Ruszyły innowacyjne inwestycje AG Motors

AG Motors otwiera akredytowane Centrum Badawczo Rozwojowe oraz zrobotyzowaną produkcję ram rowerowych i komponentów.

Drukuj
AG Motors

AG Motors uruchomiło dwie imponujące inwestycje - mowa o nowej, zrobotyzowanej fabryce ram i komponentów rowerowych oraz Akredytowanym Centrum Badawczo-Rozwojowym. Wartość inwestycji to ponad 40 mln zł. Co konkretnie zobaczyliśmy podczas oficjalnego otwarcia?

Udając się przed kilkoma dniami na uroczyste otwarcie nowych inwestycji AG Motors przeczuwaliśmy, że będziemy świadkiem czegoś naprawdę dużego. To jednak co zobaczyliśmy przeszło nasze oczekiwania, chociaż w naszym redaktorskim życiu widzieliśmy już sporo. W Podgrodziu na Podkarpaciu ruszyła inteligentna i zrobotyzowana fabryka ram rowerowych i komponentów, a do tego Centrum Badawczo Rozwojowe. Co to oznacza dla branży rowerowej w Polsce i Europie? Nie jest tajemnicą, że obecnie lwia część elementów rowerów produkowana jest w Azji. Przeniesienie produkcji, procesu projektowania podzespołów, a także procesu ich testowania do Polski sprawia, że producenci rowerów będą mieli znacznie łatwiejszy dostęp do kontroli jakości produktów oraz znaczącemu uproszczeniu ulegnie cały proces logistyczny. Dla przykładu: na ramę tworzoną poza Europą firmy musiały czekać około 180 dni, natomiast produkcja w Polsce pozwala skrócić ten proces do 30 dni. Powyższe oznacza, że AG Motors jest w stanie zaoferować produkt wysokiej jakości, który dodatkowo będzie konkurencyjny cenowo.

 

 

 

 

Innowacyjna fabryka ram i komponentów

Podczas oficjalnego otwarcia usłyszeliśmy termin "przemysł rowerowy 4.0", który nawiązuje do swojego rodzaju czwartej rewolucji w przemyśle. Opiera się ona na stosowaniu najnowszych cyfrowych technologii optymalizacji produkcji, które czynią proces produkcji bardziej elastycznym i wydajnym. To dlatego fabryka AG Motors uznawana jest za tak przełomową inwestycję. Potencjał produkcyjny fabryki określany jest na 1500 ram rowerowych w ciągu doby, co w skali roku daje liczbę ponad 400.000 wyprodukowanych ram aluminiowych oraz komponentów kompozytowych. 

 

 

 

 

Technologia produkcji ram na zautomatyzowanych liniach to innowacja na skalę światową. W tym momencie jesteśmy pierwszą w Polsce, a drugą w Europie fabryką, która będzie tworzyć aluminiowe ramy rowerowe i komponenty kompozytowe. To niezwykle ważny moment dla całej branży rowerowej, bowiem inwestycja ta w istotny sposób pozwala skrócić proces produkcji roweru. Do tej pory ramy rowerowe produkowane były poza Europą. Nasz park maszynowy pozwala na wyprodukowanie ramy w całości w jednym nieprzerwanym procesie spawalniczym. Automatyzacja daje możliwość wprowadzenia powtarzalności, tempa produkcji oraz przede wszystkim wysokiej jakości produktu finalnego. Tworząc produkty w Polsce mamy pełną kontrolę zarówno nad jakością materiału i technologii, jak i nad samym procesem produkcyjnym. To ogromny krok w tworzeniu jak najwyższej jakości ram rowerowych. Ta zmiana daje nam również wpływ na czas realizacji zamówień dla naszych klientów oraz stabilność cen.

- wspominał podczas uroczystego otwarcia Wiesław Marek - Prezez Zarządu AG Motors.

 

Zautomatyzowana linia produkcyjna i nowoczesny park maszynowy są w stanie osiągać niezwykle dużą wydajność w ciągu doby, nie tylko jeśli chodzi o produkcję ram, ale również o pozostałe elementy takie jak np. obręcze kół rowerowych. W ciągu doby jesteśmy w stanie wyprodukować ponad 4.000 szt. obręczy. To niezwykle ważne parametry w przypadku produkcji na skalę masową, którą rozpoczyna AG Motors.

 

- podkreślał pan Wiesław Marek.

Póki co w fabryce tworzone są przede wszystkim ramy aluminiowe, jednak trwają już prace nad wdrożeniem do masowej produkcji także ram kompozytowych. Nieco enigmatycznie, jak wiadomo celem ochrony tajemnicy procesu produkcji, mowa była o automatyzacji również powyższego procesu - podobno w AG Motors już wiedzą, jak tego dokonać!

