Spis treści:
BMC jest firmą, która tworzy rowery wyjątkowe. O tym wiemy nie od dziś. Tym razem Szwajcarzy zaprezentowali nową generację modelu Roadmachine – typowego sprzętu do długodystansowej jazdy. Na pierwszy rzut oka Roadmachine wygląda bardzo sportowo i widać, że BMC pełnymi garściami czerpie ze swoich maszyn używanych przez ścigających się w WorldTourze kolarzy. Pełna integracja, aerodynamiczne przekroje i sportowa wydajność spotykają się tu jednak z ogromną wszechstronnością, bardziej zrelaksowaną pozycją, dużymi zdolnościami do tłumienia nierówności, długodystansowymi dodatkami, a także ogromnym jak na szosówkę prześwitem zdolnym pomieścić opony w przełajowym rozmiarze. W katalogowym opisie producenta brzmi to fantastycznie, co podsycają znane nam doskonałe właściwości jezdne poprzedniej generacji. BMC podkreśla, że nowy rower jest wynikiem zmieniających się potrzeb użytkowników. Jeździmy, dalej i dłużej, atakujemy coraz cięższe góry, a rozwój popularności kręcenia po szutrach sprawił, że chętniej mierzymy się z dotychczas teoretycznie niedostępnymi dla szosówek drogami. BMC postawiło sobie więc za cel, aby stworzyć rower wytrzymałościowy, który jest nie tylko dobry do jazdy na wszystkich rodzajach nawierzchni, od gładkiego asfaltu, przez zniszczone drogi, szutry i bruki, ale również taki, który fruwa pod górę, a następnie pewnie mknie w dół. Przyjrzyjmy się zatem po kolei poszczególnym elementom nowej konstrukcji, które mają ten efekt zapewnić.
Co kryje rama BMC Roadmachine?
Ramę wykonano z włókna węglowego klasy premium, która na wzór poprzedniej generacji wykorzystuje rewolucyjne rozwiązanie Tuned Compliance Concept (TCC), czyli mocno obniżone górne rurki tylnego trójkąta. Dzięki połączeniu górnych rur tylnego trójkąta z rurą podsiodłową znacznie niżej, aniżeli w przypadku klasycznych konstrukcji, rama z TCC może pracować i tłumić drgania w dużo większym zakresie, niż w tradycyjnym szkielecie. Komfort otrzymujemy oczywiście nie tylko dzięki TCC, pod tym kątem zorientowano również pozostałe elementy ramy, m.in. sztycę w kształcie litery D, czy przedni widelec. Jednocześnie zadbano o maksymalnie efektywne przenoszenie mocy i niską masę konstrukcji. Wg pomiarów BMC, nowa generacja jest lżejsza, sztywniejsza oraz bardziej komfortowa. Zgarnia więc pełną pulę! Liczbowo wygląda to bardzo dobrze. Sztywność suportu wzrosła o 5%, odporność na skręcanie całej konstrukcji (sztywność boczna) wzrosła o 20%, co przełożyć się powinno na bardziej precyzyjne prowadzenie, nawiązujące do wyścigowych konstrukcji, szczególnie odczuwalne przy wysokich prędkościach. Maksymalną kontrolę podczas szybkich zjazdów, wspomaga też widelec, którego sztywność wzrosła o 10%. Jednocześnie zdolności do tłumienia drgań całego framesetu wzrosły aż o 25%. Cyfry robią wrażenie.
Sama lekkość i wydajność materiału oraz konstrukcji to nie wszystko. Te muszą spotkać się z właściwą geometrią. By Roadmachine prowadziło się tak samo dobrze zarówno na asfaltowych zjazdach pokonywanych z dużą prędkością, jak również napotkanych na trasie szutrach, nowy model posiada Endurance Geometry. Opracowana przez BMC technologia oferuje użytkownikowi geometrię zorientowaną na wyważone prowadzenie w każdym terenie – od szybkich zakrętów na asfalcie do zróżnicowanego podłoża najgorszej klasy dróg.
