Spis treści:
Korba
1-rzędowy mechanizm korbowy FC-M9000-1 został wykonany w technologii Hollowtech II. 664-gramowy zestaw (bez środka suportu) jest kompatybilny ze wszystkimi nowymi zębatkami XTR. Korby mogą pochwalić się również niższym niż dotychczas współczynnikiem Q-factor (158mm), który z założenia jest nieco bardziej efektywny podczas ostrego ścigania.
Czteroramienna korba nowego XTRa ma również zmieniony design. O gustach się nie dyskutuje, dlatego do użytkowników będzie należeć ocena nowej odsłony najwyższej grupy Japończyków. Niemniej jednak nam przypadła do gustu - stonowana i klasyczna elegenacja zawsze jest w cenie.
Korby dostępne są również w wersji 2-rzędowej (model FC-M9000-2). Poszczególne kombinacje ilości zębów w tarczach wyglądają następująco:
- FC-M9000-1: 30T, 32T, 34T, 36T
- FC-M9000-2: 34-24T, 36-26T, 38-28T
W ofercie dostępna będzie również wersja FC-M9020, dedykowana do rowerów użytku trailowego. Jej ramiona są wzmocnione - zastosowano materiał dur-aluminium dla poprawy wytrzymałości komponentów. Rozmiar Q-factor jest tutaj standardowy (168mm). Poszczególne kombinacje ilości zębów w tarczach wyglądają następująco:
- FC-M9020 3x: 40-30-22T
- FC-M9020 2x: 34-24T, 36-26T, 38-28T
- FC-M9020 1x: 30T, 32T, 34T, 36T
Przerzutki
Pierwszym, co zazwyczaj rzuca się w oczy przy oglądaniu nowego roweru, jest przerzutka tylna. W tym przypadku zdecydowanie jest na czym zawiesić oko.
Model RD-M9000 (GS/SGS) został przekonstruowany w celu dostosowania obsługi do kaset 11-rzędowych. O 50% zwiększono możliwość regulacji, dzięki czemu praca przerzutki jest bardziej stabilna. RD-M9000 obsługuje napędy 11s w zestawieniu z tarczą 1-, 2- oraz 3-rzędową.
Przerzutka wykorzystuje unowocześnioną technologię Shadow RD+. Zwiększający napięcie łańcucha system pozwala na bezproblemową jazdę w trudnym terenie i efektywną zmianę biegów. Dodatkowe zwiększenie sily sprężyny owocuje mniejszą siłą potrzebną do zmiany przełożenia. Zaletą RD-M9000 jest takżę zmieniony kształt zębów kółek przerzutki, który dostosowano do wąskiego łańcucha. Całość uzupełnia częściowo karbonowy korpus, zmniejszający masę komponentu.
Przerzutka przednia z kolei występuje oczywiście tylko w wersjach 2- i 3-rzędowych.
Model FD-M9020 (Side Swing 2x11s) przede wszystkim zyskał poprawioną siłę zmiany przełożeń, dzięki czemu wrzucanie dużej tarczy ma pochłaniać 2-krotnie mniej energii niż dotychczasowy model XTR-a. Przerzutka kompatybilna jest z tradycyjnymi modelami montażowymi: obejma (high/low), D-type oraz E-type. Model ten jest również dostępny w wersji 3x11s (FD-M9000).
Wersje przerzutek przednich obsługujące napędy 2x11s są także dostępne w opcjach down-swing (FD-M9025-H/D) oraz top-swing (FD-M9025-L/E). Również w nich poprawiono (o 50%) efektywność zmiany przełożeń. Podobnie jak modele side-swing, przerzutki down- i top-swing kompatybilne są z tradycyjnymi modelami montażowymi: obejma (high/low), D-type oraz E-type.
Kaseta i łańcuch
Zbudowana w systemie Dyna-Sys11 kaseta CS-M9000 zyskuje oczywiście jedną koronkę więcej. W jej budowie zastosowano specyficzny profil zębów HG-X11, który sprzyja trwałemu połączeniu łańcucha z koronką i szybszej zmianie biegów. Kaseta opiera się na aluminiowym pająku, a poszczególne koronki zostały wykonane z tytanu lub wytrzymałej stali.
Przełożenia w nowej kasecie zestawione są gęściej, jednocześnie zwiększono ich zakres (do 11-40T), ale pozostawiono szerokość kasety na niezmienionym poziomie.
Szczegółowy zakres przełożeń w kasecie CS-M9000 wygląda następująco: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40.
Elementem spinającym napęd jest łańcuch CN-HG900-11. Ultracineki model dostosowany jest swoją szerokością do obsługi kasety 11-rzędowej. W jego budowie zastosowano popularną technologię Shimano o nazwie Sil-Tec, która poprawia smarowanie łańcucha i zmniejsza opory pracy. Asymetryczny profil ogniw łańcucha sprzyja gładkiej pracy w całym zakresie przełożeń kasety. W połączeniu z odpowiednimi profilowanymi zębami przedniej tarczy zyskujemy cichy i efektywnie pracujący napęd.
Piasty
Do nowego zestawu Shimano XTR Japończycy proponują również specjalne modele piast.
Dostępne będą modele:
- HB-M9010 - przednia, dedykowana do hamulców tarczowych, oś 15mm E-thru
- FH-M9010 - tylna, dedykowana do hamulców tarczowych, oś 12mm E-thru
- FH-M9000 - tylna, dedykowana do hamulców tarczowych, oś QR
Bębenki piast tylnych dostosowane są do montażu kaset 10/11-rzędowych. Wszystkie piasty obsługują tarcze hamulcowe instalone w systemie Centerlock. Nowe modele opierają się standardowo na łożyskach kulkowo-stożkowych.
[UWAGA] Więcej informacji i zdjęć wkrótce!
Podsumowanie
Japoński koncern wyraźnie dąży do wprowadzania kolejnych innowacji w swojej ofercie komponentów rowerowych. Nowe Shimano XTR w zestawieniu 1x11 jest następnym krokiem do przodu, który tym razem jest jednak zrównaniem się z konkurencją, a nie wyraźnym zostawieniem rywali w tyle. Znając Japończyków i ich dotychczasową politykę, ten krok nie może być ostatnim. Czyżby inżynierowie z kraju kwitnącej wiśni szykowali w zanadrzu coś jeszcze na sezon 2015?
Fot.: Shimano, Tomasz Wienskowski
Dystrybutor: www.shimano-polska.com