Shimano 2011 i zupełnie nowe Alivio

W końcu dziewiątka dla początkujących

Drukuj

W przyszłym sezonie Shimano nie tylko zmodernizuje swoje topowe grupy komponentów przeznaczonych do rowerów górskich, czyli SLX, XT i XTRa, ale także popularną grupę Alivio.

W końcu ten zestaw dla początkujących otrzyma tryb z dziewięcioma biegami z tyłu. Zestaw zostanie uzupełniony tanimi, tarczowymi hamulcami hydraulicznymi, w wielu wariantach technicznych i wizualnych.

Jak do tej pory Alivio w całej kolekcji Shimano przypominało trochę niechcianego i zaniedbywanego podrzutka. Wprawdzie od strony jakości trudno było mieć powody do specjalnych zastrzeżeń (szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę niewygórowane ceny wielu komponentów), ale w związku z tym że grupa oferowała tylko 24 przełożenia, nie mogła konkurować pod względem funkcjonalności z droższymi zestawami. To brakowało precyzyjnego zestopniowania biegów, to ich rozpiętości. Nawet jeśli w turystyce fakt nie przeszkadzał, to już w użytku sportowym i owszem. Nie da się ukryć, że również pod względem wyglądu Alivio raczej się nie wybijało. Obydwie cechy zmienią się w przyszłym sezonie, bo zestaw nie tylko otrzyma 27 przełożeń, ale też zupełnie nowy dizajn. Dzięki temu zaś, że manetki otrzymają funkcję Two Way Release (dźwignie do zrzucania w dół mogą być obsługiwane zarówno palcem wskazującym, jak i kciukiem i działają w obydwie strony), Alivio otrzyma najnowocześniejszą dziś dostępną technikę zmiany, a tym samym pod tym względem dorówna grupom wyższym.



Wszystkie komponenty nowego zestawu Alivio Shimano będą do wyboru w dwóch wariantach kolorystycznych, srebrnym lub czarnym. Nowe części wpadają od razu w oko za sprawą kancistych, muskularnych kształtów, które dobrze znamy już z grup wyższych i spotkały się z dobrym przyjęciem na rynku. Tu wystarczy wspomnieć ostatnie Deore o wykończeniu Galaxy Black, którego przerzutka tylna wygląda praktycznie identycznie (choć nie w wariancie Shadow lecz zwykłym). Pasujące hamulce hydrauliczne będą jednak dostępne nie tylko czarne lub srebrne, bo BL-M445 pojawią się też w białej kolorystyce. Jeszcze ciekawiej zapowiadają się kolejne hamulce oznaczone jako BL-M505, które mają tłoczki ustawione prostopadle do kierownicy i dwuczęściowe, uchylne obejmy dźwigni, dzięki czemu powinny móc śmiało konkurować ze sprzętem droższym. Nowe hamulce będzie można zamontować na pasujących piastach Alivio, wyposażonych w wielowpusty Centerlock, co ma uprościć cały zabieg przejścia na tarczówki.

 



Wygląda na to, że nowe Alivio za sprawą modernizacji, jak też występowania wielu części w różnych wariantach wykończenia, trafi w przyszłym sezonie do wielu modeli rowerów. Shimano zapowiada, że pierwsze egzemplarze sprzętu trafią do sprzedaży już w czerwcu.

Jednocześnie warto wzrócić uwagę na jeszcze jeden, niebagatelny aspekt. Skoro sprzęt wyczynowy ma przejść na 10 biegów z tyłu, to miło jest pomyśleć o tym, że użytkownicy starszych zestawów dalej będą mieli dostęp do części zamiennych, w dodatku w niższej cenie. To całkiem interesująca alternatywa.

Info: bike.shimano.com