Rewolucyjne e-enduro: Kellys Theos F (2022)

Poznaj nowy model elektrycznego fulla enduro, który został wykonany z termoplastycznego hybrydowego stalowo-karbonowego kompozytu - Kellys Theos serii F z kolekcji na 2022 rok.

Drukuj
Kellys Theos F (2022) Kellys

Przybliżamy najważniejsze informacje o premierowym e-MTB Kellys Theos F - elektrycznym fullu wyjątkowym z kilku względów, wśród których na pierwszy plan wysuwa się przede wszystkim fakt, że ten rower został zbudowany z innowacyjnego materiału - termoplastycznego stalowo-karbonowego kompozytu.

Kellys Theos F to elektryczny rower górski z pełnym zawieszeniem, który występuje w dwóch wariantach - wersji Super-Enduro ze skokiem 180/170 mm oraz Enduro, gdzie zawieszenie ugina się o 150/140 mm. Niezależnie od wersji Theos F zawsze jest mulletem, czyli ma przednie koło w rozmiarze 29” i tylne 27,5+. Full ten miał znaleźć się na rynku już w sezonie 2021, jednak rynkowe zawirowania i przede wszystkim dość wyjątkowe technologie, które do budowy tego projektu zostały wdrożone, kazały nam na ten model zaczekać do roku 2022. Jako że już w najbliższych tygodniach Theos F trafi na nasz redakcyjny test, postanowiliśmy zebrać najważniejsze informacje na jego temat!

 

 

 

 

Pierwszy e-bike z rewolucyjnego kompozytu

Bardzo ciekawie prezentuje się materiał, którego użyto do zbudowania nowego Kellysa Theosa F. To karbonowy kompozyt, który został wzmocniony stalowymi włóknami, a zamiast żywicy zastosowano w nim termoplastyczne spoiwo. Prace nad nowym materiałem trwały dość długo, swego czasu nawet informowaliśmy Was o tym: NIEOFICJALNIE: KELLYS ZBUDUJE RAMY Z INNOWACYJNEGO MATERIAŁU?! 

 

 

 

Kellys podkreśla, że to pierwszy rower elektryczny na świecie zbudowany z tego materiału oraz dodaje, że jego właściwości przewyższają właściwości klasycznego karbonu. Nowy kompozyt, który przedstawiciele słowackiej marki nazywają Feather (z angielskiego ,,piórko”), ma być wyraźnie mocniejszy za sprawą termoplastycznego spoiwa, a dodanie stalowych włókien inox wg danych producenta podnosi tą wytrzymałość jeszcze bardziej. Ciekawostką jest też fakt, że rama Theosa F powstaje od A do Z w Europie. Prace nad tym kompozytem odbywały się w ścisłej kooperacji z belgijską firmą Rein4ced, a cała produkcja odbywa się również na Starym Kontynencie. Co ciekawe, w mocno zrobotyzowanej fabryce, która eliminuje błędy ludzi - jednym słowem bardzo nowocześnie, a do tego taki proces zwiastuje wysoką jakość i precyzję wykonania. 

 

 
 

 

 

Na koniec przytoczymy jeszcze dwa ciekawe fakty. Nowy kompozyt jest 200% bardziej odporny na uderzenia w stosunku do klasycznego karbonu i to przy zachowaniu identycznej masy ramy. Ponadto da się go łatwo poddać recyklingowi, podczas gdy klasycznego karbonu w zasadzie nie. 

 

 
 

 

 

Zawieszenie i geometria w prawdziwy teren

Słowacy podkreślają, że nowy Theos F to świetnie jeżdżący rower. Zestaw kół mullet zapewnia skrętność i stabilność zarazem. Do tego mamy tutaj progresywną geometrię (główka 64,5 stopnia, podsiodłówka 76 stopni), mocno obniżony środek ciężkości oraz ramę z wyjątkowo obniżonym przekrokiem. To z kolei pozwala założyć droppera z bardzo długim skokiem i poprawić łatwość manewrowania oraz balansowania w ciężkim terenie. Kinematyka zawieszenia Think Link z wirtualną osią obrotu ma zapewniać dużą czułość oraz wsparcie na dużych przeszkodach i podczas skoków. Przy okazji zawieszenie jest też odizolowane od napędu i hamowania. 

 

 

 

Silnik Shimano EP8 i duża bateria

Rower jest wspomagany najbardziej zaawansowaną jednostką napędową Shimano, czyli EP8 o maksymalnym momencie obrotowym 85 Nm. Zasilany jest baterią zintegrowaną z ramą, którą Kellys wykonuje specjalnie na swoje potrzeby we współpracy z BMZ. Akumulator Kelles Re-Charge K1 Li-ion ma 725 Wh pojemności i niższą masę, niż standardowa bateria o takiej pojemności. Interesujący jest też sam system mocowania baterii, bowiem jest ona wsuwana krótszym bokiem od dołu do ramy, przez niewielki otwór w okolicy węzła suportowego. Ten patent pozwala ograniczyć otwór w dolnej rurze, co przekłada się na sztywność i wytrzymałość całej konstrukcji. 

 

 
 

 

3 nowe Theosy

W sprzedaży dostępne będą 3 warianty nowej maszyny - wszystkie oparte o jednostkę EP8 oraz baterię 725 Wh. Topowy Theos F90 i tańszy F70 to modele Super-Enduro ze skokiem amortyzatora 180 mm i 170 mm ugięcia z tyłu. Natomiast Theos F50 to sprzęt w wersji Enduro, czyli mający skok 150 mm z przodu oraz 140 mm z tyłu.

 

  • Kellys Theos F90 - amortyzator Fox 38 Float Factory, damper RS Super Deluxe Ultimate DebonAir, napęd 1x11 Shimano XT Di2, koła DT Swiss H 1700
  • Kellys Theos F70 - amortyzator RockShox Zeb, damper RS Super Deluxe Coil Select R, napęd 1x12 Shimano XT/Deore, koła KLS
  • Kellys Theos F50 - amortyzator RockShox 35 Gold RL, damper RS Super Deluxe Select R DebonAir, napęd 1x10 Shimano Deore, koła KLS

 

Więcej informacji znajdziecie na stronie producenta: www.kellysbike.com/pl