Każda z dwóch wiodących w dziedzinie rowerowego osprzętu światowych marek ma swoją własną filozofię. Amerykański SRAM stworzył ideę jednego blatu w korbie i narzucił ten model całemu rynkowi. W miarę upływu czasu Amerykanie nie przestają nas zaskakiwać, wprowadzając kolejno coraz tańsze grupy przenoszące topowe technologie do niższych rejonów cenowych, a także otwierając nowy rozdział w konstrukcji napędów swoją 12-biegową grupą Eagle.
Po cenionej i zdaniem wielu doskonałej szosowej grupie SRAM Red eTap z bezprzewodowymi manetkami i przerzutkami przyszedł czas na to, abo pójść o krok dalej. Najnowsza technologia SRAM AXS (co powinniśmy czytać jako "access", czyli dostęp) to nowe, bezprzewodowe grupy napędowe zarówno na szosie, jak i w MTB. A także prawdziwa wisienka na torcie, czyli zupełnie nowa, pozbawiona jakichkolwiek przewodów elektroniczna wersja jednej z najbardziej znanych regulowanych sztyc na rynku - RockShox Reverb.
W segmencie MTB debiutują dwie grupy - XXI Eagle AXS i X01 Eagle AXS. Obydwie bazują na zupełnie nowej przerzutce, która od początku została zaprojektowana z myślą o działaniu w oparciu o elektryczny silnik. Nowe są też manetki, a w zasadzie przyciski służące do zmiany biegów. Elektroniczna technologia została oczywiście zgrana z rewolucyjnymi możliwościami 12-biegowej grupy Eagle. SRAM szczególnie dumny jest ze sposobu zmiany biegów, który bardziej niż kiedykolwiek wcześniej ma być niewrażliwy na teren po którym jedziemy, obciążenie napędu, a sama zmiana biegów ma się odbywać przez dotknięcie przycisku, bez wkładania w ten proces siły i wymuszonej zmiany pozycji dłoni na kierownicy. Sama manetka posiada też specjalny, programowalny przycisk sprinterski na przodzie obudowy. Pozwala on na wrzucenie zaprogramowanego przełożenia jednym kliknięciem.
Grupa XX1 Eagle dedykowana jest przede wszystkim wyścigom XC. Bazuje na ogromnym, 500-procentowym zakresie dostępnych biegów i karbonowym wózku przerzutki, a także wytrzymałej zębatce X-SYNC2. Wizualnym elementem rozpoznawczym nowej grupy ma być rzucający się w oczy, tęczowy łańcuch.
X01 Eagle AXS to propozycja do podboju szlaku. Grupa wykorzystuje ten sam zakres przełożeń i możliwości co wyścigowa XX1 Eagle, jednak stawia przy tym na bardziej pancerny wózek przerzutki z kutego aluminium.
Obydwie grupy mają być rewolucyjnie proste w montażu i regulacji. Wystarczy dokręcić poszczególne elementy do roweru, a następnie nacisnąć przyciski odppowiedzialne za konfigurację na samej przerzutce. System zrobi wszystko za nas - jeśli jednak chcemy, możemy ingerować w parametry jego pracy i sposób działania za pomocą specjalnej aplikacji AXS.
Nowa 25-gramowa bateria ma wystarczać na 20 godzin pracy i jest identyczna w regulowanej sztycy Reverb, jak i grupach szosowych, a także MTB. Dzięki diodom na przerzutce w bardzo łatwy sposób można sprawdzić, w jakim stadium rozładowania znajduje się bateria. System jest oczywiście pyło i wodoodporny zgodnie z cerfytikatem IP69K.
W świecie kolarstwa szosowego nowa grupa eTap AXS to przede wszystkim jeszcze dalej idące zwiększenie możliwości dotychczasowych elektronicznych napędów SRAM. System jest zaprojektowany tak, aby umożliwić maksymalnie płynną i cichą pracę napędu, a także precyzyjną zmianę przełożeń zarówno w układach z dwoma, jak i z jednym blatem. Nowa grupa ma też obsługiwać większe kasety, odnajdując się tak na szosie, jak i w rowerach gravel.
Nowa korba RED eTap AXS została wyposażona w zintegrowany pomiar mocy Quarq DZero i jest dostępna zarówno w wariancie z dwoma blatami, jak i aerodynamicznej wersji jednoblatowej. Sam napęd został wzbogacony o taką samą możliwość personalizacji ustawień przy pomocy aplikacji AXS jak w przypadku grup MTB. Przy pomocy telefonu możemy sprawdzić stan naładowania baterii, a także przypisywać funkcje przyciskom i decydować o zachowaniu przerzutki w określonych sytuacjach.
Zupełnie nowa przerzutka RED eTap AXS dzięki inteligentnej kontroli naprężenia łańcucha gwarantują taką samą kulturę pracy napędu zarówno w konfiguracji 2x, jak i 1x. Dzięki ceramicznym łożyskom generuje minimum oporów i jest maksymalnie cicha. Bateria jest kompatybilna z dotychczasowymi modelami eTap.
W nowej grupie od podstaw zaprojektowano łańcuch. Dzięki odpowiedniemu profilowaniu jest on teraz jeszcze węższy i lżejszy niż dotychczas, bez utraty wytrzymałości. Ma umożliwiać cichszą pracę napędu pod nawet bardzo dużym obciążeniem.
Nowe manetki rozwijają dotychczas dostępne funkcjonalności, zwłaszcza w połączeniu z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Poza programowalnymi przyciskami mamy możliwość chociażby ustawiania bazowej odległości klamki hamulcowej od kierownicy, dzięki czemu nawet osoby o mniejszych dłoniach mogą cieszyć się maksymalnym komfortem i efektywnością hamowania. Każda manetka ma też dwa wejścia dla przycisków sprinterskich Blip, które umożliwiają zaprogramowanie na określone działanie napędu.
Ostatnim elementem elektronicznej ofensywy SRAM jest nowa wersja sztycy Reverb AXS, która poza elektroniczną, bezprzewodową manetką przeszła też głębokie zmiany wewnętrzne. Dzięki zastosowaniu nowego kartridża i uszczelek regulacja wysokości sztycy ma odbywać się z jeszcze mniejszym tarciem niż dotychczas. Przekłada się to na bardziej precyzyjną regulację wysokości sztycy, a także mniejszą siłę potrzebną do obniżenia Reverba. Nowe jest też jarzmo siodełka, które obecnie bazować ma na jednej bocznej śrubie i małej śrubce do regulacji kąta uniesienia przodu siodełka. Nowością jest też zawór odpowietrzający sztycy, który pozwala pozbyć się pęcherzyków powietrza bez rozbierania sztycy, wyłącznie poprzez odpowiednie ustawienie zaworu i wciśnięcie siodełka w dół.
Nowy Rever AXS dostępny będzie w średnicach 30.9mm, 31.6mm, 34.9mm i skokiem odpowiednio 100mm, 125mm, 150mm, 170mm. Sama sztyca zasilana jest z takiej samej baterii jak przerzutki AXS, a manetka czerpie prąd z baterii CR2032.
Grupa szosowa dostępna będzie już w lutym 2019, MTB - od kwietnia bieżącego roku.
Dystrybutor: aspire.eu
Strona producenta: www.sram.com