Sztyca została skonstruowana przez własną, wyspecjalizowaną komórkę Specializeda, zajmującą się amortyzacją, nazwaną Suspension Technology Group, a mieszczącą się w Morgan Hill w Kalifornii. W przeciwieństwie do innych podobnych propozycji - a przyznać trzeba, że póki co konkurencja jest niewielka - Command Post proponuje aż trzy różne wysokości do wyboru. Tym samy użytkownik podobno będzie mógł dopasować idealnie aktualne ustawienie do potrzeb, zależnie od podłoża, czy też stylu jazdy. Zakres regulacji wynosi 100 mm. Pierwsza pozycja nazywa się Power - sztyca jest w pełni wyciągnięta, możliwe jest normalne pedałowanie. Kolejna to Cruiser - siodło zjeżdża o 35 mm. Ostatnia wreszcie nazywa się Descenter - tym razem siodło opada o pełne 100 mm w stosunku do pozycji Power.
Wewnętrzna konstrukcja nie jest skomplikowana i opiera się na zasadzie teleskopu, z dwoma rurami, wchodzącymi jedna w drugą. Jako medium sprężynujące (czy też raczej regulujące) służy powietrze, zamknięta w komorze ze specjalnym wentylem, zwalnianym manetką. Co istotne, ciśnienie powietrza można regulować. Fabrycznie wynosi ono 25 psi, ale za pomocą wentyla samochodwego, znajdującego się na dole sztycy, można je zmianiać w zakresie od 20 do 30 psi, a tym samym regulować szybkość powrotu sztycy do wyjściowej pozycji „górnej”. Sam zabieg wyboru określonej wysokości oparty jest na... obciążeniu siodła i jednoczesnym naciśnięciu manetki.
Command Post póki co oferowany jest jako wyposażenie seryjne modeli rowerów Specializeda - Enduro Pro i S-Works. W części krajów świata można go nabyć też jako wyposażenie dodatkowe, ale w Polsce na razie jeszcze nie będzie dostępny. Zważywszy na cenę, która w zależoności od rynku wynosi 300 USD (USA) lub 350 euro (Niemcy) i tak zapewne będzie to produkt ekskluzywny. Wypada dodać jeszcze, że manetka montowana na kierownicy może być przykręcona z lewej lub prawej strony (dwie różne sztuki dostajemy w komplecie), zgodnie z upodobaniami. Podobnie jak sztyca ona także wykonan jest z aluminium i robi bardzo solidne wrażenie. Jarzemko sztycy według Specializeda ma pasować do typowych stelaży siodełek dostępnych na rynku. Sztyca oferowana jest tylko w jednym wymiarze - 30,9 mm. Jeśli ktoś chce użyć jej w rowerze wymagającym większej średnicy, może użyć tulei redukcyjnych. Command Post waży 520 gramów.
Info: www.specialized.com
Dystrybutor: www.specialized.cz
Wyrównywanie poziomów na zawołanie
Specialized Command Post
Specialized zapowiedział wprowadzenie do oficjalnej sprzedaży sztycy Command Post, czyli modelu z regulacją, która pozwoli użytkownikom rowerów górskich ustawiać wysokość siodełka za pomocą manetki zamontowanej na kierownicy.