Wykonana z włókien węglowych rama waży 3,15kg (rozmiar M, tłumik Rock Shox Vivid air) i jest lżejsza o 0,9kg od poprzedniego modelu. Jednocześnie amerykańscy inżynierowie zapewniają, że V10C posiada bardziej zwartą strukturę, która wpływa na znaczącą poprawę sztywności i wytrzymałości konstrukcji. Wszystko zostało osiągnięte dzięki wyspecjalizowanej technologii moldingu włókien węglowych oraz wymagających testach przeprowadzanych przez najlepszych zawodników na świecie. Dość powiedzieć, że rower testowali m.in. Greg Minnaar, Steve Peat czy Josh Bryceland. Model V10 był 64 razy na podium w Pucharze Świata, wygrał 14 Pucharów Świata, zdobył 3x mistrzostwo świata, Puchar Świata w klasyfikacji generalnej, indywidualnej i drużynowej. Teraz Santa Cruz udostępnia go “normalnym śmiertelnikom”.
Rama została w całości wykonana z karbonu, a przy jej tworzeniu brali udział specjaliście z koncernu Enve, zajmującego się właśnie tworzeniem wyspecjalizowanych konstrukcji z włókien węglowych - głównie obręczy. Santa Cruz daje przy tym aż pięć lat gwarancji na wytrzymałość ramy. Dodatkowo dożywotnie ubezpieczenie obejmuje jej łożyskowanie, a klienci mają także możliwość skorzystania z programu do wymiany roweru na nowy (po niższych kosztach) w wypadku kraksy.
Oprócz całkowicie nowej konstrukcji tylnego trójkąta zmiany zaszły również w pozostałych elementach konstrukcji. Główny trójkat odchudzono o całe 300g poddając rury wyjątkowo precyzyjnemu liftingowi. Cieniowaniu poddano przede wszystim miejsca, które przenoszą najmniejsze obciążenia, dzięki czemu ogólna wytrzymałość ramy nie uległa redukcji, a nawet się zwiększyła. Poprawiono również strukturę włókien, z których zbudowana jest rura podsiodłowa, co dodatkowo podwyższyło sztywność ramy. Wzmocniono także wahacze, które teraz będą również nieco lżejsze. Górny z nich wykonany został z włókien węglowych, podczas gdy dolny z kutego aluminium. Niższy wahacz dodatkowo wyposażono w system smarujący wbudowany w jego strukturę.
Oprócz tego rama wyposażona jest w aluminiowe wstawki, które podwyższają jej wytrzymałość. Znajdziemy je w środku suportu oraz wbudowane w górny punkt obrotu. Karbonowe haki tylnego trójkąta stanowią integralną część ramy, dodano również wymienny hak przerzutki tylnej. Nowością będzie oś tylna w rozmiarze 157mm zamiast standardowych 150mm. Inżynierowie Santa Cruz stwierdzili, że wpłynie to korzystnie na sztywność ramy oraz wytrzymałość konstrukcji, przede wszystkim dzięki powiększeniu szerokości haków o 3,5mm. Zabieg ten tworzy coś w rodzaju osi thru axle z widelca przedniego, co pozwala piaście spoczywać w niewielkich rowkach, które łączą oś z otworami w ramie. Rozwiązanie jest proste i wydatnie zwiększa wytrzymałość tylnego trójkąta. Sprostają mu jednak wyłącznie najnowsze piasty wyposażone w specjalne adaptery, które jeszcze nie zostały wypuszczone w sprzedaży.
Rama V10C została dodatkowo wyposażona we wbudowaną osłonę tylnego koła, która chroni rury przed uderzeniami kamieni oraz innych twardych elementów wypadających spod koła. Podobne zabezpieczenie znajduje się na dolnej rurze głównego trójkąta. Zdecydowano się również na dodatkową ochronę główki sterowej - pancerze przechodzą pod gumowymi nakładkami zabezpieczającymi powierzchnię ramy przed uszkodzeniem.
Fot.: Santa Cruz
Dystrybutor: www.santacruz-pl.com