Odświeżone ramy Cervélo

Drukuj

Kanadyjski producent wysokiej klasy szosówek postanowił odświeżyć dwa swoje modele: aerodynamicznego S5 oraz ultralekkiego RCA.

W przypadku S5 producent w swoim liftingu postanowił skoncentrować się na dwóch bardzo ważnych parametrach roweru: aerodynamice oraz sztywności. Konstrukcja zdecydowanie zmieniła swoje kształty. Przekroje rur będą teraz większe w wielu miejscach, jednak największą zmianę widać w rurze czołowej skrywającej od teraz dolne łożyska 1 i 3/8", która w połączeniu z odświeżonym widelcem dała wzrost sztywności roweru określony przez producenta na aż 35%. Kanadyjczycy poprawili ponadto metodę produkcji, dzięki czemu pomimo tych zmian możliwa była nieznaczna redukcja masy, która teraz wyniesie 1065 g.

 

Opływowość ramy poprawiona została w kilku miejscach, a wprowadzone zmiany przyczyniły się do, zdaniem producenta, sporych oszczędności w kwestii straconych watów mocy. Główne zmiany dotyczą kształtu rur - rura czołowa została zintegrowana z widelcem jeszcze mocniej, a górna część widelca stała się zdecydowanie masywniejsza niż w poprzedniej wersji. Przemodelowany został też tylny widelec, który będzie lepiej chronił przed opływającym powietrzem tylny hamulec. Rura podsiodłowa nabrała natomiast nieco delikatniejszego kształtu. W sumie zmiany te przyczyniły się do obniżenia oporów o 21,3 W przy prędkości 40km/h. 

 

W S5 po liftingu znaleźć możemy system prowadzenia pancerzy Future-Proof kompatybilny z grupami mechanicznymi, elektronicznymi oraz hydraulicznymi. Delikatnie zmieniła się także geometria, w której zmniejszeniu uległ przekrok ramy. Ponadto pojawiło się więcej przestrzeni na opony - gumy szerokie na 25 mm wejdą bez problemu.

 
 

Interesujące wydają się być także nowe komponenty wprowadzone przez Cervélo w modelu S5, szczególnie kierownica z oryginalnym mocowanie mostka. Jej masa to 270 g, a po zamontowaniu zaoszczędzimy kilka watów mocy dzięki aerodynamicznemu kształtowi. Kierownica znajdzie się w standardowym wyposażeniu nowego S5, ale będzie także możliwość jej osobnego nabycia w cenie około 400 USD. Producent zastosował ponadto nową sztycę z 20 mm offsetem, która kompatybilna będzie zarówno z S5, jak i S3. W przeciwieństwie do stosowanej wcześniej nie będzie możliwe jej odwrócenie w celu zastosowania bardziej agresywnej, przesuniętej do przodu, pozycji. W opcji dostępna będzie jednak sztyca z możliwością takiej modyfikacji, która zaoferuje 0 lub 40 mm offsetu.

 

S5 2015 do sprzedaży trafi jako frameset w cenie 4500 USD na rynku amerykańskim oraz jako kompletne rowery, których ceny zaczynać się będą od 5500 USD za wersję na Ultegrze, a kończyć na kwocie 10500 USD za wersję z Dura-Ace Di2. 

 
 

Modyfikacje wprowadzone zostały także w hi-endowym, wykonywanym ręcznie RCA. Rama przytyła 3 g i ważyć teraz będzie 670 g (rozmiar 54 cm), jednak poszczególne rury w newralgicznych miejscach zostały wzmocnione, a ponadto rura czołowa mieścić będzie teraz łożyska 1 1/8 - 1 3/8". Dzięki tej modyfikacji oraz poprawkom w ułożeniu warstw karbonowych włókien, producentowi udało się zwiększyć sztywność boczną o 15% i jednocześnie zmniejszyć sztywność wzdłużną, mającą wpływ na dyskomfort, o 7%. Niższą masę framesetu udało się uzyskać, dzięki nowemu widelcowi, ważącemu 277 g, a więc 35 g mniej od poprzedniej wersji. Jego wygięty profil ma pomóc w dalszym zwiększeniu komfortu poprzez lepsze tłumienie drgań.

Nowy RCA dostępny będzie wyłącznie jako frameset w cenie 10000 USD. Rama wykonywana jest ręcznie w kalifornijskim oddziale producenta, który ma ograniczone możliwości produkcyjne i maksymalnie jest w stanie wytworzyć jedną sztukę ramy dziennie.

Info: www.cervelo.com