Poprzednia Orca, w porównaniu do supernowoczesnych konstrukcji niektórych producentów, nigdy nie była królem sztywności, czy też lekkości, szczególnie wersja przed liftingiem, ale pomimo tego sprzedawała się świetnie, przede wszystkim ze względu na swój niepowtarzalny design. Orca 2011 ma również wyglądać olśniewająco, ale być przy tym nowoczesną, wykorzystującą ostatnie technologiczne nowinki branży rowerowej, konstrukcją.
Trzecia generacja słynnej ramy powstaje w technologii monocoque, z włókien hi-mod. Hiszpański producent zdecydował się na wprowadzenie większej ilości rozmiarów - będzie ich teraz sześć - 48, 51, 53, 55, 57, 60, a zastosowanie technologii SSN, ma sprawić, że pomimo różnic w konstrukcji pomiędzy poszczególnymi rozmiarami, wszystkie właściwości zostaną zachowane i ujednolicone, niezależnie od rozmiaru ramy. Orca wzbogaciła się nie tylko o ostrzejsze linie i nowe rozmiary - pancerze z linkami poprowadzone zostały wewnątrz ramy, a rama, jak zapewniają Hiszpanie, jest o 14% bardziej aerodynamiczna od poprzedniczki, dzięki zastosowaniu rur o lekko spłaszczonym profilu. Widelec, tak samo jak w modelowej wersji 2010 ramy, będzie konstrukcją stożkowatą, ze średnicą wynoszącą 1.5" w dolnej części oraz 1 i 1/8" w miejscu mocowania mostka. Suport wykorzystywać będzie standard BB30, ale i taką zmianę ujrzeliśmy w Orce z obecnego roku modelowego. Ciekawostką jest sztyca, wykorzystująca system mocowania siodła Monolink, którego twórcą jest Selle Italia. Czy będzie to jedyna wersja sztycy dostępnej w Orce? Niestety nie wiadomo, ale trudno się spodziewać, by Orbea zdecydowała się na taki krok.
Nowa Orca wciąż nie będzie jednak królem lekkości. Dokładnych wartości masy nie podano, ale jak informują przedstawiciele firmy ma być to poniżej 1000g. Ponadto, jak twierdzą, lepiej jest zbudować solidniejszą ramę, a do wartości minimalnych UCI dążyć poprzez odpowiedni dobór mniejszych komponentów. Solidności na pewno trudno Orce odmówić - producent daje dożywotnią gwarancję. Poza tym, patrząc w Orce 2011 na tak pięknie wykonany detal jak zacisk sztycy, odnoszę wrażenie, że masa w tym przypadku ma naprawdę minimalne znaczenie.
Info: www.orbea.com
Dystrybutor: www.bdc-bike.com