Ultralekkie pancerze Gore

Gore Ultra Light - Pancerze dla zuchwałych

Drukuj

Wydawać by się mogło, że GORE powiedział już wiele, jeśli chodzi o linki i pancerze. Tymczasem producent zza oceanu po raz kolejny zaskakuje branżę rowerową. Pancerze Ultra Light wyznaczają nowe standardy i stają się kolejnym obiektem pożądania dla maniaków lekkości.

Dlaczego Gore
Gore Ride-On to najwyższej klasy pancerze rowerowe, przeznaczone do wyczynowego użytkowania w rowerach szosowych i off-road. Ich największą zaletą jest doskonała szczelność, dzięki której system pancerz-linka pozostaje utrzymany w czystości, pomimo rywalizowania czy trenowania w trudnych warunkach atmosferycznych. Gore nie straszne są deszcz, błoto, kałuże czy piasek. Jedyne co może zatrzymać ten system jest uszkodzenie mechaniczne, o które jednak trudno - nawet przy ekstremalnym użytkowaniu. Produktów Gore używają najbardziej uznani zawodnicy zarówno na szosie jak i w MTB. Należą do nich m.in. Steve Peat, Greg Minnaar, Josh Bryceland i mechanicy z Santa Cruz Syndicate. Na szosie korzysta z nich również profesjonalna grupa ProTour Astana.
Priorytetem konstrukcji pancerzy i linek jest lekkość oraz precyzja działania. Co do tej pierwszej nie można mieć żadnych wątpliwości - metr gotowego pancerza waży niespełna 20 gramów! Oznacza to zysk 30-50% w stosunku do innych producentów określających swe produkty mianem "lekkich". Jeśli chodzi o pozostałe cechy, to również tutaj Gore sprawdza się znakomicie. Całość funkcjonuje precyzyjnie i szybko.


Tarcie występujące w rowerze MTB


Jak to działa
Producenci są wyznawcami zasady, że jeśli coś może działać prosto, to tak właśnie należy to konstruować. Jednym z czynników wpływających na znakomitą szczelność jest zastosowanie specjalnych końcówek do pancerzy. Dzięki nim wszelkie nieczystości pozostają na zewnątrz konstrukcji i nie przeszkadzają w płynnej pracy linki. W zestawie otrzymujemy sześć podobnych nasadek: dwie do manetek, dwie przedłużone do wylotów linek z ramy oraz po jednej do tylnej przerzutki i tylnego widelca. Oprócz tego system zawiera dwie gumki-harmonijki na linki. Jedną z nich umieszczamy zaraz pod końcówką przedniej przerzutki, a drugą pomiędzy końcówką tylnej przerzutki i jej obudową. Takie rozwiązanie pozwala na dodatkowe zabezpieczenie korpusu osprzętu i zwiększa precyzję oraz szybkość ich działania.

 


Tarcie występujące w rowerze SZOSOWYM


Równie ciekawym rozwiązaniem w konstrukcji pancerzy jest zastosowanie w pełni smarowanych włókien, dzięki czemu opory tarcia zostały zmniejszone aż o 20%. Pancerze zostały również wykonane z materiałów nieżelaznych, dzięki czemu charakteryzują się zdecydowanie większą giętkością niż standardowe konstrukcje, a ponadto nie są podatne na korozję. Wspomniana elastyczność pozwala przede wszystkim na prawidłowe ułożenie pancerzy nawet w ramach nietypowych geometrycznie. Dotyczy to również rowerów przełajowych, w których niska podatność na zabrudzenia wewnętrzne jest jedną z kluczowych cech w doborze podobnych komponentów.

 

 


 

Linka Gore wpuszczona jest w cienką teflonową rurkę, na powierzchni której znajduje się dopiero pancerz. Pancerz do rowerów szosowych ma ponadto nieco mniejszą średnicę od pancerza używanego w systemie off-road, dzięki czemu charakteryzuje się łatwiejszym montażem pod owijką kierownicy szosowej. Dodatkowe uszczelnienia wspomniane powyżej pozwalają na płynną pracę bez jakichkolwiek zanieczyszczeń. Montaż systemu nie należy do skomplikowanych. Mając nawet niewielkie zacięcie techniczne można z powodzeniem zamontować pancerze i linki według instrukcji wskazanych przez producenta. Jeśli mimo to nie potrafimy lub nie mamy ochotę na zabawę ze swoim sprzętem, to zadanie możemy zlecić serwisowi rowerowemu.

 

 


Porównanie wagowe


Cechy szczególne
Ultra Light Professional Shift System Road 2012 możliwy jest do zamontowania w systemach Shimano, SRAM oraz Campagnolo, w każdej z poszczególnych grup. Dostępne kolory to: biały, czarny, niebieski oraz czerwony.  Ultra Light Sealed Shift System Off-road 2012 możliwy jest do zamontowania w systemach Shimano oraz SRAM, w każdej z poszczególnych grup. Dostępne kolory to biały i czarny.

Długość poszczególnych komponentów dla obydwu wersji wynosi:
- pancerz 2,050m
- linka przerzutki przedniej 1,900m
- linka przerzutki tylnej 2,200m

Polskim dystrybutorem sprzętu jest VELO. Wartość detaliczna opisywanych zestawów wynosi 249zł. Inwestycja nie jest mała, ale w zamian otrzymujemy w pełni uszczelniony system pancerzy i linek, który w może sprawnie funkcjonować nawet przez kilka lat.

Dystrybutor: www.velo.com.pl