Technika
Firma zdecydowała się wypuścić na rynek w pełni regulowaną sztycę podsiodłową Kronolog, która zdaje się być jednym z najważniejszych konkurentów w tej dziedzinie. Ze swoją wagą wynoszącą ok. 470g (w zależności od wybranej średnicy, wraz z manetką do regulacji) jest lżejsza niż ostatnio wydany Reverb RockShox`a czy też Command Post Blacklite Specialized`a. Oprócz tego wyprzedza konkurentów również pod względem wysokości regulacji. Kronolog umożliwia dopasowanie sztycy na długości 125mm, podczas gdy produkt RockShox`a daje nam 100mm, a Specialized`a 75mm. Komponent Crank Brothers jest nieco droższy od wsporników konkurencji, ale wydaje się nadrabiać wyższą jakością oraz precyzją wykonania.
Największą zaletą Kronologa jest możliwość zatrzymania sztycy w dowolnym miejscu na długości tych 125mm, podczas gdy produkty konkurencji oferują jedynie kilka punktów, na których możemy ustabilizować wspornik. Umożliwia to ścisłe dopasowanie wysokości sztycy do potrzeb użytkownika oraz aktualnego charakteru jazdy.
Dodatkowym atutem jest możliwości regulowania szybkości, z jaką wspornik siodła jest opuszczany oraz podwyższany. Służy do tego zwiększanie lub zmniejszanie poziomu ciśnienia poprzez wentyl typu Schrader.
Praktyka
Najważniejsze dla każdego rowerzysty jest zachowanie się danego komponentu w trakcie prawdziwej jazdy. Również tutaj nie ma powodów do narzekań. Produkty konkurencji były nierzadko oceniane niżej ze względu na fakt, że po opuszczeniu sztycy jej pancerz zawadzał o tłumik, co powoduje dyskomfort w trakcie jazdy i czasami powoduje przerwanie pracy amortyzatora.
W Kronolog problem ten został rozwiązany, ale jego zastosowanie nie jest możliwe dla wszystkich. Linkę zdecydowano się poprowadzić wewnątrz ramy, co oczywiście zapobiega jej niepożądanej pracy, ale z drugiej strony możliwe jest to wyłącznie w niektórych ramach Scott`a oraz Treka. Jeśli nie jesteśmy jednak ich szczęśliwymi posiadaczami, to oczywiście linka będzie prowadzona na zewnątrz ramy, podobnie jak w produktach konkurencji.
Dostępną już dla każdego zaletą nowej sztycy Crank Brothers jest jej ścisłe dopasowanie do rury podsiodłowej. Specjalny system regulacji zapobiega rotacji sztycy podczas jej opuszczania czy podwyższania. Dzięki temu kąt siodła względem kierownicy nie zmienia się, co zdecydowanie wpływa na podwyższenie komfortu jazdy oraz przyjemność czerpaną z użytkowania Kronologa.
Montowana na kierownicy manetka do regulacji Kronologa nie posiada zbyt kompaktowych rozmiarów, ale za to nadrabia funkcjonalnością oraz estetyką wykonania. Opanowanie jej działania poznajemy już w trakcie pierwszych prób regulacji, a dopasowywanie sztycy do aktualnych potrzeb szybko wchodzi w nawyk. Istnieje wiele możliwości dopasowania manetki do aktualnego zagospodarowania przestrzeni naszego kokpitu. Przy użyciu śruby T-25 możemy ją umiejscowić na górze lub na dole kierownicy, w zależności od preferencji oraz stylu jazdy.
Szytca pojawi się na polskim rynku w maju tego roku i będzie kosztować 1099 zł.
Specyfikacja techniczna
Materiał: aluminium
Długość: 405mm
Waga: 465g+28g (30.9mm + manetka), 477g+28g (31.6mm + manetka)
Regulacja: 125mm, linka z manetką
Dostępne średnice: 30.9mm oraz 31.6mm
Kolory: jarzemko oraz manetka w kolorach czerwonym, złotym, niebieskim i pomarańczowym
Gwarancja: 2 lata przy właściwym użytkowaniu (m.in. wymiana O-ring`ów oraz regularne smarowanie sztycy)
Cena: 1099 zł
Dystrybutor: www.7anna.com.pl