KTM 2009

Drukuj

Krótki wypad do Austrii pozwolił nam zapoznać się z kolekcją KTMa na sezon 2009.

Mówiąc wprost - inwestycje w rozwój przynoszą wyniki. W samej sekcji MTB w roku przyszłym zobaczymy aż 16 kategorii rowerów górskich, w tym aż 7 serii obejmujących modele z pełną amortyzacją i 9 klas sztywniaków.

Zaplecze techniczne
KTM kojarzy sią ciągle wielu z nas głównie z motocyklami, szczególnie crossowymi i supermoto, a jednak firma ma bardzo długie tradycje w produkcji rowerów. Konkretnie rzecz biorąc jest to jej jeden z fragmentów, który działa zupełnie niezależnie. Rewolucja techniczna w sekcji rowerowej wydarzyła się kilka lat temu, gdy postanowiono zerwać z etykietką firmy specjalizującej się w produkcji trekkingów i mieszczuchów. Dziś KTM ma nie tylko własny dział rozwojowy, gdzie pracuje 10 inżynierów, ale też własne stanowiska testowe, czym wyróżnia się na tle wielu konkurentów. W dodatku, co rzecz wybitnie nietypowa, bardzo duża część produkcji ulokowana jest rzeczywiście w Austrii, co jak na firmę będącą własnością Tajwanki tym bardziej zaskakuje. Na Tajwanie wytwarzane są zaprojektowane na miejscu ramy, które pod Salzburgiem są malowane, na nich zaś składane są rowery.

Górale na start
Już poprzedni rok był dla fanów marki zaskakujący, wraz z wprowadzeniem lekkich karbonowych modeli typu Team LC. Tym razem będą jeszcze bardziej usatysfakcjonowani. Sztywnego Team LC zastąpi jeszcze lżejszy Maroon. Oczywiście wykorzystano tu doświadczenia, jakie zebrano w przypadku poprzednika, ale nowa rama to konstrukcja w bardzo dużym stopniu zmieniona. Nie tylko dlatego, że użyto mniejszych i w mniejszej ilości wstawek aluminiowych (np. haki są karbonowe), ale także z powodu rozwiązań takich, jak zamocowanie hamulca typu post mount z tyłu. Tym samym KTM staje się pierwszą dużą firmą, która rezygnuje ze starego standardu IS, utrzymującego się dotąd wyłącznie z racji przyzwyczajenia. Mocowanie post mount pozwala przy okazji obniżyć masę całego roweru - odpada kolejny adapter. Masa samej ramy w rozmiarze 19 cali bez lakieru to 930 gramów, lakierowanej minimalnie więcej niż 1000 gramów. Topowy model Maroon Prestige ma ważyć mniej niż 9 kg, firma sygnaalizuje, że masa 8,6 kg z pedałami jest możliwa. Obok 4 modeli Maroon (2599 - 6199 euro) w kolekcji będą nadal dostępne modele karbonowe Race LC, na poprzedniej ramie karbonowej KTMa (1999 - 3999 euro).

Poprawiony Score
W pełni amortyzowany Score cieszył się ssporym zainteresowaniem klientów ze względu na niską masę, ale i na wysoką czułość zawieszenia, w którym użyto niskiego stosunku przełożeń (1:2). Nic więc dziwnego, że będzie nadal dostępny w kolekcji. Tym razem odchudzono go, poprzez użycie karbonowego elementu pośredniczącego między ramą, a tłumikiem (rocker). W najwyższej wersji Score Prestige nowy rower ma ważyć tylko 9,8 kg i to z pedałami. Poza tym w kolekcji pojawią się nowe dwa modele na ramach aluminiowych, oparte na tym samym zawieszeniu - Score RC 3.0 i 4.0. Rozpiętość cen dla Score wynosi od 1599 do 7299 euro.

 


Turystyczny full
Największa nowość na przyszły sezon to turystyczny rower z pełną amortyzacją KTMa, który ma wypełniać niszę pomiędzy sprzętem do ścigania, a all mountain. Jest to rower, który dysponując 120 milimetrami skoku, sprawdzi się w obydu zastosowaniach. Ma turystyczną, ale i sportową geometrię, bazuje zaś na sprawdzonym zawieszeniu PDS2, z płynnie zawieszonym tłumikiem, a wynalezionym przez KTMa. W zawieszeniu Lycana - bo tak się nazywa - dzięki użyciu krótkich dźwigni rockera uzyskano wysoką sztywność konstrukcji, linearną jego charakterystykę i efekt eliminacji wpływów napędu. Nowy model będzie od razu dostępny w czterech wariantach, w cenach od 1599 do 3999 euro.

I coś dla pań
Wprawdzie już wcześniej KTM miał w swojej kolekcji modele damskie, ale tym razem po raz pierwszy firma zdecydowała się na skonstruowanie specjalnego modelu dla pań z pełną amortyzacją. Podstawą był wspomniany Lycan. Użyto krótszzej ramy, szerszej kierownicy, powietrznych amortyzatorów i wszystkiego, by sprzęt dostosować do kobiecej anatomii. Efekt to Maggie May, damka, która powstała we współpracy z Emese Simon, wielokrotną mistrzynią Węgier w maratonie.

Info: ktm-bikes.at
Polski dystrybutor: www.bikershop.pl