Shimano 105 w wersji 2011

Update szosowej grupy klasy średniej Japończyków

Drukuj

Podstawowy zestaw do ścigania Shimano, oznaczony jako 105, w przyszłym sezonie zostanie w całości zmodernizowany. Obok udoskonaleń technicznych, które sprawdziły się już w wyższych grupach, 105tka otrzyma również nowy wygląd, podkreślony dwukolorowym lakierowaniem.

Precyzyjnie rzecz ujmując owe dwa kolory równocześnie stosowane będą sporadycznie, np. w przerzutce tylnej, a ogólnie Shimano powraca do oferowania tej samej serii komponentów w dwóch podstawowych kolorach - srebrnym i czarnym. Możemy tu za to mówić o różnicowaniu wykończenia powierzchni, bo fragmenty polerowane sąsiadować będą z matowymi. Całość w czytelny sposób wzorowana jest na zestawach Dura-Ace i Ultegra i wygląda nie mniej atrakcyjnie.

Również od strony technicznej nowe 105 wzorowane jest na wspomnianych, wyczynowych grupach. Dlatego też na nowo stworzono kształt dźwigni klamkomanetek Dual Control, by uczynić je bardziej ergonomicznymi, a wszystkie pancerze poprowadzono pod owijką. Przewidziano także kompatybilność z wieloma kształtami kierownic, jak i możliwość regulacji dźwigni od kierownicy (co ucieszy zapewne panie i właścicieli małych dłoni). Przesunięto bliżej do użytkownika punkt obrotu dźwigni, przez co ich praca ma być bardziej precyzyjna. Najważniejszy jednak chyba nowy element grupy to tylny tryb, gdzie dzięki zastosowaniu krzyżaka z aluminium udało się zaoszczędzić sporo masy. Dostępne zestawienia zębatek to 11-28/11-25/12-25 i 12-27 z. Tryb obsługuje jednokierunkowy łańcuch.



Nie da się jednocześnie ukryć, że o ile pod względem wizualnym grupa nie ma się czego wstydzić, to ze względu na wysokie koszty produkcji Shimano zdecydowało się zrezygnować z kilku rozwiązań technicznych znanych z wyższych grup. W 105 nie znajdziemy dlatego też dużej zębatki kutej i pustej w środku, jak i dźwigni manetek z karbonu. Miejsce na oszczędności wybrano celowo w ten sposób, by różnice wagowe nie odbiły się negatywnie na samym działaniu sprzętu, co może tylko cieszyć.

Nowa grupa 105 ma być dostępna najpierw w wersjach z dwoma zębatkami z przodu, zarówno z korbą klasyczną ((FC-5700: 52-39 z., 53-39 z.), jak i kompaktową (FC-5750: 50-34 z.), już od maja. Od czerwca ma im towarzyszyć wariant na naprawdę ostre podjazdy z trzema tarczami w korbie z przodu (FC-5703: 50-39-30 z.). Odpowiednie przerzutki tylne z serii RD-5700 będą dostępne w wariantach z krótkim lub średnim wózkiem.

Pod względem wagowym cudów nie należy się spodziewać, choć grupa w wersji 2011 będzie oczywiście lżejsza od 2010. W wariancie z klasyczną korbą będzie to o 28 gramów mniej, z kompaktem o 78. Nowa grupa będzie kompatybilna z komponentami nowej Ultegry i częściowo ze starą 105‘tką.

Info: bike.shimano.com