Nowe rowery elektryczne Bulls (2021)

Poznaj wybrane modele rowerów elektrycznych Bulls z kolekcji na 2021 rok.

Drukuj
Bulls Sonic EVO EN 2 (2021) Tomasz Makula

Bulls to niemiecki producent, który posiada bardzo rozbudowaną ofertę rowerów elektrycznych. Przyglądamy się najciekawszym nowościom w ich kolekcji na 2021 rok.

Mocną rynkową pozycję i międzynarodową sławę Bulls zyskał dzięki zawodowej drużynie kolarskiej Team Bulls. Jej zawodnicy biorą udział w najważniejszych wyścigach MTB na świecie, a poza obecnością na trasach mocno wspierają też procesy działu R&D firmy. Swego czasu drużyna seryjnie wygrywała Absa Cape Epic, najważniejszą etapówkę MTB na świecie. Dzięki dobrym jakościowo produktom wspartym przez działania marketingowe oparte na zawodowym sporcie, firma w obiegowej opinii została przyjęta do grona marek, które wymienia się jako dobre i reprezentujące wysoką jakość.

 

Ostatnie lata to silna koncentracja tego producenta na rynku rowerów elektrycznych. Oczywiście normalne rowery nadal stanowią ważny punkt oferty. O nich więcej pisaliśmy w osobnym artykule: NOWE ROWERY BULLS (2021): TRAIL, GRAVEL I… Jednak zważywszy, że firma pochodzi z Niemiec, gdzie w sprzedaży absolutnie dominują rowery ze wspomaganiem, obecnie Bulls koncentruje swoje wysiłki właśnie na rowerach elektrycznych. O bogactwie ich kolekcji świadczy choćby to, że Bulls korzysta z kilku różnych dostawców napędów: Shimano, Boscha, Brose czy Panasonica. Poza tym, w jednym segmencie rowerów potrafi w pewnym sensie zdublować podobny model. Przy takim samym skoku zawieszenia poszczególne - pozornie podobne - rowery różnią się np. innym rozmiarem koła i dostawcą napędu elektrycznego. Jednym słowem, każdy znajdzie w ich ofercie sprzęt maksymalnie dopasowany do własnych potrzeb i upodobań, a my w tym artykule przyglądamy się najciekawszym spośród nich. 

 
 

 

Bulls Sonic - All Mountain i Enduro

Linia górskich rowerów elektrycznych Bulls Sonic zawiera maszyny z pełnym zawieszeniem dedykowane do jazdy w najbardziej wymagającym terenie. Modele e-fulli Sonic toczą się na kołach 29” lub na konfiguracji mullet (29” przód i 27,5” tył). W modelach z kołami 29” skok ich zawieszenia zawiera się w przedziale od 140 do 160 mm, stąd można traktować je jako sprzęt z pogranicza ścieżkowców i lekkich rowerów enduro. Natomiast przy wersji mullet skok jest jeszcze większy - 150/150 mm w wersjach AM oraz 180/180 mm w wersjach EN, czyli kieruje charakter modeli Sonic w stronę agresywnego Trailu i Super Enduro. Mimo długiej listy modeli, które łączy nazwa Sonic łatwo odnaleźć się w kolekcji - Sonic’i z dopiskiem AM (od All Mountain) mają skok 140 mm przy kołach 29” oraz 150 mm przy mullecie. Natomiast modele z EN w nazwie (od Enduro) legitymują się skokiem 160 mm z przodu i 150 mm z tyłu przy kołach 29” oraz po 180 mm przy kołach typu mullet. Pamiętajmy, że duże koła z szerokimi oponami same w sobie poprawiają łatwość przetaczania się przez terenowe przeszkody, stąd tak naprawdę wszystkie modele w linii Sonic to rowery gotowe na najbardziej wymagające szlaki. 

