Cannondale na ostro!

Rekordowy Scalpel 2011

Drukuj

No cóż, tym razem konstruktorzy konkurencji będą mieli nie lada orzech do zgryzienia. Peter Denk, były projektant Scotta, a wcześniej paru innych firm, takich jak Hot Chilli czy Pacific, rozpędza się coraz bardziej. Po prezentacji najnowszej wersji Scalpela przyznać trzeba, że reszta świata ma się czego obawiać!

Powód jest bardzo prosty, nagie liczby dotyczące odświeżonego fulla do cross country są imponujące. Otóż rama, razem z tłumikiem, ma ważyć poniżej 1600 gramów (bez tłumika 1365 gramów w rozmiarze L)! Nic dziwnego, że tym samym najwyższa wersja roweru Ultimate, opartego na ramie, ma ważyć zaledwie 8,4 kilograma.

Oczywiście konieczne było dokonanie kilku zmian. Najbardziej zauważalna, oprócz wspomnianej wagi, to zmniejszenie skoku, ze 100 mm z poprzedniej wersji do 80 w najnowszej. Bez zmian pozostała konstrukcja tylnego zawieszenia, bez klasycznych punktów obrotu - z elastycznymi fragmentami dolnych widełek tylnego trójkąta (Zero Pivot System). Według firmy nowe ułożenie włókien karbonowych w tym fragmencie ramy ma sprawić, że jednocześnie czułość zawieszenia wzrośnie, a sztywność pozostanie bez zmian. Inne zmiany obejmują np. to, że mufa suportu tym razem wykonana jest z karbonu, a tył został bezpośrednio z nią połączony poprzez laminowanie. Poprzez podniesienie szerokości środka suportu do 73 mm, jak i pogrubioną rurę dolną do 60 mm, ten fragment ramy powinien być bardzo sztywny. Ciekawe, że w przeciwieństwie do Scotta, czy Meridy, w Cannondale pozostawiono relatywnie wiele aluminiowych fragmentów ramy - metalowe są haki, miski sterowe, dźwignie w zawieszeniu. Podobno są minimalne cięższe, ale zdecydowanie trwalsze. Dla tych, którzy sądzą, że wersja aluminiowa Scalpela byłaby również interesująca, a na pewno tańsza, mamy złą wiadomość - taki model nie jest planowany. Za to mówi się o wariancie na kołach 29-calowych.


Dostępne modele:

Scalpel Ultimate
- widele Lefty Speed Carbon XLR
- napęd Sram XX
- korba Hollowgram SL BB30
- koła DT Swiss XCR 1.2 Carbon
- masa 8,4 kg
- cena 8399 €


Scalpel 1
- widelec Lefty Speed Carbon XLR
- napęd Shimano XTR 2011
- korba FSA SL-K 386 BB 30
- koła Mavic Crossmax SLR
- cena 5999 €


Scalpel 2
- widelec Lefty Speed XLR Aluminium
- napęd Sram X0
- korba FSA Afterburner 386 BB30
- koła DT Swiss XCR 1.5
- cena 4299 €


Scalpel 3
- widelec Lefty Speed PBR Aluminium
- napęd Shimano SLX/XT
- korba FSA Afterburner 386 BB30
- koła DT Swiss XCR 1.7
- cena 3200 €


Info: cannondale.com