Shimano Saint

Unowocześniona grupa osprzętu do kolarstwa grawitacyjnego

Grupa Saint przeznaczona jest do użytku w dyscyplinach grawitacyjnych. Podczas prac inżynierowie skupiali się głównie na na wytrzymałości, sztywności i trwałości komponentów. Co przyniosły ich wysiłki?

Technologia opracowywania i projektowania nowych części była konsultowana z największymi gwiazdami ekstremalnego kolarstwa, takimi jak Aaron Gwin czy Gee Atherton. Ich rady posłużyły inżynierom Shimano w stworzeniu nowej, lepszej grupy która ma sprostać wymaganiom najbardziej wybrednych miłośników DH czy FR. Dość powiedzieć, że w 2011 r. wspomniany Gwin wygrał przy jej użyciu klasyfikację generalną pucharu świata DH.

Technologia
Jednym z najważniejszych elementów w grawitacyjnych grupach osprzętu jest stabilność pracy tylnej przerzutki. W nowej odsłonie wykorzystuje ona technologię Shadow RD+. Dzięki jej zastosowaniu łańcuch pozostaje na swoim miejscu, nawet podczas gwałtownych ewolucji w ciężkim terenie. Aby aktywować specjalny stabilizator, musimy zmienić położenie przełącznika umieszczonego na tylnym wózku. Przy demontowaniu tylnego koła, stabilizator musi być dezaktywowany. Oprócz tego tylna przerzutka została także wyposażona w specjalny wygłuszacz, który ma zredukować głośne dźwięki wydawane podczas gwałtownych uderzeń. Szerokie połączenia wewnątrz mechanizmu mają ponadto gwarantować wysoką sztywność całej konstrukcji.
 


Przerzutka została także wyposażone w specjalny konwerter trybu pracy. Po jego ustawieniu w odmiennej pozycji, możliwa jest zmiana obsługiwanej rozpiętości kasety z 11-28 na 11-32. Umożliwia to wykorzystanie sprzętu także do zastosowań freeride`owych.

W korbach Saint zastosowano stalową oś oraz stalowe gwinty pedałów w celu wzmocnienia konstrukcji. Przy konstrukcji ramion wykorzystano technologię Hollowtech II, dzięki któremu obniżono ich masę. Redukcji wagi sprzyja również zastosowanie 4-ramiennego pająka do montażu tarczy. Możliwe jest zamontowanie wersji 34T, 36T lub 38T, a nowa korba kompatybilna jest z różnymi standardami środków suportu (68mm/73mm/83mm i pressfit).

 

 


Manetka obsługująca tylną przerzutkę wykorzystuje technologię Rapidfire plus. Zwiększono także jej rozmiary - dźwignia obsługująca zrzucanie łańcucha w dół została wydłużona o 6%, a manetka odpowiadająca za redukcję biegu w górę zyskała 10% w porównaniu do obecnie produkowanej M810. Oprócz tego zwiększono również wydajność samej manetki, przez co wielkość siły wymagana do jej obsługi jest mniejsza - maksymalnie wynosi ona 37% mniej niż w poprzedniej wersji. Dzięki Multi-Release możemy także zmieniać kilka biegów na raz, a przy pomocy Instant-Release możliwa jest ich natychmiastowa zmiana po aktywowaniu manetki.

Hydrauliczne hamulce tarczowe wykorzystują technologię Ice tech. Ceramiczny zacisk wykonany jest w konstrukcji 4-tłoczkowej i aktywowany jest manetką, do obsługi której wystarcza użycie jednego palca. Specjalnie do zastosowań DH Shimano proponuje 203-milimetrową tarczę wyposażoną w żeberkową konstrukcję chłodzącą. Dzięki temu ma ona wyjątkowo dobrze sprawdzać się w wysokich temperaturach - zastosowany system budowy ma ją obniżać o dodatkowe 50 stopni Celsjusza. Skutkiem praktycznym jest zwiększenie mocy hamowania o 20% w porównaniu do klasycznych konstrukcji Ice tech.

 

 

 

 

(czytaj dalej)

Podobne artykuły