Haibike w tworzeniu swoich rowerów współpracuje z Ghostem i francuskim Lapierre. Wszystkie trzy koncerny pracują pod szyldem Accel Group. Pozaszosowym dziełem ich współpracy jest m.in. elektroniczny system zawieszenia, który opisywaliśmy w naszym teście.
Na rowerach marki Haibike ściga się i trenuje niemiecka grupa zawodowa MTB Haibike Pro Team. Ściga się w niej m.in. Sabine Spitz, srebrna medalistka igrzysk olimpijskich w Londynie i zwyciężczyni z Pekinu.
Konstrukcja
W swoich ramach Haibike zawarł wiele autorskich technologii, które pozwalają na zwiększenie sztywności, wydłużenie żywotności oraz obniżenie wagi konstrukcji. Jedną z nich jest system Dual Channel Downtube. Rura dolna jest w nim wzmacniana dzięki podłużnym, wbudowanym w jej wnętrze elementom aluminiowym, zwiększającym sztywność całości. Dodatkowo rama jest chroniona w ten sposób przed deformacją. Wzmocnione krawędzie ścianek zwiększają z kolei sztywność boczną.
W większości modeli szosowych ze średniej i wyższej półki zdecydowano się także na środek suportu Pressfit BB. Mufa suportowa w technologii Oversize Composite jest dodatkowo usztywniona poprzez wbudowanie w miejscach montażowych karbonowych wzmocnień.
Główka sterowa ma konstrukcję stożkowatą, zwężającą się ku górze, co poprawia sztywność ramy i zwiększa żywotność łożysk. Asymetryczność i niska masa widelca tylnego (Super Slim Seat Stays) zwiększa sztywność tylnej części przy jednoczesnym obniżeniu masy całości.
Oferta szosowa
Jedną z serii, które uległy poszerzeniu jest Q Race. Średniej klasy grupa składa się z rowerów z przedziału cenowego 3,5-6 tys. zł. Są one znakomitym rozwiązaniem dla średnio-zaawansowanym kolarzy szosowych lub zawodników MTB, którzy na asfalcie pojawiają się zazwyczaj treningowo.
Podstawowym modelem tej serii jest Q Race SL (3799 zł). Jego rama została wykonana z potrójnie cieniowanego aluminium 6061, ale widelec to już materiał karbonowy ze wstawkami chromo-molibdenowymi. Osprzęt to podstawowa grupa Shimano Sora. Koła 2300 to dopełnienie komponentów japońskiego producenta. Rower na tej specyfikacji waży 9,9kg.
Wyższym modelem jest Q Race RX (5399zł), również wykonany z alu 6061, ale z pełni karbonowym widelcem. Osprzęt tej wersji to pełne Shimano 105 z kołami RS10. Kierownica i mostek to aluminiowe komponenty producenta, XLC Road. Waga Q Race RX wynosi 8,9kg.
Dużym zainteresowaniem bardziej wymagających zawodników szosowych cieszy się linia Affair. Jej najniższym modelem jest SL (12499zł). Węglowa rama oraz widelec wykonane zostały z włókien UD Carbon High Modulus. Osprzęt Affair SL to pełna Ultegra Shimano 6700. Koła to zestaw Mavic Ksyrium Elite WTS z oponami Yksion Pro. Rower w tej specyfikacji waży 7kg.
Wisienką na torcie w całej kolekcji Haibike jest Affair RX Pro (40 999zł, na zdj. głównym). 6-kilogramowy rower szosowy oparto na węglowej ramie, podobnie jak wyżej wykonanej z włókien UD Carbon High Modulus. Elektroniczny osprzęt Shimano Dura-Ace Di2 ułatwia kontrolę i zwiększa precyzję zmiany przełożeń. Przyciągającym wzrok elementem są legendarne koła Lightweight Meilenstein T - karbonowy zestaw pod szytkę o masie 1100g. Ten model jest uznawany przez samych inżynierów Lightweight`a za najbardziej sztywny w kolekcji. Całości dopełnia węglowa kierownica Haibike Ergo Carbon oraz siodełko Selle San Marco Concor na karbonowym jarzemku.
Ciekawym wyborem roweru średniej klasy może być Challenge RC (7899zł) wykonany z włókien UD Carbon. Osprzęt to mieszanka grup Shimano Ultegra oraz Tiagra. Zestaw kół to niski model Mavic Aksium WTS na oponach Aksion francuskiego producenta. Waga roweru wynosi 8,1kg.
Swoją uwagę warto zwrócić również na nowy model Speed RC (14499zł), wykonany w 100% przez inżynierów Haibike`a. Rama oparta na włóknach węglowych UD Carbon została zaprojektowana pod kątem osiągania jak najlepszych parametrów aerodynamicznych. Profil rur zwęża się, zwrócono też uwagę na opływowy kształt taperowanej główki sterowej oraz widelca. Pancerze są w pełni poprowadzone wewnątrz ramy. Speed RC wyposażony jest w najnowszy osprzęt elektroniczny Shimano Ultegra Di2. Zestaw kręci się na kołach Fulcrum Racing Quattro wyposażonych w nowy model opon Michelin Optimum. Lekkie komponenty XLC Pro SL sprawiają, że masa końcowa roweru wynosi 7,4kg.
Więcej rowerów szosowych Haibike znajdziecie również w naszym bikeKatalog.pl.
Fot.: Haibike
Dystrybutor: Winora (www.haibike.de)