Główną motywacją producenta było stworzenie koła, które będzie ściśle odpowiadało wymogom zawodowych kolarzy, dla których liczy się każda zaoszczędzona na wyścigu sekunda. Profesjonaliści chcieli otrzymać model, który będzie lżejszy i bardziej aerodynamiczny niż inne, ale jednocześnie zachowa swoje właściwości jezdne. Pełne koło PRO TeXtreme® zostanie zaprezentowane szerokiej publiczności na tegorocznych targach Eurobike w niemieckim Friedrichshafen.
Sama technologia TeXtreme® była wykorzystywana już wcześniej w innych branżach, ale PRO jako pierwszy producent zdecydował się na skorzystanie z niej w budowie komponentów rowerowych. Główną różnicą w porównaniu do standardowych konstrukcji węglowych jest sposób zaplotu włókien. W nowej technologii są one umieszczane w taśmach i grupowane w tkanych strukturach w najprostszej z możliwych konfiguracji, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz płaszczyzny. Taki sposób zaplotu ma gwarantować uzyskanie optymalnego stosunku sztywności do wagi i stanowić jednocześnie pionierskie dzieło w dziedzinie pracy z włóknami węglowymi w branży rowerowej. Jego największą zaletą jest gładkość powierzchni oraz zmniejszenie oporów aerodynamicznych przy jednoczesnym spadku wagi.
TeXtreme® ma być o 20% lżejsza niż standardowe konstrukcje karbonowe. Poprzeczny przekrój pojedynczego laminatu (poniżej) uwidacznia działanie struktury Spread Tow. Dzięki zastosowaniu rozprzestrzeniających się wgłębień możliwe było stworzenie cienkich laminatów. Mniejsza zagięcia włókien pozwalają na wzmocnienie konstrukcji, a także zmniejszają ilość materiału potrzebnego do wzmocnienia kompozytu. Całkowita masa pełnego koła wynosi w tym przypadku 975g.
Sam proces budowy koła przebiega przy użyciu metody wypiekania ciśnieniowego, która pozwala na zbudowanie koła w technologii monocoque, czyli z jednego płatu węglowego zamiast połączenia dwóch. Pozwala to oczywiście na zmniejszenie wagi, ale jednocześnie zachowuje takie same właściwości jezdne i sztywność charakterystyczną dla standardowo budowanych konstrukcji pełnych kół.
Koło będzie dostarczane z najnowszą, 11-rzędową kasetą Shimano Dura-Ace, ale będzie także kompatybilne z wersjami 10-rzędowymi. W zestawie otrzymamy także pokrowiec na koło oraz adapter do pompowania.
Fot.: PRO