Mondraker 2014

Przedstawienie oferty Mondraker na sezon 2014

Drukuj

Szeroki wybór 29 i 27,5", zastosowanie Forward Geometry w kolejnych rowerach i kompletnie odświeżony enduro Dune w wersji 650B. Te i inne nowości czekają na nas w najnowszej ofercie Hiszpanów. Zobaczcie ją z bliska.

Zgodnie z przewidywaniami światowego rynku, rozmiar 26" powoli odchodzi do lamusa, przynajmniej jeśli chodzi o poruszanie się w kierunku innym niż tam, gdzie wspomaga nas grawitacja. W segmencie downhill/freeride Mondraker zdecydował się pozostawić małe koło, co jest zrozumiałe i pokrywa się z zamierzeniami wielu innych producentów.

Rozwinięto za to zdecydowanie segment 650B, w którym znajdziemy teraz rowery serii Dune (enduro), Foxy (all-mountain full) oraz Vantage (all-mountain hardtail). Najszerzej reprezentowany jest oczywiście rozmiar 29", który uświadczymy w seriach Tracker i Factor (trail) oraz Finalist, Chrono i Podium (XC Pro).

Przedstawiciele pochodzącej z Alicante firmy przyznają jednocześnie, że każdy rozmiar kół w danym modelu został dokładnie przemyślany. Celem Mondrakera jest stworzenie roweru, który będzie najlepiej dostosowany do końcowego użytkownika. Wpisuje się w to nie tylko sama średnica kół, ale także charakterystyka jazdy, przewidywany poziom zaawansowania oraz wynikająca z tych czynników geometria i dobór komponentów.
 

Mondraker Podium Carbon Pro SLMondraker Podium Carbon Pro


Hiszpanie forsują także swoją koncepcję Forward Geometry, która daje większą pewność i stabilność podczas jazdy w najtrudniejszych warunkach. W skrócie polega ona na wydłużeniu rury górnej, która jest zbalansowana ekstremalnie krótkim mostkiem (dostępnym w długościach 10, 30, lub 50mm). Punkty kontaktowe pomiędzy użytkownikiem a rowerem pozostają tutaj takie same, zmienia się za to wysunięcie przedniego koła, które ma wpływać na poprawę zwrotności i jednocześnie zapewnić odpowiednią kontrolę nad rowerem. 10-milimetrowa wersja mostka stosowana jest w modelach Summum, Dune XR i Foxy XR. 30-tka zamontowana została w modelach serii Vantage, Foxy, Dune i Factor XR. Wersja 50-milimetrowa to domena trailowych modeli Factor i Factor R.

Twentyninery XC/trail w natarciu
Rynek na dobre zapoznał się już z modelami 29-calowymi, które szeroką ławą trafiły pod strzechy. W sezonie 2014 Mondraker udoskonala i nieco poszerza swoją ofertę rowerów na dużym kole.

 

Jednymi z najbardziej zaawansowanych modeli XC są rowery serii Podium. Najwyższy z nich, testowany przez nas w tym sezonie Podium Carbon Pro SL, został wyposażony w jednotarczowy napęd SRAM X01. Niezmienna w całej serii jest technologia integracji mostka z rurą górną IST (Integrated Stem Technology). Malowanie zostało zmienione z białego na czarno-niebieskie, co części użytkowników na pewno przypadnie do gustu. Rama oparto o konstrukcję Stealth Carbon zachowuje wszystkie swoje najlepsze właściwości, tj. wysoką sztywnością przy relatywnie niskiej masie. Rower jest napędzany przez koła Easton EA70 29 XCT Tubeless.
 

Mondraker Finalist Pro SL


W ofercie znajdziemy również niższego brata, Podium Carbon Pro, którego oparto o osprzęt X9, hamulce Formula C1, identyczny co u poprzednika model kół oraz widelec RockShox SID RL 100mm. Najniżej w hierarchii stoi Podium XC Pro, również oparty na karbonowej ramie i zintegrowanym mostku, ale z niższymi komponentami.

Przeznaczoną do początkujących i średnio-zaawansowanych użytkowników cross country serią są rowery Finalist. Najwyższym z nich jest wersja Pro SL 29er, oparta o aluminiową ramę 6061, osprzęt Shimano Deore/SLX/XT oraz widelec Fox Float 29 CTD Evolution 100mm. W serii dostępne są także uboższe wersje XC Pro, 24 XC (na kołach o średnicy 24") oraz 20 XC (jeszcze mniejszy rozmiar kół).

 

 

Mondraker Tracker RRMondraker Tracker R


Aluminiowe wersje poprzednich modeli Podium zostały wyparte przez rowery Chrono, oparte o ramy Stealth 2.0 Alloy. 29-calowe modele posiadają dwie wersje: Chrono Pro i Chrono.

