Spis treści:
Szybka runda po pracy czy epicki wypad w góry - niezależnie jak zamierzasz go wykorzystać, Spectral:ON ma Ci dać maksymalną frajdę z jazdy. Taki nadrzędny cel przyświecał inżynierom Canyona pracującym nad tą wszechstronną, wspomaganą trailówko-endurówką. Gruntownie przekonstruowany w 2022 roku rower zbiera świetne opinie, ale Canyon postanowił nie spoczywać na laurach i właśnie zaprezentował wersję po liftingu.
Na podstawie setek godzin jazd testowych i feedbacku od użytkowników modelu wprowadzonego do sprzedaży rok temu, producent wprowadził kilka pozornie niewielkich zmian sprawiających, że cała platforma stała się jeszcze lepsza.
Zwiększona moc silnika pozwalająca błyskawicznie "rozprawi się" z nawet najstromszym podjazdem połączona z bateriami o pojemności 720 lub aż 900 Wh, dzięki którym nawet podczas całodniowego szaleństwa na pełnym gazie po górach nie trzeba zawracać sobie głowy pozycją "range" na komputerze. Do tego zwinna i jednocześnie stabilna geometria, która przy zachowaniu niskiej masy całego roweru ma sprawiać, że gdy tylko teren zacznie opadać zapomnimy, że jedziemy na elektryku dynamicznie pokonując kolejne bandy i dropy.
Więcej skoku, mocniejszy silnik i agresywniejsza geometria
Z jednym wyjątkiem, cała gama tegorocznych modeli dostała masywniejsze widelce o skoku 160mm, czyli o 10mm więcej niż w modelach 2022. Zabieg ten ma spowodować nie tylko większą precyzję i kontrolę na stromych odcinkach, ale wypłaszczenie główki ramy o kolejne 0,5° zapewni większą stabilność roweru przy dużych prędkościach.
Update nie ominął też jednostki napędowej - nadal pod górę wspomaga nas silnik Shimano EP8, ale w modelach 2023 zamontowano jego najnowszą odsłonę (EP801). Jego moc szczytowa wzrasta do kosmicznych 600W przy jednoczesnym wysokim momencie obrotowym wynoszącym 85 Nm i zachowaniu niezwykle niskiej masy 2,7kg.
Zupełnie nowa aplikacja mobilna
Oprócz zmian w samym rowerze, Canyon uruchomił zupełnie nową aplikację mobilną. Jednostka sterująca Spectrali:ON, który jest pierwszym Canyonem określonym mianem "Connected" łączy się teraz z naszym telefonem i dzięki rejestracji danych GPS o położeniu naszego roweru służy nie tylko jako licznik przejechanego dystansu czy pokonanego przewyższenia ale wysyła też powiadomienia alarmowe w przypadku potencjel kradzieży roweru, a właściciele Spectrali:ON będą w takiej sytuacji mogli m.in zdalnie zablokować silnik w swoim rowerze. Funkcja lokalizacji satelitarnej pozostaje włączona również po rozładowaniu lub wyjęciu baterii z roweru.
Nowa aplikacja to nie tylko strażnik naszego roweru. Zawiera ona szereg ciekawych funkcji dla właścieli nie tylko elektrycznych Spectrali, ale również pozostałych rowerów oferowanych przez niemiecką firmę. Znajdziemy w niej m.in instrukcję krok po kroku jak złożyć rower po wyjęciu z kartonu, listę części zapasowanych do naszego roweru, jego dokładne wymiary czy porady odnośnie konserwacji i serwisu.
Dostępne konfiguracje i nowe malowania
Canyon na sezon 2023 przygotował 4 konfiguracje Spectrala:ON i nowe, atrakcyjne malowania w tym bardzo modne ostatnio malowanie Stealth, które znajdziemy w dwóch podstawowych modelach.
Creme de la creme całej rodziny Spectral:ON, model CFR LTD to prawdziwy "dream-build". Wykonana z topowych włókien rama CFR ubrana jest w pełną, najnowszą grupę napędową SRAM T-Type XX1 AXS i amortyzację RockShox - widelec Lyrik Ultimate o skoku 150mm i damper Super Deluxe Ultra, obydwa wyposażone w zdalne, elektroniczne sterowanie Flight Attendant. Do tego lekkie i jednocześnie mocne, karbonowe koła DT Swiss HXC1501. Cena? Adekwatna - 58.399 PLN z baterią 720Wh lub 60.399 PLN z większą baterią 900Wh.
Pozostałe, mniej "tłuste", ale jednocześnie bardziej przystępne cenowo konfiguracje nie tracą jednak nic na polu zdolności terenowych i mocy wspomagania.
Drugi w hierarchii model CFR oparty jest na tej samej, bezkompromisowej ramie co topowy model. Znajdziemy w nim amortyzację FOX Factory, elektroniczny napęd Shimano XT Di2, czterotłoczkowe hamulce Shimano XTR czy karbonowe koła Raynolds TR 309 E. Jest to najlżejszy rower w całej gamie - z mniejszą baterią waży 21.7kg i został wyceniony na 46.299 PLN.
Dwa pozostałe modele oparte są ramie zbudowanej z mniej "high-endowych" włókien CF. Trochę wzrasta waga, wyraźnie spada cena.
Model CF 8, kosztujący 29.199 PLN ma napęd i hamulce z grupy Shimano SLX, a za jego amortyzację odpowieda FOX Rhytm z przodu i Fox Float X Performance z tyłu. Dostępny jest w dwóch wersjach kolorystycznych - wspomnianym Stealth oraz Green Vastness.
Na koniec zostawiliśmy otwierający gamę model CF 7. Rower mający na pokładzie m.in amortyzator Rock Shox Lyrik Base, grupę napędową Shimano Deore 1x12 czy aluminiowe koła SunRingle Duroc wyceniono na 24.399 PLN. Warto podkreślić, że CF 7 ma ten sam silnik i baterię co wyższe modele. Zachowuje przy tym bardzo dobrą masę wynoszącą 23.5 kg (z baterią o pojemności 720 Wh), czyli tylko 1.600 gramów więcej niż najlżejszy Spectral:ON CFR!.
Wszystkie modele można już od dzisiaj zamawiać na stronie producenta. Część jest dostępna na stanie, jeśli planujesz zakup to radzimy się pospieszyć, bo jesteśmy pewni, że zainteresowanie będzie spore!
Prezentację nowych Spectral:ONów oraz aplikacji mobilnej mieliśmy okazję zobaczyć w Masa Marittima w Toskanii - niedawno na naszym kanale pojawił się film z innymi premierami pokazanymi we Włoszech - materiał znajdziecie poniżej. A czy to koniec elektrycznych nowości Canyon? Czas pokaże... ;)
strona producenta: www.canyon.com