Grupa Saint przeznaczona jest do użytku w dyscyplinach grawitacyjnych. Podczas prac inżynierowie skupiali się głównie na na wytrzymałości, sztywności i trwałości komponentów. Co przyniosły ich wysiłki?Technologia opracowywania i projektowania nowych części była konsultowana z największymi gwiazdami ekstremalnego kolarstwa, takimi jak Aaron Gwin czy Gee Atherton. Ich rady posłużyły inżynierom Shimano w stworzeniu nowej, lepszej grupy która ma sprostać wymaganiom najbardziej wybrednych miłośników DH czy FR. Dość powiedzieć, że w 2011 r. wspomniany Gwin wygrał przy jej użyciu klasyfikację generalną pucharu świata DH.
Technologia
Jednym z najważniejszych elementów w grawitacyjnych grupach osprzętu jest stabilność pracy tylnej przerzutki. W nowej odsłonie wykorzystuje ona technologię Shadow RD+. Dzięki jej zastosowaniu łańcuch pozostaje na swoim miejscu, nawet podczas gwałtownych ewolucji w ciężkim terenie. Aby aktywować specjalny stabilizator, musimy zmienić położenie przełącznika umieszczonego na tylnym wózku. Przy demontowaniu tylnego koła, stabilizator musi być dezaktywowany. Oprócz tego tylna przerzutka została także wyposażona w specjalny wygłuszacz, który ma zredukować głośne dźwięki wydawane podczas gwałtownych uderzeń. Szerokie połączenia wewnątrz mechanizmu mają ponadto gwarantować wysoką sztywność całej konstrukcji.
Przerzutka została także wyposażone w specjalny konwerter trybu pracy. Po jego ustawieniu w odmiennej pozycji, możliwa jest zmiana obsługiwanej rozpiętości kasety z 11-28 na 11-32. Umożliwia to wykorzystanie sprzętu także do zastosowań freeride`owych.
W korbach Saint zastosowano stalową oś oraz stalowe gwinty pedałów w celu wzmocnienia konstrukcji. Przy konstrukcji ramion wykorzystano technologię Hollowtech II, dzięki któremu obniżono ich masę. Redukcji wagi sprzyja również zastosowanie 4-ramiennego pająka do montażu tarczy. Możliwe jest zamontowanie wersji 34T, 36T lub 38T, a nowa korba kompatybilna jest z różnymi standardami środków suportu (68mm/73mm/83mm i pressfit).
Manetka obsługująca tylną przerzutkę wykorzystuje technologię Rapidfire plus. Zwiększono także jej rozmiary - dźwignia obsługująca zrzucanie łańcucha w dół została wydłużona o 6%, a manetka odpowiadająca za redukcję biegu w górę zyskała 10% w porównaniu do obecnie produkowanej M810. Oprócz tego zwiększono również wydajność samej manetki, przez co wielkość siły wymagana do jej obsługi jest mniejsza - maksymalnie wynosi ona 37% mniej niż w poprzedniej wersji. Dzięki Multi-Release możemy także zmieniać kilka biegów na raz, a przy pomocy Instant-Release możliwa jest ich natychmiastowa zmiana po aktywowaniu manetki.
Hydrauliczne hamulce tarczowe wykorzystują technologię Ice tech. Ceramiczny zacisk wykonany jest w konstrukcji 4-tłoczkowej i aktywowany jest manetką, do obsługi której wystarcza użycie jednego palca. Specjalnie do zastosowań DH Shimano proponuje 203-milimetrową tarczę wyposażoną w żeberkową konstrukcję chłodzącą. Dzięki temu ma ona wyjątkowo dobrze sprawdzać się w wysokich temperaturach - zastosowany system budowy ma ją obniżać o dodatkowe 50 stopni Celsjusza. Skutkiem praktycznym jest zwiększenie mocy hamowania o 20% w porównaniu do klasycznych konstrukcji Ice tech.
Oprócz tego w skład grupy wchodzą również obszerne, wklęsłe pedały platformowe. Są one o 3mm szersze i o 8,5mm niższe niż dotychczasowa wersja. Ich konstrukcja ma eliminować zaleganie błota. Wyposażona jest także w wymienne piny oraz wzmocnioną oś.
W skład nowej grupy wchodzą również piasty. Producent wypuszcza cztery wersji z różnymi rozmiarami osi, z czego jedna jest modelem przeznaczonym na przednie, a trzy na tylne koło.
Shimano Saint będzie dostępne na rynku w lipcu 2012 rynku. Dokładna cena nie jest jeszcze znana.
Specyfikacja techniczna
Manetka: SL-M820-I R (RAPIDFIRE Plus, Ispec, Instant release, Multi release, 2-Way release), SL-M820 R (RAPIDFIRE Plus, Instant release, Multi release, 2-Way release)
Tylna przerzutka RD-M820-SS: Top normal, Shimano Shadow RD+, konwerter trybu pracy
Korby: FC-M820 (HollowTech II, w/73mm BB, 34/36/38T Single), FC-M825 (HollowTech II, w/83mm BB, 34/36/38T Single)
Kaseta: CS-6700 (10-speed, 11-28T, 11-25T, 11-23T), CS-M771-10 (10-speed, 11-36T, 11-34T, 11-32T)
Hamulce BR-M820: 4-tłokowy zacisk, Ice tech, montowanie typu post mount, klocki: H03C Metal / H01A Resin
Tarcze hamulcowe: SM-RT81 (203mm, 180mm, 160mm, Ice tech), SM-RT86 (203mm, 180mm, 160mm, Ice tech, 6 śrub)
Piasty: HB-M820 (oś 20mm), FH-M820 (oś 10/12mm, OLD = 135mm), FH-M825 (oś 12mm, OLD = 150mm), FH-M828 (oś 12mm, OLD = 142mm)
Dystrybutor: www.shimano-polska.com