Nowe napędy Shimano 3x10

Dyna-Sys nadchodzi!

Drukuj

Pojawienie się tej informacji pozostawało wyłącznie kwestią czasu. Odkąd SRAM zaprezentował napęd z 10 biegami z tyłu wiadomo było, że i gigant z Japonii zdecyduje się na ten sam krok. Oczywiście rozwaźać można było, w jaki to sposób zrobi i kiedy sam fakt nastąpi, ale do smej logiki następst trudno było mieć wątpliwości.

Doświadczenie uczy, że identycznie sytuacja wyglądała w przeszlości - jeśli któryś producent dorzucał bieg, dodawali go też kolejni. Jakby nie chcąc polemizować z hasłami w stylu „Mamy więcej biegów” i oddawać w ten sposób pola konkurencji. Tym razem Shimano nie było pierwsze, ale to, co właśnie zaprezentowano i tak robi wrażenie. Podobnie zresztą, jak metoda wprowadzenia nowego napędu. Zamiast obwieszczać rewolucję zdecydowano się skoncentrować na udoskonaleniu starszych wersji napędów XT i SLX. Nie tyle „tylko” dodano dodatkowe przełożenie z tyłu, co zmodyfikowano stosunki przełożeń, z założenia chcąc uzyskać nową jakość. Cały zabieg nazwano Dyna-Sys.



 


Dyna-Sys
Oczywiście 10-biegowe zębatki to żadna rewolucja sama w sobie, także w MTB, gdzie mamy już calą ofertę SRAMa, ale Shimano podaje, że Dyna-Sys to coś więcej, bo „ogólne podniesienie poziomu technologii napędu w rowerach górskich”. Oznaczenie Dyna-Sys odonosi się nie do jednej grupy w ogóle, ale do całej rodziny komponentów kompatybilnych z zębatkami 10-biegowymi. Oznacza to tyle, że wszystkie części z grup XT i SLX oznaczone nowym logo mają być wzajemnie kompatybilne, podobnie jak przyszłe, które dopiero się pojawią (czyli zapewne np. XTR). Kompatybilność ma być zachowana zarówno w górę, jak i w dół (z tańszymi, jak i droższymi grupami).

 



 

Shimano jako podstawowy cel wyznaczyło sobie poprawienie efektywności napędów, dlatego też zdecydowało się na zbliżenie rozmiarów zębatek z przodu w parze z szerszym zakresem biegów z tyłu. Dlatego też najmniejsza zębatka w korbie urosła (24 zamiast 22 zębów), średnia pozostała identyczna (32 zęby), a największa zmalała (42 zamiast 44 zębów). Shimano podaje, że podobnie „ciaśniejsze” zestawienie w parze z 10-biegowym trybem o wielkości 11-36 zębów pozwala na płynniejszą, i bardziej intuicyjną zmianę biegów, mniej zaburzającą kadencję pedałowania. Dodatkowo na wielu przełożeniach spada naprężenie łańcucha aż o 30%, co ma podnosić jego trwałość (32 do 36 ma być lepsze niż identyczne 22 do 25 zębów, mówimy o stosunku ilości zębów w korbie i zębatce). Szerszy zakres z tyłu ma też sprawiać, że częściej będzie się używać po prostu średniej zębatki o 32 zębach. To dla odmiany ma korzystnie wpływać na pracę zawieszenia (łatwiej będzie dobrać konstruktorom optymalny punkt obrotu).

 

 

 



XT i SLX
Co nieoczekiwane, tym razem Shimano zdecydowało się nie na wprowadzenie zupełnie nowych wersji grup, ale zintegrowało nowe komponenty w ramach zestawów XT i SLX, dopasowując je dizajnem. Grupy, które będą dostępne już w okolicach czerwca, będą miały jeden bieg więcej z tyłu i zmienione zębatki przednie, ale pod względem obsługi różnić będą się jedynie minimalnie. Manetki i przerzutki otrzymały tylko techniczny facelifting, umożliwiający współpracę z 10-tką.