Przeznaczone do użytku trailowego twentyninery również przeszły kilka zmian. Sekcja reprezentowana jest przez rowery Tracker i Factor, dostępne w kilku wersjach. Producent określa je jako najlepsze rozwiązanie dla tych, którzy chcą spróbować pełnego zawieszenia w twentyninerach przy jednoczesnych oszczędnościach budżetowych. System amortyzacji opiera się o technologię Zero Suspension, która ma gwarantować zerowe straty energii, zlikwidowanie efektu "pedal kickback", odseparowanie zawieszenia od hamulców i identyczną absorpcję wstrząsów w trakcie i bez pedałowania.

 

 

 

Najwyższy model Tracker RR opiera się o 110-milimetrowe zawieszenie z damperem Fox Float CTD LV Evolution 190x50mm, hamulce Avid Elixir 1 oraz osprzęt średnich grup SRAMa. W opartej o aluminiowe ramy Stealth 2.0 serii znajdziemy również modele Tracker R, Tracker i Tracker Go, w odpowiednio niższych specyfikacjach i cenach.
 

Mondraker Factor XR


W serii Factor, wyposażonej nieco bardziej bogato, zwiększono skok zawieszenia ze 110 do 120 milimetrów. Wszystkie trzy modele serii zostały stworzone w oparciu o geometrię Forward Geomtry, którą opisywaliśmy wyżej. Najwyższy model, Factor XR, wyposażony jest w tłumik Fox Float CTD Remote LV Boost Valve Factory Kashima 190x50mm, widelec Fox 32 Float 29 CTD Remote FIT Factory Kashima 130mm, hamulce Avid X7 Trail, koła Easton EA70 XCT 29 tubeless oraz osprzęt SRAM X7/X9.

Enduro na średnim kole
Dużą nowością w ofercie Mondrakera jest kolejna odsłona Dune`a, roweru przeznaczonego do użytku enduro. Wielu użytkowników z pewnością ucieszy, że serię oparto o koła 650B. Rama oparta o technologię Stealth Evo gwarantuje bardzo dużą wytrzymałość, niezbędną w enduro.

 

 

Mondraker Dune XR


160-milimetrowy Dune w związku ze zmianą rozmiarów, przyjął także nową geometrię, oczywiście w wersji Forward. Nowe rozmiary mają gwarantować lepszą przyczepność oraz bardziej prezycyjną kontrolę nad sprzętem.

W ofercie Mondrakera znajdziemy cztery modele: Dune, Dune R, Dune RR, Dune XR. W wersji XR jesteśmy "obsługiwani" przez damper Fox Float X CTD Adjust Factory Kashima 215x63.5mm oraz widelec Fox 34 Float 27.5 CTD Adjust FIT Factory Kashima 160mm. Model został dodatkowo wyposażono w teleskopową sztycę RockShox Reverb 31.6mm. Hamowaniem zajmuje się sprawdzony zestaw Formula The1 S w rozmiarach tarcz 203/180mm. Ciekawostką jest zastosowanie napędu SRAM XX1.

All-mountain też w 650B
Wszystkie rowery w sekcji all-moutain Mondraker zdecydował się oprzeć o koła 27,5-calowe. Mamy tutaj do czynienia z seriami Foxy oraz Vantage.

 

 

 

W 2014 roku seria Foxy ma swoje święto - 10-lecie istnienia. W związku z tym projektanci zdecydowali się przygotować coś wyjątkowego. Oprócz zmiany rozmiaru kół zdecydowano się na przemodelowanie geometrii Forward oraz 140-milimetrowego zawieszenia. Upiększeniu poddano także lakierowanie.
 

Mondraker Foxy XR


Aluminiowa rama Foxy XR to konstrukcja Stealth Evo ze 140-milimetrowym skokiem zawieszenia. W modelu XR zdecydowano się na użycie tłumika Fox Float CTD LV Boost Valve Performance 200x57mm oraz widelec Fox 34 Float 27.5 CTD FIT Performance 15mm tprd 160mm. Znajdziemy tu także sztycę RockShox Reverb 31.6mm. Całość uzupełniają koła Easton EA 70 XL oraz hamulce Formula The 1S. Osprzęt to mieszanka komponentów z grup SRAM X7/X9.

Oprócz najwyższego modelu znajdziemy też dwie niższe wersje: Foxy R oraz Foxy. Oprócz tego Mondraker cały czas pracuje nad czymś wyjątkowym dla riderów enduro – all mountain. Szczegóły mają być wyjawione w niedługim czasie i być kolejnym krokiem do przodu w rozwoju hiszpańskiej marki.

 

 

Mondraker Vantage RRNowa odsłona downhillowego Mondraker Summum Pro Team


Seria Vantage opiera się o rowery AM, ale wyposażone wyłącznie w przedni amortyzator. Znajdziemy w niej modele Vantage RR, R i Vantage.

Fot.: Mondraker
Dystrybutor: www.7anna.com.pl