 

 
 

 

 

Akredytowane Centrum Badawczo-Rozwojowe

Zwiedzanie AG Motors rozpoczęliśmy według chronologii procesu tworzenia rowerowych podzespołów, a więc od biur projektowych - w Podgrodziu bowiem nie tylko produkuje się ramy i komponenty, ale także się je projektuje, a następnie sprawdza w wieloaspektowych testach, np. zmęczeniowym, wytrzymałościowym czy nawet atmosferycznym. O procesie projektowania opowiadał m.in. Paweł Marczak - projektant AG Motors - wspominał, że w zespole tej części inwestycji znajdują się specjaliści w dziedzinie modelowania 3D, analizy MES, projektowania konstrukcji czy osoby odpowiedzialne za finalny design produktu. Zaraz obok stanowisk projektowych mieliśmy okazję zobaczyć urządzenia testujące prototypowe części, a także stanowisko, na którym prototypy składane są w gotowy rower, celem sprawdzenia kompatybilności wszystkich elementów. 

 

 

 

 

AG Motors zarówno jeśli chodzi o Centrum Badawczo-Rozwojowe, jak i zrobotyzowaną produkcję ram rowerowych, ściśle współpracuje z ośrodkami naukowymi: Akademią Górniczo-Hutniczą, Instytutem Metalurgii Inżynierii Materiałowej PAN oraz Politechniką Rzeszowską. Cały projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.

 

 

 

 

Prototypowa rama z pełnym zawieszeniem Rometa

W trakcie konferencji dla mediów nie zabrakło smaczków - jeden z nich szczególnie zainteresował przedstawicieli mediów branży rowerowej, w tym oczywiście i nas. Fabryka AG Motors położona jest vis-à-vis fabryki rowerów marki Romet, dlatego obie firmy już od początku współpracują bardzo blisko - Romet korzystać będzie z nowego Centrum Badawczo-Rozwojowego i przeniesie produkcję ram swoich rowerów do nowej fabryki. Co jednak jest największą ciekawostką - podczas oficjalnego otwarcia zobaczyliśmy prototyp wszechstronnego fulla Rometa, balansującego gdzieś na pograniczu enduro i all-mountain. Póki co rama to wydruk 3D, jednak gotowy produkt może trafić już do kolekcji 2020.

 

 

 

 

Zaprezentowany prototyp to full z 29-calowym kołem, dopracowanym kinematycznie jednozawiasowym układem amortyzacji i bardzo nowoczesną geometrią z m.in. 65-stopniowym kątem głowy ramy. W prototypie spotkaliśmy damper 140-milimetrowy, jednak rama docelowo może bazować nawet na 160-milimetrowym skoku zawieszenia. Z niecierpliwością wyczekujemy oficjalnych danych!

Kolejnym smaczkiem kooperacji na linii Romet - AG Motors jest zapowiadana przez włodarzy Rometa dożywotnia gwarancja na ramy wprowadzone do sprzedaży w kolejnych latach. To dowodzi, jak dużym krokiem na przód jest przeniesienie produkcji praktycznie na "swoje własne podwórko" - mając na wyciągnięcie ręki możliwość kontroli jakości produktu i wglądu do samego procesu produkcji wszystko staje się łatwiejsze.

 

 
 

 

 

Co jeszcze warto wiedzieć?

Z fabryki AG Motors korzystać będzie oczywiście nie tylko Romet. Widząc olbrzymi potencjał produkcyjny śmiemy twierdzić, że prędzej czy później swoją produkcję przenosić będzie tu także wiele europejskich firm rowerowych. Już teraz z AG Motors współpracuje chociażby niemiecki ZEG czy firma Olimpic Sport. Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego - Krzysztof Dylewski, obok wymienienia wielu korzyści płynących z uruchomienia nowych inwestycji dla polskiej branży rowerowej w ogóle, zaznaczył także bardzo istotną kwestię w skali światowej - otóż tak bardzo innowacyjny ośrodek produkcyjny jest o wiele bardziej ekologiczny, niż te spotykane chociażby w Chinach.

 

 
 

 

 

Uruchomienie inwestycji AG Motors to także duże wydarzenie dla całego województwa Podkarpackiego, które na mapie Polski pod względem innowacyjnych zakładów produkcyjnych plasuje się w czołówce. Obecnie w AG Motors zatrudnione jest 137 osób, a docelowo pracę w nowym zakładzie znajdzie 200 osób.