Asymetryczny Cannondale F-Si

Drukuj

F-Si to nazwa nowego hardtaila od Cannondale. W dużej mierze bazuje on na F29, ale amerykański producent znacząco zmodyfikował konstrukcję.

 
 

Podstawą sporej części zmian w nowym hardtailu jest asymetryczna budowa tylnego trójkąta ramy oraz napędu, którą nazwano Ai. Polega ona na przesunięciu układu napędowego, włącznie z tylną piastą, o 6 mm w prawo. Rozwiązanie to pozwoliło  na zastosowanie znacznie krótszego tylnego trójkąta, z rurami łańcuchowymi o długości jedynie 429 mm, które sprawią, że rower będzie sztywniejszy, a jego prowadzenie stanie się bardziej agresywnie. Dzięki tej zmianie zwiększyła się też ilość miejsca na błoto pomiędzy ramą i oponą, a ponadto offset napędu pozwolił na bezproblemowe połączenie napędów 2x z tak krótkimi rurami łańcuchowymi. 6 mm przesunięcie wymusza zastosowanie nowego pająka korby oraz szprych równej długości po obu stronach tylnego koła, po to by obręcz oraz opona pozostały w niezmienionym miejscu względem osi roweru. W efekcie uzyskujemy znacznie sztywniejsze tylne koło - w ocenie Cannondale wartość ta może wzrosnąć nawet o 60%. Co ciekawe producent nie zdecydował się na użycie sztywnej tylnej osi w miejsce tradycyjnych zacisków, uznając, że w typowo wyścigowej konstrukcji w dalszym ciągu ważna jest łatwość wymiany tylnego koła. My ramę obejrzelismy już na żywo podczas PŚ w XC w Albstadt i bardzo przypadła nam do gustu!

 
 
 
 

 

W przedniej części konstrukcji również nie obyło się bez modyfikacji. Zastosowanie offsetu widelca Lefty o wartości 55 mm w połączeniu z kątem rury czołowej wynoszącym 69,5 stopnia pozwoliło poprawić zachowanie roweru, który wykazywać ma większą stabilność przy dużych prędkościach oraz lepszą manewrowość w ciasnych zakrętach. Rama ważyć ma około 1020 g.

 

Prezentując F-Si, Cannondale od razu przygotował poprawiony widelec Lefty, który otrzymał numer 2.0. Zmienił się nie tylko wymieniony wcześniej offset. Producent zastosował nowy damper, który teraz bazuje na amortyzatorze SuperMax. Górna część Leftyego ma teraz większą średnicę, wynoszącą 44 mm. Producent zwiększył też ilość dostępnych rozmiarów zacisków, które będą teraz montowane w zależności od rozmiaru ramy. Zmiana ta pozwoli zamontować kierownicę niżej niż do tej pory, co jest istotne w rowerach 29", szczególnie w mniejszych rozmiarach.

 

F-Si w niektórych wersjach będzie wyposażony w nową sztycę z technologią SAVE. Nowa sztyca schudła o 47 g, a zdolność do pochłaniania drgań powiększyła się o 20%.

 
 
 
 

F-Si do sprzedaży trafi w czterech konfiguracjach: F-Si 29 Carbon Black Inc., F-Si 29 Carbon Team, F-Si 29 Carbon 1 oraz F-Si 29 Carbon 2. Topowy model Black Inc. wyposażony został w najnowszą, elektroniczną grupę XTR, a pozostałe komponenty dobrane zostały pod kątem maksymalnego zbicia wagi roweru. Carbon Team opiera się na karbonowych kołach Enve i napędzie SRAM XX1, a tańsze modele na aluminiowych kołach Mavic oraz ZTR i napędach Shimano XTR/XT lub SRAM X01. 

Dystrybutor: www.aspire.eu

Fot.: Cannondale, Michał Pawlik