Oczywiście centrum całego zamieszania zwanego Dyna-Sys będzie nowy tryb. Będzie dostępny w zakresach 11-36 i 11-34 i w wersjach XT i SLX. Zębatki będą ze sobą połączone za pomocą nowego łańcuch, o asymetrycznej konstrukcji, zwanego HG-X, korby poza samymi zębatkami zachowają identyczne ramiona.

 

 

 

 



Poszczególne komponenty

2011 Shimano XT
Przerzutka tylna RD-M773 to także kolejne wcielenie przerzutki Shadow, z płaską bezpieczną konstrukcją. Dostępna będzie tylko wersja z tradycyjną sprężyną, ale z dwoma wózkami - średnim i długim. Maksymalna pojemność wynosi odpowiednio 35/43 zęby.
Przerzutka przednia FD-M770/771 - jej nowy dizajn dopasowano do nowych zębatek, dostępne będą wersje Top Swing, tradycyjna i E-Type. Obejmę będzie można zaadaptować do wszystkich średnic ramy, specjalna konstrukcja pozwala na dolne lub górne prowadzenie linki. Śruby regulacyjne będą łatwiej dostępne.
Manetki RapidFire Plus Shift SL-M770-10-R  - dodatkowa manetka prawa, pozwalająca przejść z 9 na 10 biegów. Główna dźwignia aluminiowa, systemy takie jak 2-Way Release, pozwalające na zmianę palcem wskazującem lub kciukiem. Dwie pozycje ustawienia obejmy, wskaźnik optyczny można zdemontować.

 

 

 

 


Korba FC-M770-10 - technologia Hollowtech II, z pustą korbą i osią suportu i łożyskami na zewnątrz ramy. Zębatki o wielkości 42-32-24 z., środkowa stalowo-kompozytowa, pozostałe aluminiowe.
Kaseta CS-M771-10 - 6 dużych zębatek osadzonych na dwóch pająkach, by odchudzić konstrukcję, aluminiowa nakrętką. Dostępne dwa zestawienia 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36 i 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34 z.
Łańcuch CN-HG94 - to system HG-X, łańcuch kierunkowy, wewnętrzne i zewnętrzne ogniwa asymetryczne, by poprawić przerzucanie. Pokryty stopem cynku, by podnieść trwałość. Standardowy pin spinający.

 

 

 

 

 


2011 Shimano SLX
Przerzutka RD-M663 - to także kolejne wcielenie przerzutki Shadow, z płaską bezpieczną konstrukcją. Dostępna będzie tylko wersja z tradycyjną sprężyną, z długim wózkiem. Maksymalna pojemność wynosi odpowiednio 43 zęby.
Przerzutka przednia FD-M660/661-10 otrzymała nowy dizajn dopasowano do nowych zębatek, dostępne będą wersje Top Swing, tradycyjna i E-Type. Obejmę będzie można zaadaptować do wszystkich średnic ramy, specjalna konstrukcja pozwala na dolne lub górne prowadzenie linki. Śruby regulacyjne będą łatwiej dostępne.
Manetka prawa SL-M660-10-R RapidFire Plus - dodatkowa manetka prawa, pozwalająca przejść z 9 na 10 biegów. Główna dźwignia aluminiowa, ssyatemy takie jak 2-Way Release, pozwalające na zmianę palcem wskazującem lub kciukiem. Dwie pozycje ustawienia obejmy, wskaźnik optyczny można zdemontować.
Korba FC-M660-10 - Technologia Hollowtech II, z pustą korbą i osią suportu i łożyskami na zewnątrz ramy. Zębatki o wielkości 42-32/24 z., środkowa kompozyt grafitowo-stalowy, pozostałe aluminiowe.
Tryb CS-HG81-10 - 2 pająki, na każdym po 3 zębatki, by odchudzić konstrukcję. Dostępne dwa zestawienia 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36 i 11-13-15-17-19-21-23-26-30-34 z.
Łańcuch CN-HG74 - System HG-X, łańcuch kierunkowy, wewnętrzne i zewnętrzne ogniwa asymetryczne, by poprawić przerzucanie. Standardowy pin spinający. Podobnie jak model XT nie jest kompatybilny z napędami szosowymi!

Info: bike.shimano.com

 

 

Obserwuj nas w Google News

Subskrybuj