Oiz 2015
Karbonowy full do XC od Orbei, Oiz, ma na swoim koncie masę sukcesów, z zwycięstwami w Pucharze Świata włącznie.
Dla hiszpańskiego producenta jest to niezwykle udany model, dlatego dla nowego Oiz nie przewidziano rewolucyjnych zmian w założeniach konstrukcyjnych i dalej będzie to niezwykle szybka maszyna do XC, która w wymagającym terenie jest bardziej efektywna od hardtaili. Skok tylnego amortyzatora w dalszym ciągu wyniesie więc 95 mm. Nowość dla Oiz to BWC, czyli Big Wheels Concept. Pomysł stosowany jest z powodzeniem przez wielu producentów i polega na oferowaniu mniejszych rozmiarów modeli na kołach 27,5" i większych jako 29ery. I tak w przypadku Oiz rozmiary S, M oraz L poruszać się będą na kołach 650b, z kolei M, L i XL dostępne będą na kołach 29-calowych. Użytkownicy, którym najbardziej pasuje rozmiar medium do wyboru będą więc mieli dwa rozmiary kół.
Konstrukcja ramy opiera się na technologii monocoque. To rozwiązanie, zdaniem producenta, gwarantuje optymalne osiągi oraz długoterminową niezawodność. W miejscu łączenia rur stosuje się długie włókna, by wzmocnić konstrukcję poprzez rozłożenie działających sił na większej długości.
Ciekawym pomysłem w nowym Oiz jest brak pivota w okolicy tylnej osi. Rozwiązanie to nazywa się UFO (skrót od U-Flexion) i polega na zastąpieniu wspomnianego zawiasu przez wyginające się rury tylnego widelca. Taka konstrukcja czyni ramę bardziej niezawodną i znacząco wpływa na poprawę sztywności, a ponadto pozwoliła odchudzić ramę o około 120 g. Technologia Advanced Dynamics ułatwiła optymalne skonfigurowanie zawieszenia pomimo wielu zmiennych, takich jak waga i wzrost kolarza, czy też jego styl jazdy. Wykonany z karbonu wahacz pozwolił na dalsze odchudzenie konstrukcji o około 50 g.
Oiz 2015 dostępny będzie w dwóch wersjach: OMR oraz OMP. Sztywność obydwu wersji ma być identyczna. Rama w wersji OMR na mniejszym kole ważyć będzie około 1650 g w rozmiarze M, waga 29era zwiększy się jedynie o 50 g. Te same ramy w tańszej odmianie OMP będą ważyć o około 200 g więcej.
W ofercie pojawi się kilka modeli. Topowy Oiz Di2 M-LTD wyposażony będzie w nową grupę XTR Di2, koła Mavic Crossmax SL, elektroniczną amortyzację od Fox i lekkie komponenty FSA. Postawowy model M50, złożony na ramie w wersji OMP otrzyma grupę SLX/Deore, koła Mavic Cross One oraz hamulce Formula C1.
Dostępność nowego Oiz określona została na wrzesień.
Alma Hydro 2015
Nowa aluminiowa wersja Almy wzbogaci się o rozwiązania, które wprowadzone zostały w ostatniej karbonowej wersji, która na rynek zawitała w zeszłym roku. Jednym z takich rozwiązań jest technologia 4x4, która polega na zastosowaniu wygiętych rur w przednim oraz tylnym trójkącie. Pozwala to zwiększyć zarówno sztywność konstrukcji, jak i polepszyć tłumienie drgań.
Wprowadzone zostało także rozwiązanie Big Wheels Concept, omówione wcześniej, przy opisie nowego Oiz. Rama ważyć ma 1650 g, aczkolwiek producent nie podaje dla jakiego rozmiaru. W ofercie dostępne będą cztery kompletne rowery: H10, H30, H50 oraz H70. Topowy H10 otrzyma grupę Shimano XT połączoną z SLX oraz widelec Fox 32 Float. Podstawowy H70 otrzyma napęd Deore oraz widelec RockShox XC 30 TK.
Dystrybutor: www.pol-sport.com