Koła DT Swiss 2013

Drukuj

Szwajcarzy nie odpuszczają pola w walce o wymagających użytkowników rowerów. Nowe zestawy kół szosowych i MTB potwierdzają potencjał DT Swiss. Czym nas zaskoczy w najbliższym czasie?

Oprócz całego zestawu kół będzie również istniała możliwość zakupu pojedynczych piast do zaplotu na proste szprychy (DT Swiss Competition Straight pull spokes). Do wyboru będzie zestaw 240s (zaplot 20/24) oraz 350 (zaplot 24/28) - obydwa w standardzie 100mm/130mm.

Dicut
Przeznaczone do ścigania modele z linii Dicut będa dostępne w wersji alu-karbon lub 100% alu. Wersja RRC 46 (Road Race Carbon 46mm) jest właśnie hybrydą wykonaną z włókien węglowych i aluminium z karbonowym wykończeniem UD. Wyposażone są w zestaw 20/24 podwójnie wzmacnianych, płaskich szprych. Waga kół bez zacisków RWS wynosi 1605g.
 

RRC 46


Model RR 21 wykonany jest natomiast z aluminiowej obręczy o szerokości 21mm. Podobnie jak poprzednik, wyposażony jest w 20/24 proste szprychy, a łączna waga jest nad wyraz lekka - 1460g bez zacisków RWS.

Obydwie wersje kół wyposażone są w piasty Dicut, które są zaprojektowane w celu zapobiegania rotacji prostych szprych. Odznaczają się także systemem Rachet, który podwyższa wytrzymałość i łatwość obsługi.

Spline
Na rynek Szwajcarzy wypuszczają koła z całkowicie nowej linii Spline. Nazwa nowej linii komponentów pochodzi z połączenia wyrazów "Straight Pull LINE". Jednocześnie podkreśla ona najbardziej istotną cechę kół - zastosowanie prostych szprych w zestawie ze specjalnie opracowanymi do tego celu piastami. Największymi korzyściami płynącymi z tego rozwiązania jest redukcja masy, zwiększenie sztywności zaplotu (poprzez bezpośrednie wpuszczenie szprychy w piastę, bez pośrednictwa zakrzywionej końcówki) oraz zmniejszenie nacisku w tym miejscu. Co ciekawe, każdy zestaw kół, w zależności od wybranego sposobu zaplotu, wykorzystuje inny schemat montażu szprych, tak aby wykorzystać największe zalety każdego z nich.

 

 

R 23 Spline


Koła powstały w miejscach dotychczas produkowanych RR 1600 TL oraz RR 1900 i stanowią zestaw dla średnio-zaawansowanych użytkowników. Wszystkie trzy, nowe modele mają możliwość konwersji do montażu szytek, przy użyciu specjalnego zestawu DT Swiss tubeless conversion kit. Oprócz tego przystosowane są do użytku napędu 11-biegowego Shimano, za wyjątkiem modelu R 28.

 


R 23 Spline to koła zbudowane na obręczy aluminiowej. Wyposażone są w zestaw 20/24 płaskich szprych w splocie radialnym (przód) oraz na dwa krzyże (tył). System Star Rachet zamontowany w piaście odpowiada za optymalizację pracy mechanizmu - polega na wzajemnym zazębianiu się dwóch dysków zębatych. Waga zestawu kół R 23 ma wynosić 1520g.

 

 

 

 


Model R 28 Spline to standardowy zestaw aluminiowy na obręczach 27-milimetrowych, bez spłaszczanych szprych i możliwości montazu 11-biegowego Dura-Ace. Zamiast systemu Star Rachet zastosowano standardowe sprzęgło zapadkowe. Waga wynosi 1890g.

Na uwagę zasługuje natomiast model R 38 Spline T, który zbudowany jest na 38-milimetrowej obręczy karbonowej z możliwością montażu szytek. Najbardziej wyścigowy z linii Spline model posiada aerodynamiczny profil i płaskie szprychy. Zastosowano również system Star Rachet. Łączna waga zestawu wynosi 1305.

Małe i duże
W czterech nowych zestawach kół MTB spotkamy dwie wersje wielkościowe: 26" i 29".

 

 

 

 

XR 1450 Spline


XR 1450 Spline to aluminiowy zestaw z wolnobiegiem Star Rachet i płaskimi, cieniowanymi szprychami w liczbie po 28 sztuk z tyłu i z przodu. W obydwu kołach zastosowano również identyczny zaplot - na trzy krzyże. Profil obręczy wynosi 24mm/18mm i są one przystosowane do opon Tubeless. Tarczówki zamontujemy w systemie Centerlock. Łączna waga zestawu wynosi 1430g w 26" i 1555g w 29".

X 1600 Spline to zestaw podobny do wersji 1450, ale zastosowano w nim nieco cięższe materiału budulcowe. Znajdziemy więc tutaj system Star Rachet, tarczówki na Centerlock oraz zestaw 28 szprych w każdym kole z zaplotem na trzy krzyże. Rozmiar obręczy to 24mm/18mm oraz Tubeless Ready. Waga kół to 1635 w 26" oraz 1770g w 29".

 

 

 

 

M 1700 Spline


Najniższy model X 1900 Spline również został wyposażony w proste szprychy z mosiężnymi nyplami. Zastosowano sprzęgło dwu-zapadkowe oraz mocowanie tarcz hamulcowych na sześć śrub. Obręcze mają rozmiary 24mm/19mm, a ich waga wynosi 1875g w 26" i 2027g w 29".

W ofercie DT Swiss znajdziemy także koła o rozmiarze 650B. M 1700 Spline będą także dostępne w wersji 26-calowej i wyposażone są w system Star Rachet oraz 28 cieniowanych szprych z przodu i z tyłu. Tarczówki zamocujemy za pomocą sześciu śrub. Waga zestawu wynosi 1720g w 26" i 1785g w 650B.

Fot.: DT Swiss