Rowery KROSS: najciekawsze modele 2023!

Przegląd kolekcji KROSSa na 2023 rok - sprawdź, które modele są godne uwagi.

Drukuj

Kolekcja KROSSa na 2023 rok mocno stawia na popularne segmenty rowerów. Dużo ciekawych modeli znajdziemy wśród elektryków, klasycznych MTB oraz szturmujących rynek graveli. Przyglądamy się bliżej rowerom polskiego producenta z aktualnej kolekcji.

KROSS to jeden z największych polskich producentów rowerów oraz prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalna rodzima marka na świecie. Ceniona również przez polskich odbiorców i godna uwagi z wielu względów. W kolekcji firmy z Przasnysza nie ma specjalnej rewolucji w bieżącym sezonie. Raczej możemy mówić o rozwoju w obrębie popularnych sprzedażowo segmentów, czyli dopracowywaniu modeli, na które jest popyt na rynku.

 

W naszej prezentacji skupimy się właśnie na tych rowerach, czyli głównie MTB, gravelach oraz elektrykach, które obecnie są najszybciej rozwijającym się segmentem rowerów na świecie. 

 

KROSS Hexagon Boost 4.0

 

 

Linia modelowa Hexagon Boost składa się z rekreacyjnych elektrycznych rowerów górskich. Niegdyś znajdowały się w niej jedynie bardzo podstawowe modele z bateriami zlokalizowanymi na zewnątrz i silnikami w piaście, natomiast teraz – co wiąże się ogólnie z rozwojem kolekcji elektryków KROSSa – tych modeli jest więcej i są bardziej zaawansowane. KROSS Hexagon Boost 4.0 to rekreacyjny elektryczny rower MTB ze średniej półki. Został oparty o ładną aluminiową ramę, która kryje w swoim wnętrzu baterię o dużej pojemności. Silnik to jednostka umieszczona centralnie uznanej firmy Bafang. Rower toczy się na kołach 29” i posiada amortyzator o skoku 100 mm Suntour XCM. Jego geometria oraz sposób prowadzenia zostały podporządkowane amatorskim użytkownikom. Hexagon zapowiada się jako sprzęt o komfortowej pozycji i łagodnym oraz bezpiecznym stylu prowadzenia. Odpowiednią pomoc na trasie zapewnia wspomniana jednostka Bafang M400, a spory zasięg osiągniemy dzięki baterii o pojemności aż 730 Wh. Poza tym na liście wyposażenia znajduje się napęd Microshift Advent 1x9 i hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano MT-200. 

 

KROSS Lea Boost 4.0

 

 

Linia Lea w KROSSie zawiera rowery górskie przeznaczone dla kobiet. Elektrycznie wspomagana Lea Boost jest więc ,,odpowiedniczką” męskiego Hexagona, którego prezentowaliśmy powyżej. Warto w tym miejscu dodać, że podobnie jak w męskiej wersji, tak i tutaj kolekcja jest bardzo szeroka. Zaczyna się od podstawowych modeli z bateriami zewnętrznymi i prostymi silnikami w tylnej piaście. Tak zbudowane są dwa najbardziej przystępne cenowo modele, a po nich w kolekcji są 4 droższe elektryki z silnikami centralnymi oraz bateriami zintegrowanymi z ramą. KROSS Lea Boost 4.0 pod względem wyposażenia – silnika, baterii, czy napędu – to kopia Hexagona Boosta 4.0. Różnicą, charakterystyczną zresztą dla wszystkich rowerów Lea, jest zastosowanie innej ramy. Żeńska została inaczej wyprofilowana i nieco zmieniona pod kątem geometrii, aby lepiej wpasować się w potrzeby kobiecej anatomii. Za tym podążają również nieco inne podzespoły, jak choćby damskie siodełka oraz odpowiednia szata graficzna.

 

KROSS Soil Boost 2.0

 

 

Elektryki Soil Boost to propozycja rowerów dla osób, które chcą poszaleć mocniej po górach. Linia Soil Boost zawiera dwa modele toczące się na kołach mullet, czyli dużym 29” z przodu i mniejszym 27,5” z tyłu. Skok zawieszenia to 150 mm zarówno z przodu, jak i z tyłu. Do tego producent zastosował trailową geometrię. Tym samym stworzył uniwersalny sprzęt do ścieżkowej zabawy oraz na dłuższe górskie wycieczki. Prezentowany Soil Boost 2.0 to topowy model w kolekcji. Jego aluminiowa rama posiada centralny silnik Shimano EP8 (85 Nm), a dolna rura kryje w swoim wnętrzu baterię o pojemności 630 Wh. Z przodu znajdziemy amortyzator RockShox Yari RC, natomiast z tyłu damper RockShox Deluxe Select R. Uzupełnieniem wyposażenia jest napęd Shimano SLX 1x12 oraz mocne 4-tłoczkowe hamulce Shimano XT M8120. Tak zbudowany i wyposażony sprzęt jest gotowy do szaleństwa po prawdziwych górach.

