Specialized Allez - nowoczesna aluminiowa szosa

Czy dobra szosa koniecznie musi być z włókna węglowego i kosztować krocie?

Drukuj
Specialized Allez 2023 Specialized

Podczas gdy ceny najdroższych rowerów szosowych w katalogach największych graczy na rynku dawno przekroczyły 50tys złotych (ba, niektóre zbliżają się do 100k), okazuje się, najczęściej kupowanymi szosówkami są te z kategorii "entry-level". Niedrogi = zły? Specialized twierdzi inaczej! Poznajcie nowego Alleza na 2023 rok!

Aluminiowe rowery szosowe przeżywają w ostatnim czasie swoisty renesans zainteresowania. Wielu kolarzy zdało sobie sprawę, że rezygnując z carbonu, a wybierając nowoczesną ramę ze stopu, mogą mieć naprawdę fajnie jeżdżące rowery, nie rujnując jednocześnie domowego budżetu.

 

Najlżejsza rama w swojej kategorii, koniec ze szczękami

Rok po prezentacji sportowo zorientowanego modelu Allez Sprint, Specialized odświeżył swój podstawowy rower szosowy, czyli Alleza. Historia modelu sięga aż 1981 roku. Pierwsza generacja była rowerem stricte wyścigowym, zbudowanym na stalowej ramie, która trzynaście lat później została zastąpiona aluminium. Aż do teraz, przez 42 lata, rower oferowany był z hamulcami szczękowymi. Specialized ostatecznie jednak żegna się z hamulcami obręczowymi i Allez a.d. 2023 dostępny jest już tylko na tarczach.

 

Projektanci nie poprzestali tylko na usunięciu pivotów - rama została gruntownie odświeżona. Przede wszystkim przeszła terapię odchudzającą. Wykorzystując technologię FEA (Finite Element Analysis) wytypowano obszary ramy, gdzie można zastosować mniej materiału bez wpływu na sztywność czy wytrzymałość konstrukcji. Następnie w procesie podwójnego cieniowania  zebrano zbędny materiał z rurek E5 budujących ramę. Rezultatem jest rama, która z powłoką lakierniczą w rozmiarze 56 ma ważyć 1.375 gramów i według producenta jest najlżejsza w swojej kategorii. Musimy wierzyć na słowo, bo dla kontekstu Trek twierdzi, że pomalowana Emonda ALR, o której pisaliśmy niedawno waży 1.257 gramów, aczkolwiek nie wiadomo w jakim rozmiarze.

 

 

Nowa rama posiada szereg współczesnych rozwiązań jak choćby sztywne osie i wewnętrzne prowadzenie przewodów, ale została skonstuowana tak, by rower dało się łatwo serwisować i potencjalnie ulepszyć, stąd wkręcany suport w standardzie T47i przednia przerzutka mocowana na haku, a wewnętrzne prowadzenie kabli ograniczone tylko do przedniego trójkąta ramy, więc pancerze można wymienić bez demontażu wkładu suportu. Uwagę zwraca też oryginalny, asymetryczny mostek łączący górne widełki tylnego trójkąta.

 
 

 

Nie tylko na asfalt

Całkowita rezygnacja z hamulców szczękowych pozwoliła na znaczne zwiększenie prześwitu na opony. W nowym Allezie zmieszczą się gumy o szerokości do 35 mm, aż o 7mm więcej niż dotychczasowy model. Dzięki temu po zmianie opon rowerem śmiało będzie można zjechać z asfaltu, z kolei mocowania na błotniki i bagażnik pozwolą wykorzystać go jako rower do codziennego commutingu lub na dłuższą wyprawę. W imię idei jeden rower do wszystkiego.

 

 

Przyjazna geometria

Model 2023 otrzymał też nową, "inspirowaną" modelem Roubaix geometrię. Podniesienie główki ramy wraz z wypłaszczeniem jej kąta ma sprawić, że rower umożlwi zajęcie bardziej komfortowej pozycji sprzyjającej jeździe typu endurance ale również będzie bardziej "przyjazny" dla początkujących adeptów szosowej jazdy. Dla porównania, Allez w rozmiarze 54 cm Allez ma stack i reach wynoszące odpowiednio  569 mm i 370 mm, podczas gdy Roubaix jest wyższy i nieco dłuższy - odpowiednio 585mm i 376mm. Z kolei zorientowany na wyścigi Allez Sprint jest wyraźnie niższy i dłuższy - 538 mm i 385 mm.

 

 

Modele i ceny i dostępność

 

Nowy Allez dostępny jest w dwóch konfiguracjach:

Podstawowy model na osprzęcie grupy Shimano Claris 2x8 i z mechanicznymi hamulcami tarczowymi Tektro oraz kołami Axis Sport Disc kosztuje 5.800 PLN

Model Allez Sport, kosztujący 8.500 PLN wyposażono w napęd z grupy Shimano Tiagra 2x10 oraz w hydrauliczne hamulce tarczowe.

 

Każdy z modeli dostępny jest w trzech różnych wariantach kolorystycznych.

 

Rowery już są dostępne w sklepach stacjonarnych oraz na stronie producenta:

www.specialized.com