Technologicznie rama posiada również wszystko, co obecnie najbardziej aktualne. Przewody i bateria Di2 ukryte są wewnątrz węglowego szkieletu, koła mocowane sztywnymi osiami, a hamulce montowane są do Roadmachine w standardzie flat-mount. Rower wygląda spójnie i czysto, a jednolita konstrukcja przywodzi na myśl sportową ramę aero.
ICS – zintegrowany kokpit
Uzupełnieniem ramy Roadmachine ze zintegrowaną sztycą jest kokpit ICS. Estetycznie połączony mostek z kierownicą przywodzi na myśl czystość i zminimalizowane opory powietrza. Jednocześnie kokpit ICS pozostaje ergonomiczny i zdolny do dobrego tłumienia drgań, a dodatkowo jest w pełni "customizowalny". Wybierać możemy spośród 8 długości mostków - od 55 do 130 mm, które dostępne są w opcji 0 i -12,5 stopni. Dodatkowo ICS zapewnia też regulację wysokości kokpitu za pomocą montażu bardziej płaskiej lub stożkowej pokrywy sterów oraz podkładek pod mostek. Te można wkładać lub wyciągać bez konieczności demontowania przewodów hydraulicznych, które biegną przez wnętrze wspornika. Pasujące kierownice dostępne są w szerokościach: 40, 42 i 44 cm. Posadają drop 125 mm oraz reach 70 mm.
Wszechstronny i wydajny
BMC Roadmachine został stworzony, by sprostać wymaganiom stawianym przez współczesne rowery endurance. Jego siła tkwi w doskonałym czuciu roweru i komforcie jazdy po każdej nawierzchni. Nowy rower zapewnia duży prześwit ogumieniu, zmieszczą się tu opony aż 33 mm. Znajdziemy tu także demontowalne mocowanie błotnika D-Fender oraz otwory na górnej rurze do zamocowania torby. Oczywiście zastosowanie roweru będą determinowały użyte opony, ale mnogość kombinacji, które użytkownik może wybrać, czyni ten sprzęt niezwykle wszechstronnym rowerem szosowym.
Nowy Roadmachine jest oferowana w następujących modelach: Roadmachine 01, Roadmachine 02 (warianty poszczególnych specyfikacji znajdziecie na kolejnej stronie) i jako frameset. Dostępne rozmiary: 47, 51, 54, 56, 58 i 61 cm.
Wersje BMC Roadmachine:
Roadmachine 01 One
- Włókna Premium Carbon, Mostek ICS, karbonowa kierownica BMC, sztyca Premium Carbon D-Shape
- Napęd SRAM RED eTap AXS 2x12
- Koła ENVE SES 4.5C AR Disc Carbon
Roadmachine 01 Two
- Włókna Premium Carbon, Mostek ICS, karbonowa kierownica BMC, sztyca Premium Carbon D-Shape
- Napęd Shimano Dura Ace Di2 2x11
- Koła Mavic Ksyrium Pro Carbon SL UST Disc
Roadmachine 01 Three
- Włókna Premium Carbon, Mostek ICS, karbonowa kierownica BMC, sztyca Premium Carbon D-Shape
- Napęd SRAM FORCE eTap AXS 2x12
- Koła DT Swiss ERC 1400 Spline db 47 Carbon
Roadmachine 01 Four
- Włókna Premium Carbon, Mostek ICS, sztyca Premium Carbon D-Shape
- Napęd Shimano Ultegra Di2 2x11
- Koła DT Swiss ERC 1650 Spline db 47 Carbon
Roadmachine 01 Mod
- Frameset z włókien Premium Carbon
- ICS Stem i karbonowa kierownica BMC
- Sztyca Premium Carbon D-Shape
Roadmachine 02 One
- Włókna Premium Carbon, sztyca D-Shape
- Napęd Shimano Ultegra Di2 2x11
- Koła DT Swiss E 1800 Spline db 32
Roadmachine 02 Two
- Włókna Premium Carbon, sztyca D-Shape
- Napęd Shimano Ultegra 2x11
- Koła DT Swiss E 1850 Spline db 23
Roadmachine 02 Three
- Włókna Premium Carbon, sztyca D-Shape
- Napęd Shimano 105 2x11
- Koła Shimano RS-370 TL
Strona dystrybutora: www.bmc-switzerland.pl