 

KROSS Esker 6.0

 

 

Pod nazwą Esker kryje się pokaźna kolekcja graveli polskiego producenta. Łącznie jest w niej aż 8 rowerów szutrowych – począwszy od bardzo podstawowych i niedrogich (w skali cen na rynku) modeli, przez Eskery ze średniej półki, aż po topowe karbonowe gravele. KROSS Esker 6.0 to najwyższy model oparty o aluminiową ramę i karbonowy widelec. Mieliśmy kiedyś okazję testować Eskera 6.0: TEST: SZUTROWY KROSS ESKER 6.0 (2020). Od tego czasu – jeśli w ramie są w ogóle jakiekolwiek zmiany – rower zmienił się raczej tylko kosmetycznie. Jego rama ma ciekawą linię i oryginalny wygląd. Głównie za sprawą wybrzuszonych górnych widełek tylnego trójkąta w okolicy osi koła oraz charakterystycznego garbu na górnej rurze. W oczy rzuca się też mocno asymetryczna budowa dolnych widełek, która pozwala zmieścić szeroką oponę oraz przednią przerzutkę. Rama posiada dobrze zbalansowaną geometrię – komfortową, ale też nieco sportową zarazem. Z naszych wspomnień możemy przytoczyć, że spodobało nam się pewne prowadzenie na bardziej wymagających ścieżkach.

 

 

Poza tym rama Eskera ma dodatkowe mocowania – na bidony, bagażnik, czy błotniki. To wszystko sprawia, że mamy do czynienia z modelem mocno uniwersalnym i gotowym na trudniejsze trasy oraz wyprawy rowerowe. Prezentowany Esker 6.0 to topowy wariant aluminiowy, który dzięki swojemu wyposażeniu stanowi sprzęt kompletny i gotowy do jazdy. Znajdziemy w nim gravelowy napęd Shimano GRX 2x11, a do tego oczywiście hydrauliczne hamulce tarczowe. Koła zostały oparte o Shimanowskie piasty RS470 i obręcze DT Swiss R500, a całość toczy się na szybkich i uniwersalnych oponach WTB Riddler z ładnym, beżowym bokiem.

 

KROSS Level 7.0

 
 

 

Linia Level w KROSSie zawiera hardtaile MTB o wyścigowym charakterze. To modele przeznaczone do jazdy w stylu XC / maraton, których kolekcja jest bardzo bogata. Składa się zarówno z przystępnych cenowo modeli opartych o aluminiowe ramy, jak i tych droższych na ramach z karbonu. Łączy je sportowa geometria, koła 29” i amortyzacja przednia, która ma skok o wartości 100 mm. Na zdjęciu powyżej prezentujemy model KROSS Level 7.0, czyli podstawowy model oparty o karbonową ramę. Co ciekawe, jest to rama produkowana w fabryce w Przasnyszu, co – jak pewnie wiecie – jest unikalne w skali branży, ponieważ większość czołowych producentów zleca wytwarzanie takich ram u azjatyckich podwykonawców. Level 7.0 to fajna baza pod ściganie dla osób, które chcą zacząć przygodę z XC i maratonami, a potem – wraz ze swoim rozwojem sportowym – doinwestowywać posiadany rower. Fabrycznie znajdziemy tu amortyzator powietrzny RockShox Recon Silver RL, napęd Shimano Deore 1x11 oraz hydrauliczne tarczówki Shimano MT-200, a całość toczy się na podstawowych kołach z obręczami sygnowanymi logotypem KROSSa. Dla zaawansowanych są oczywiście wyższe i lepiej wyposażone wersje, a z kolei do bardziej amatorskich zastosowań również modele aluminiowe. Warte uwagi są Levele od 4.0 do 6.0, gdzie otrzymujemy stosunkowo dużo za dobrą cenę. Są tam fajne ramy i nowoczesne napędy 1x. 

 

Strona producenta: www.kross.eu