Zipp 454 NSW

Drukuj

Modelem 454 NSW amerykański producent kół z Indianapolis planuje zrewolucjonizować sposób konstrukcji obręczy. Nieregularny kształt obręczy to zmiana, którą być może częściej będziemy obserwować w nadchodzących sezonach.

 

Przeznaczone pod opony koła 454 NSW uzupełnią ofertę Zippa i nie będą zastępować jakiegokolwiek modelu - czy to 303 NSW, czy też 404 NSW. Nowy model posiada nieregularny kształt obręczy o zmiennej wysokości (od 53 do 58 mm) i to główny punkt reklamowy najnowszego dzieła Zippa. Nie ma w tym jednak nic złego, gdyż po pierwsze koła dzięki temu zabiegowi nabrały niezwykłej aparycji, a po drugie jak obiecuje producent, znaczącej uprawie uległa aerodynamika. O ile przy wietrze owiewiającym obręcz idealnie na wprost nie ma żadnej różnicy względem modelu 404 NSW, to przy większych kątach w okolicy 5-15 stopni opór może ulec zmniejszeniu o kilkanaście procent. Co ciekawe kształt zainspirowany został naturą - morskimi stworzeniami, które ewoluując znalazły sposoby by poruszać się szybciej w wodzie. Zipp w materiałach prasowych powołuje się na... wielkiego ssaka jakim jest humbak, w przypadku którego podobny kształt odnaleźć można na płetwach, ułatwiając mu w ten sposób zawracanie. Finalna wersja nowego profilu obręczy zyskała nazwę SawTooth i została opatentowana przez amerykańskiego producenta.

 
 

Proces projektowania nowego kształtu nie był jednak łatwy. Powstało aż 36 różnych profili obręczy, a w tunelu aerodynamicznym spędzono 252 godziny. Zamierzony cel - stworzenie zestawu kół, który oferować będzie niski opór aerodynamiczny koła z wysokim profilem oraz stabilność niższego profilu, udało się osiągnąć. W połączeniu ze zmienionym kształtem "oczkowań" (tzw. "dimples") na obręczy o nazwie HexFin ABLC, udało się stworzyć aerodynamikę opartą o powstawanie większej ilości "wirów" powietrza, za to ich siła jest znacznie mniejsza, co przekłada się na poprawę wspomnianych parametrów. 

 
 

Zestaw 454 NSW otrzymał komplet najnowszych piast Cognition, które znamy z poprzednich modeli NSW. W przednim kole odnajdziemy 18 sztuk, a w tylnym 24 sztuki szprych Sapim CX-Ray. Waga wynosi 1525 g. Komplet wyceniony został aż na 4000 Euro, a w zestawie otrzymamy tytanowe zaciski, przedłużki do wentyli, pokrowce, taśmę na obręcze, klocki hamulcowe, a także dętki. Nowy model kół Zipp w sprzedaży pojawił się w bieżącym miesiącu.

Dystrybutor: www.harfa-harryson.com.pl