Shamal Ultra, Eurus - 2-way fit
System opon bezdętkowych ma wiele zalet. Pisałem o tym już w swoim wcześniejszym artykule, dlatego ograniczę się do tej najważniejszej - niższych oporów toczenia.
Włosi podczas tajnego testu w laboratorium odkryli, że koło rozpędzone do 40km/h zatrzymuje się po 210m, gdy używa się opony tubeless, w przypadku zwykłych opon dętkowych ta odległość wynosi zaledwie 160m. Warunki przeprowadzenia tego testu nie zostały określone, ale na pewno dają pogląd na to, że różnica istnieje i jest całkiem spora.
Dlatego też, na rok 2009 Campagnolo proponuje rozwiązanie nazwane Two-way Fit, które umożliwia stosowanie opon bezdętkowych lub klasycznych - dętkowych. Dobrodziejstwem tym obdarzone zostaną modele: Shamal Ultra oraz Eurus. Wewnętrzna stona obręczy jest oczywiście płaska, a obszar wokół wentyla został specjalnie uszczelniony, po to aby współpracował z tubeless'em. Producent zaleca jednak korzystanie wyłącznie z opon firmy Hutchinson.
Wersje two-way fit kół Shamal Ultra oraz Eurus ważą odpowiednio 1450 i 1550g. Eurus dostępny będzie w kolorze czarny, Shamal - tytanowym. Standardowe wersje tych kół (sprzedawane równolegle) będą miały inne kolory: srebrny (Eurus) oraz złoty (Shamal).
Bora Ultra, Hyperon Ultra - two
Zmiany w najdroższych kołach Campy nie są wielkie. Otrzymają one nową, wykonaną z karbonu tylną piastę. Tradycyjne łożyska zostaną zastąpione ceramicznymi, wykonanymi w technologii CULT, a więc takimi samymi jak w topowych korbach Campy - modelu Super Record.
Łożyska te korzystają z super twardych ceramicznych kulek, niezwykle odpornych i wytrzymałych, ich ogromną zaletą jest to, że nie potrzebują smarowania, ani żadnych uszczelek. Dzięki temu ich opory toczenia zostały zredukowane do absolutnego minimum, żywotność również stoi na najwyższym poziomie.
Waga nowych wersji topowych kół nie została przez producenta podana, ale na pewno możemy spodziewać się jej spadku o co najmniej kilkanaście gram.
Info: campagnolo.com
Dystrybutor: Matuszewski, Wertykal
Koła Campagnolo 2009
Po prezentacji swojej topowej grupy na rok 2009 - Super Record, producent z Italii pokazał gamę kół na przyszły sezon. Co wydaje się być interesujące, Campagnolo w nowym sezonie stawia na system Tubeless.