymi wstawkami w newralgicznych miejscach. Użyto pustych i kutych elementów, np. w mufie suportowej czy też hakach, a w obróbce karbonu swobodnie pomieszano Tube2Tube (główny trójkąt) z fragmentami monolitycznymi (tył roweru). Duży nacisk położono na sztywność konstrukcji, dlatego też rura sterowa ma 1,5 cala średnicy, dolna rura ramy ma potężną konstrukcję, a środek suportu aż 73 m szerokości. Szerokie i masywne mocowanie tłumika idzie w parze z pustymi osiami obrotu o średnicy 15 mm, zastosowanymi we wszystkich punktach obrotu, jak i osią 12 mm tylnego koła, i zduplikowanymi łożyskami w zawieszeniu. Wszystkie te zabiegi powinny teoretycznie sprawić, że rower będzie ciężki, ale w istocie najwyższa wersja waży tylko 11,6 kilograma. Sama karbonowa rama waży 2620 gramów, a tłumik 560 gramów. Prostsze wersje są aluminiowe, ale ich ramy mają być cięższe zaledwie o 8 gramów od kompozytowych!?
Dostępne modele
Jekyll Ultimate (7999 USD; 11,5 kg) - napęd SRAM XX 2x10, korba Hollowgram SL BB30, hamulce Avid X0, widelec Fox 32 Talas FIT RLC, koła CrankBrothers Cobalt i sztyca RockShox Reverb
Jekyll Carbon 1 (5349 USD; 12,1 kg): napęd Shimano XT/XTR 3x10, korba FSA SL-K BB30 cranks, hamulce Avid Elixir CR Carbon, widelec Fox 32 TALAS FIT RLC, koła Sun-Ringlé Black Flag Pro i sztyca RockShox Reverb
Jekyll Carbon 2 (4249 USD; 12,2 kg): napęd SRAM X-7/X-9 3x10, korba FSA Afterburner BB30, hamulce Avid Elixir CR, koła Sun-Ringlé Black Flag Expert, widelec Fox 32 TALAS RL
Jekyll 3 (4049 USD; 13,3 kg): napęd Shimano SLX/XT 3x10, korba FSA Afterburner BB30, hamulce Avid Elixir CR, koła DT Swiss/Formula, widelec Fox 32 TALAS RL
Jekyll 4 (3549 USD; 13,8 kg): napęd SRAM X-7/X-9 3x9, korba Truvativ Firex, koła DT Swiss/Formula, widelec Fox 32 Float RL
Jekyll 5 (2999 USD; brak danych wagowych), napęd SRAM X-7 3x9, korba Truvativ Firex, hamulce Avid Elixir 3, koła DT Swiss/Formula, widelec RockShox Revelation Dual Air
Info: www.cannondale.com
Dystrybutor: www.grupapgr.pl