Ashima, która na międzynarodowych targach sukcesywnie prezentuje prototypy różnych modeli hamulców, w tym hydraulicznych szosowych, obwieściła właśnie, że ich produkt, na który wszyscy czekają najbardziej, w końcu trafi do sprzedaży. Chodzi o hamulce tarczowe PCB (Pan Cake Brakes, czyli hamulce naleśnikowe), pierwszy model, w którym w ogólne nie użyto tłoczków. PCB zamiast nich mają dwie elastyczne membrany, na których zamocowane są bezpośrednio okładziny. Powierzchnia membran odpowiada tłoczkom o średnicy 20 mm. Uproszczenie konstrukcji pozwala na skonstruowanie bardzo lekkich hamulców, nawet jeśli pierwszy model nie wykorzystuje w pełni tego potencjału. Hamulec na jedno koło (w tym przypadku przednie), wraz z tarczą o średnicy 160 mm, waży kompletny tylko 308 gramów. Dla porównania taki sam zestaw Formuli R1 waży 279 g, Avida XX 288 g, a Hayesa Stroker Gram 355 gramów. Dlaczego nie dostaliśmy najlżejszego hamulca na rynku? Firma zapewnia, że nowa technologia jest tak... nowa, że na początku podstawowy nacisk położono na trwałość i bezobsługowość sprzętu, odchudzanie zostawiając sobie na kolejną generację. Zapewnia też, że wspomniane priorytety udało się zrealizować. Proste poprowadzenie przewodów hydraulicznych sprawia, że odpowietrzanie ma być elementarnie łatwe (mówi się o zaledwie 2 minutach). Brak tłoczków oznacza też mniejszą ilość ruchomych części, które mogłyby się zepsuć. Nie da się jednak ukryć, że jednocześnie premierę modelu opóźniono aż o 9 miesięcy, po to, by podnieść siłę hamowania. Podobno dziś jest porównywalna, jak u konkurencji. Charakterystyczny przewód hydrauliczny (czerwona rurka) na zewnątrz zacisku pozwala pozbyć się nadmiaru ciepła i zapobiega takim zjawiskom jak fading.
Choć PCB to najciekawszy produkt firmy, warto wiedzieć o tym, że kolekcja tarczówek na nim się nie kończy. Jako kolejny w sprzedaży ma się pojawić modele APV, czyli czterotłoczkowy model z dwustopniowym uruchamianiem tłoczków, a przeznaczony do bardziej agresywnej jazdy. Jako piersze uruchamiane są dwa tłoczki o średnicy 14 mm, potrzebne do „zwykłego” hamowania w normalnych warunkach. Jeśli robi się naprawdę gorąco, dołączana jest kolejna para, czyli tłoczki o średnicy 22 mm. APV ma się pojawić w sprzedaży w roku przyszłym.
Info: https://www.ashima.com.tw