S-Works Epic
Jak zwykle najżywsze zainteresowanie wywołują rowery przeznaczone do scigania, nic więc dziwnego, że zaczniemy od nowego Epica w wersji S-Works. Choć wydaje się to zupełnie nieprawdopodobne, to firma po raz kolejny obniżyła jego wagę, z 10,45 kg w roku ubiegłym, do zaledwie 9,7 kg! Co prawda są to wagi bez pedałów, tym niemniej i tak robią wrażenie. Oczywiście rama Epica to karbon, w najnowszej wersji z kompozytu wykonano również wszystkie rurki tylnego widelca (górne i dolne), a nawet haki tylnego koła od strony napędu. Mufa suportowa ma podwyższoną do 84,5 mm średnicę, zintegrowano w niej bezpośrednio łożyska i zamontowano korbę karbonową FACT w najnowszej wersji. Nic dziwnego, że przy takim środku rura dolna również ma ponadprzeciętną średnicę, wygospodarowano też miejsce na montaż przedniej przerzutki do ramy (metoda Direct Mount). Rama to jednak nie koniec, bo Epicowi ufundowano dwa nowe amortyzatory. Z przodu znajduje się Future Shock E100, który oferuje 100 mm skoku i waży tylko 1356 gramów. E100 ma między innymi karbonową rurę sterową o zmiennej średnicy, a w środku kryje olej i powietrze, ale tylko w jednej goleni! Druga jest pusta, co pozwoliło obniżyć masę. Ciekawostka to specjalne, powiększone haki, pozwalające w parze ze specjalną piastą stworzyć supersztywny komplet. Z tyłu znajdziemy tłumik FlowControl Mini Brain, lżejszy o 100 gramów od wersji ubiegłorocznej. W związku z tym że tłumik powędrował w końcu w dość typowe, centralne miejsce, sam wentyl bezwładnościowy znalazł się przy hakach i jest połączony z amortyzatorem przewodem (podobnie jak w Stumpjumperze FSR).
Rower jest wyposażony odpowiednio do poziomu wykończenia ramy. Najciekawsza jest wspomniana korba FACT, z osią o podwyższonej średnicy. Karbonowe korby łączą się wewnątrz ramy identycznie, jak w korbach Campagnolo, za pomocą specjalnych zapadek i połówkowych osi. Korba waży tylko 684 gramy, seryjnie wyposażona jest w dwie wymienne koronki. Ciekawy może być fakt, że choć łożyska środka suportu są zintegrowane, to nadal istnieje możliwość użycia adapterów i montażu standardowego środka Shimano.
Stumpjumper HT
Epic w wersji S-Works zgarnął większość zainteresowania fanów marki, jak i prasy branżowej, tym niemniej warto wzrok zatrzymać na nowym sztywniaku z tej samej serii. Sprzęt jest niesamowity głównie za sprawą ramy o efektownym wykończeniu, waży zaś tylko 9 kilogramów dzięki kompozytowej ramie (z karbonowymi hakami od strony napędowej), karbonowej korbie FACT S-Works, jak i amortyzatorowi Future Shock S90.
SX Trail
SX Trail został wprowadzony już kilka lat temu, oryginalnie powstał jako uniwersalne enduro, ale w tzw. międzyczasie okazało się, że z powodzeniem jest używany również do cięższych zastosowań, włącznie z slopestyle. Nic więc dziwnego, że w najnowszej wersji znów otrzymał trochę więcej skoku, by urosnąć do 170 mm na obu końcach. Zmodyfikowano przy okazji zawieszenie i ramę, tak że w końcu swobodnie można opuszczać sztycę, a zawiasy umieszczono niesymetrycznie, co ma poprawić sztywnośc tyłu. Niżej umieszczona rura górna ramy poprawi samopoczucie jeźdźca. Specialized zdecydował się na użycie w miejscu mocowania tłumika łożysk maszynowych a nie śliżgowych, co również powinno korzystkie wpłynąć na trwałość konstrukcji. Część elementów ramy wykuto - są to środek suportu, dźwignie zawieszenai i główka sterowa. Dostępna jest również wersja 4X SXa, o skoku zminiaturyzowanym do 100 mm.
Big Hit
Jeśli ktoś uważa, że SX Trail to ciągle za mało, z zainteresowaniem spojrzy zapewne na co najmniej równie popularnego Big Hita. Ten rower ma 180 mm skoku i jako taki należy już do kategorii freerideowej, choć firma przewiduje z przodu montaż jednopółkowych widelców. Tu również zmieniło się kilka detali ramy, w tym przede wszystkim rura podsiodłowa (z większą możliwością obniżania siodła), mocniej opadająca rura górna, jak i ustawienie tłumika. Wspomniany tłumik zamocowano za pomocą łożysk maszynowych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że główka sterowa ma średnicę 1-1/8 cala na górze i 1.5 cala na dole. Model dostępny będzie jako trzy wersje dla dorosłych, jak i jednym juniorskim, na kołach 24-calowych.
Dystrybutor: www.specialized.cz