 

 

Interesującym e-bike’iem w kolekcji jest najwyższy model Bulls Sonic AM-SL S Carbon, który przy okazji jest ich najdroższym rowerem w kolekcji 2021. To pełnoprawny elektryczny full z akumulatorem o pojemności aż 750 Wh, który waży poniżej ,,magicznej” granicy 20 kg. Jego rama jest oczywiście karbonowa, a bateria oraz silnik zostały zgrabnie ukryte w ramie i umiejscowione maksymalnie nisko dla obniżenia środka ciężkości. Jednostka napędowa to najnowszy model Shimano, czyli motor EP8 - cichy i legitymujący się dużą mocą. Maksymalny moment obrotowy wynosi 85 Nm. Za amortyzację odpowiada widelec Rock Shox Lyrik Ultimate RCT3 o skoku 140 mm oraz damper RockShox Deluxe Select+ RL, który obsługuje 140 mm skoku tylnego zawieszenia. Wyjątkowo niską masę udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu najwyższej klasy komponentów - napęd to Shimano XTR 1x12, karbonowe koła pochodzą od DT Swiss (model HXC 1250), a wszystkie pozostałe komponenty to również części z górnej półki. Sonic AM-SL S Carbon dostępny jest rozmiarach 40, 44, 48, 51 cm i kosztuje 8799 Euro. 

 
 

 

Bulls Sonic EVO EN-SL 2 to najwyższy model w rodzinie Soniców z większym skokiem. Ma oczywiście karbonową ramę, która kryje motor Shimano EP8 i akumulator o pojemności 750 Wh. Na wyposażenie tego modelu również składają się komponenty wysokiej klasy. Z przodu zamontowano amortyzator Rock Shox Lyrik Ultimate RCT3 (160 mm), natomiast tłumik to RockShox Super Deluxe Select+ RL (150 mm). Za napęd i hamowanie odpowiada grupa Shimano XT 1x12, a koła to DT Swiss H 1900 Spline. Ciekawym elementem wyposażenia jest też regulowana sztyca (tak sama, jak w Sonicu AM-SL S) 8Pins, która zapewnia dużo skoku i czysty wygląd roweru. Rozmiarówka jest identyczna - 40, 44, 48, 51 cm, a cena Bullsa Sonic EVO EN-SL 2 wynosi 6899 Euro. 

Wyraźnie tańszą propozycją tego modelu, która ma rozsądny stosunek ceny do wyposażenia jest z kolei Bulls Sonic EVO EN-SL 1. Silnik w tym modelu to również nowa jednostka Shimano EP8 (bateria 750 Wh), skok pozostaje identyczny 160/150 mm i jest obsługiwany przez nieco tańszy widelec RockShox Lyrik Select RC oraz damper RockShox Super Deluxe Select+ RL, który jest też w wersji EN-SL2. Napęd i hamulce stanowią kombinację grup Shimano Deore i XT w wariancie 1x12, a koła to Shimanowskie MT620. Tak ubrany sprzęt waży atrakcyjne 21,6 kg i kosztuje 5799 Euro. Dostępne rozmiary to 40, 44, 48, 51 cm.

 

 

Bardzo ciekawym modelem, który sprawdzi się wśród odbiorców, którzy chcą zjazdowo poszaleć po najcięższym terenie jest nowy Bulls Sonic EVO EN 2 27,5. Ten sprzęt wydaje się nie mieć barier i na pewno jest najbardziej pancernym modelem w kolekcji, który ma aż 150 kg limitu wagowego. Wspomaganie w Sonicu EVO EN 2 27,5 pochodzi od Boscha i jest to sprawdzony motor Performance Line CX o maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 85 Nm. Zasila go zintegrowany z ramą akumulator o pojemności 625 Wh. Amortyzator Rock Shox ZEB Select RC ma 180 mm skoku. Z tyłu ugięcie jest identyczne i obsługuje je damper Rock Shox Super Deluxe RT Select+. Koła DT Swiss H1900 to zestaw mullet, a napęd i hamulce to najnowsza grupa Shimano Deore XT. Dostępne są rozmiary 44 i 48 cm, a cena tego modelu wynosi 6499 Euro. 

