Zadaniem Potenzy będzie stoczenie na rynku boju z Ultegrą, drugą od góry grupą szosowego osprzętu, stworzoną przez japońskiego giganta. Ultegra na rynku ma już ugruntowaną pozycję, nazwę, a patrząc na jej możliwości można powiedzieć, że jest przystępna cenowo. Zadanie przed Włochami nie będzie łatwe, tym bardziej, że cena Potenzy ma być trochę wyższa od Ultegry i mieścić się będzie w przedziale około 850-900 Euro w zależności od konfiguracji. Potenza w języku włoskim oznacza "siłę", co w produkcie Campagnolo objawić ma się znakomitym działaniem poprzez zastosowanie technologii z wyższych grup Campy.
Niższy koszt grupy udało się uzyskać głównie dzięki wykonaniu niemal całego osprzętu z aluminium i praktycznie całkowitego pozbycia się sporo droższych włókien węglowych. Produkcja wykonywana będzie w całości na terenie Unii Europejskiej - początkowo we włoskich zakładach, a następnie w Rumunii, gdzie Campagnolo od lat posiada swoją fabrykę.
Klamkomanetki Potenza Ergopower, względem Atheny, przeszły pewne modyfikacje. Przemodelowany kształt zapewniać ma lepszą ergonomię w górnym chwycie, a ponadto klamkomanetki lepiej zgrają się z obecnie oferowanymi na rynku kierownicami. Wnętrzności zostały również udoskonalone - poprawiony mechanizm zapewnić ma bardziej płynną zmianę przełożeń przedniej przerzutki pomiędzy małą, a dużą tarczą, a ponadto pojawiła się możliwość zmiany kilku przełożeń na raz - funkcja ta znana jest z wyższych modeli klamkomanetek Campagnolo. Klamka hamulcowa powstaje z aluminium, natomiast dźwignia zmiany przełożeń z kompozytu. Waga klamkomanetek określona została na 370 g.
Przerzutka przednia otrzymała kształt stalowego wózka znany z wyższych grup włoskiego producenta. Sposób działania został podobno udoskonalony na tyle, że na niemal takim samym poziomie, jak w najwyższych grupach. Waga przedniej przerzutki to 74 g. Tylna przerzutka również otrzymała kształty znane z wyższych grup, przy czym zaznaczyć trzeba, że brak karbonowych włókien, a wykorzystanie zamiast tego aluminium, a także prostsze białe grafiki sprawiły, że przerzutka tylna Potenza prezentuje się zdecydowanie skromniej. Mimo wszystko producent obiecuje, że wykorzystał do jej budowy technologie zastosowane w topowych grupach swojego osprzętu. Przerzutka tylna Potenza dostępna będzie w wersji z długim oraz krótkim wózkiem. Maksymalna wielkość największe zębatki w kasecie to 32 dla wersji z długim wózkiem oraz 29 dla wersji z krótkim. Waga tylnej przerzutki to 211 g dla krótszej wersji.
Kaseta Potenza to całkowicie nowa konstrukcja, która dostępna będzie w następujących konfiguracjach: 11-25, 11-27, 11-29, 11-32 oraz 12-27. Wersja 11-32 kompatybilna będzie jedynie z przerzutką Potenza z długim wózkiem, gdyż w pozostałych 11-rzędowych grupach Campy odnajdziemy wyłącznie przerzutki z krótkim wózkiem. Pozostałe wersje kasety można bezproblemowo stosować zamiennie z droższymi grupami Campagnolo. Wagę kasety określono na 249 g, choć nie podano dokładnie dla jakiej rozpiętości. 11-rzędowy łańcuch waży 235 g.
Dostępna w trzech konfiguracjach (53/39, 52/36 oraz 50/34) korba, podobnie jak pozostałe komponenty Potenza, powstawać będzie przede wszystkim z aluminium. Jedynym stalowym elementem w tej konstrukcji będzie oś Power Torque. Czteroramienna konstrukcja ma być podobno najsztywniejszą, aluminiową korbą dostępną na rynku. Jej waga to 754 g, chociaż podobnie jak w przypadku kasety nie ujawniono dla jakiej dokładnie konfiguracji.
Hamulce otrzymały konstrukcje typu Skeleton z dwoma osiami z przodu oraz tyłu. Jak obiecuje producent nowy skład klocków hamulcowych zapewnia lepsze hamowanie, a przy tym nie tylko sama zużywa się w mniejszym stopniu, ale też w mniejszym stopniu zużywa obręcz. Waga kompletu to 321 g.
W sumie, waga kompletnej grupy wynieść ma 2303 g, co czyni ją nieznacznie cięższą w porównaniu do Ultegry (2275 g), jednak sporo zależy od wybranej konfiguracji. Potenza w sprzedaży pojawi się w najbliższym czasie, jednak włoski producent nie sprecyzował daty. Warto dodać, że osoby, którym do gustu przypadło srebrne wykończenie Atheny, nie będą zawiedzione - taka wersja Potenzy oferowana będzie równolegle do czarnej, anodowanej odmiany.
Info: www.campagnolo.com