Cannondale Scalpel Si - nowe oblicze XC

Drukuj
Cannondale

Cannondale zaprezentował zupełnie nową odsłonę modelu Scalpel, a więc legendarnego fulla do cross-country. Nowy Cannondale Scalpel Si otrzymał przeprojektowaną geometrię i sporo ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych, uwzględniających obecny kierunek rozwoju kolarstwa górskiego.

Konstruktorzy ze stajni Cannondale'a przy tworzeniu nowego Scalpela Si postawili sobie kilka zadań, które wynikały z obecnego kierunku rozwoju kolarstaw górskiego. Pod uwagę wzięto m.in. fakt, że obecne trasy XCO przeszły sporą metamorfozę, stając się skrajnie technicznymi, szczególnie jeśli mowa o zjazdach - słusznie zauważono, że wyścigi wygrywa się na podjazdach (dlatego stawiano też rzecz jasna na lekkość i sztywność), ale można je przegrać na zjazdach. Przy tworzeniu nowego modelu starano się też ukierunkować go pod kątem maratonów (zwrócono uwagę m.in na to, by rama mieściła dwa bidony, co przy wyścigowych rowerach z pełnym zawieszeniem nie jest sprawą łatwą). Po trzecie zaś Cannondale chciał stworzyć rower dostępny dla wszystkich - zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet, dla osób wysokich i niskich. Z tego powodu Scalpel Si dostępny będzie w wersjach z kołem 27,5" oraz 29".

 

 

Nowa geometria

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech Scalpela Si jest całkiem nowa geometria, wśród której na czele stoi płaski kąt główki ramy, wynoszący zaledwie 69,5 stopnia (poprzednia generacja Scalpela posiadała kąt główki ramy w okolicach 71 stopni). Dodatkowo zastosowano tu aż 55 mm offset, co w połączeniu z kątem główki ramy ma dać niespotykaną dotąd w rowerach do XCO dozę stabiności i pewności na najbardziej wymagających zjazdach. Połączenie geometrii z dużym offsetem widelca poprawia także prowadzenie Scalpela na podjazdach względem rowerów, które posiadają jedynie płaski kąt główki ramy. Cannondale chwali się przy tym, że zastosowany tu offset czyni Scalpela rowerem z najbardziej "progresywną" geometrią w klasie topowych maszyn do ścigania.

 
 

 

Jednocześnie nie zapomniano o tym, co w XCO liczy się wyjątkowo mocno, czyli o krótkim ogonie - tylny widelec to jedyne 435 mm, co zapewnia Scalpelowi Si dużą zwrotność na technicznych, krętych ścieżkach. Osiągnięcie tak krótkiego ogona nie przyszło jednak łatwo. Projektanci nowego Scalpela musieli m.in. wysunać o 6mm na zewnątrz blat korby oraz mocowanie na przerzutkę przednią. Następnie rozszerzono również cały tylny trójkąt roweru, zwiększając jednocześnie miejsce na oponę, ale i usztywniając cały suport.

 
 

 

Wizytówka Cannondale'a

Nowy Scalpel Si czerpie także sporo z flagowych technologii stajni Cannondale'a. Na czele stoi oczywiście topowe włókno węglowe Ballistec Hi-Mod Carbon, które w połączeniu z odpowiednią konstrukcją ramy dało wg Cannondale'a ramę lżejszą i bardziej sztywną od najlepszych znanych do tej pory fulli do ścigania. Waga ramy z damperem (customowy Monarch XX Banjo) i osią tylną to jedyne 2118 g. Rama Scalpela Si to oczywiście konstrukcja w pełni karbonowa, włączając w to nawet link zawieszenia (warto dodać, że nawet w okolicach tego elementu sztywność poprawiono o 6% oraz zniwelowano wagę o 11%).

 
 

 

Cannondale stara się także wyjść na przeciw osobom, którym przychodzi serwisować rower, dlatego w Scalpelu Si znajdziemy wygodne rozwiązanie dla wewnętrznego prowadzenia linek, które zakłada zastosowanie odpowiedniej wkładki, montowanej w dużym otworze ramy. Rama jest rzecz jasna przystosowana do montażu osprzętu z technologią Di2. Dodać trzeba, że w Scalpelu Si zamontować możemy także regulowaną sztycę, które jak wiemy również w gronie czołówki XCO zyskują coraz większe uznanie.

 

 

Dla wszystkich

Przy tworzeniu nowego Scalpela Si duży nacisk położono także na odpowiednie dopasowanie do budowy ciała zawodnika - z tego powodu Scalpel będzie dostępny ze średnim kołem (w wersji dla kobiet: XS, S, M oraz dla mężczyzn: S) oraz z dużym kołem w wersji dla mężczyzn w rozmiarach M, L i XL. Cannondale Scalpel Si dostępny będzie w 7 wersjach karbonowych: topowy model Black INC na pokładzie będzie posiadał grupę XTR Di2 (jego cena to bagatela 55 999 zł), oczko niżej w hierarchii znajdzie się wersja Team z nowym SRAM Eagle XX1 1x12 (41 999 zł), natomiast najniższy model karbonowy posiadać bedzie grupę Shimano XT (18 999 zł). Ponad to przygotowane zostały dwie karbonowe wersje dla kobiet oraz jedna uniwersalna wersja aluminiowa - model Si 5, wyposażony w grupę SRAM GX (13 999 zł). Kompletne specyfikacje oraz ceny wszystkich modeli znajdziecie pod linkiem: Scalpel Si.

Dystrybutorwww.cannondalebikes.pl