Zobacz również:

 

Bulls E-Stream - 27,5 cala i Brose

 

 

W linii modeli Sonic dominują silniki Shimano oraz Bosch, natomiast znakiem rozpoznawczym modeli E-Stream od lat są jednostki napędowe Brose i koła 27,5 cala. Choć znajdziemy też wyjątki od tej reguły. Nowością na 2021 rok jest aluminiowy full Bulls E-Stream EVO AM FIT 29, który toczy się na kołach 29” i ma mocny silnik Panasonic GX Ultimate Fit z momentem obrotowym aż 90 Nm. Zasila go akumulator o ogromnej pojemności 925 Wh (są też opcje 740 i 555 Wh). Nie tylko silnik wydaje się być tutaj potężny. E-Stream EVO AM FIT 29 ma aż 150 mm skoku zarówno z przodu i z tyłu, co przy kołach 29” sprawia, że można traktować go jako sprzęt z pogranicza agresywnych ścieżkowców i lekkiego enduro. Do tego wygląda naprawdę atrakcyjnie. Ma widelec RockShox ZEB Select Boost i damper RockShox Super Deluxe Select+ RT, a do tego sprawdzony napęd Shimano Deore XT 1x12. Dostępny jest w rozmiarach 41, 44, 48 i 54 cm i 6499 Euro z akumulatorem 925 Wh.

 

 

Bulls E-Stream EVO AM 5 Rainbow reprezentuje z kolei typowe dla tej linii modelowej wyposażenie. Aluminiowa rama o ścieżkowej geometrii ma koła 27,5+ oraz jednostkę napędową Brose Drive S Mag z maksymalnym momentem obrotowym 90 Nm. Ten model występuje w dwóch wariantach pojemności baterii - 555 i 750 Wh. 150 mm skoku zarówno z tyłu, jak i z przodu obsługują tutaj produkty FOX’a. Konkretnie amortyzator FOX 38 Float DPS oraz damper FOX Float DPS Performance. Napęd i hamulce to sprawdzona grupa Shimano Deore XT, a koła oparto o komponenty sygnowane logotypem Bulls. Rozmiarówka zawiera 4 opcje: 41, 44, 48 i 54 cm. E-Stream EVO AM 5 Rainbow kosztuje 6649 Euro (555 Wh). 

Modele Bulls z wyposażeniem 

W ostatnim czasie coraz większą popularność na rynku zyskują rowery elektryczne z dodatkowym wyposażeniem - mowa o akcesoriach typu błotniki, oświetlenie, czy stopka. Takie zestawy sprawiają, że rower staje się gotowy do codziennego, typowo komunikacyjnego użytkowania, ale jednocześnie w weekendy nadaje się na rekreacyjną wycieczkę. Bulls posiada sporo takowych rowerów elektrycznych w kolekcji, a my przygotowaliśmy prezentację dwóch z nich. 

 

 

Bulls Iconic EVO TR 2 27,5+ to wysokiej klasy SUV, który ma pełne zawieszenie dla komfortu jazdy oraz grube opony (koła 27,5+), które przekładają się na pewność prowadzenia i stabilność jazdy oraz dużą przyczepność na gorszych nawierzchniach. Tak skomponowany rower ma silnik Bosch Performance Line CX i wydajny, dobrze działający napęd Shimano Deore XT. Bateria występuje w opcjach 400, 500 i 625 Wh. Rower ma fabrycznie zamontowane błotniki, stopkę, bagażnik oraz oświetlenie zasilane z wbudowanego akumulatora napędu Boscha. Rozmiarówka zawiera 4 wielkości: 41, 44, 48 i 54 cm. Cena tej wersji kształtuje się na poziomie 4099 Euro przy baterii 400 Wh. 

 

 

Prostszym, choć nie mniej ciekawym modelem jest Bulls E-Stream EVO 2 Street 27,5+, czyli hardtail na kołach 650B+ z grubymi terenowymi oponami i amortyzatorem o skoku 120 mm. Model ma zintegrowany z ramą silnik Brose Drive S Mag i akumulator 555 Wh lub opcjonalnie 750 Wh. Dodatkowo rama tego modelu występuje w wersji męskiej (pozioma górna rura) oraz damskiej z maksymalnie obniżoną rurą ramy dla łatwego wchodzenia i schodzenia. Oczywiście znajdziemy tu dodatkowe wyposażenie: błotniki, oświetlenie, bagażnik oraz stopkę. Dostępne rozmiary to: 41, 46, 61, 56 cm. Cena tego modelu wynosi 4099 Euro (555 Wh). 

Rowery Bulls 2021 w Katalogu Rowerowym Bikeworldu: katalog.bikeworld.pl
Strona producenta: www.bulls.de