Nowość ze stajni Alfine

Shimano przedstawia 11-biegową piastę!

Drukuj

To szok! Bez żadnej zapowiedzi producent z Japonii zaprezentował 11-biegową piastę tylną, która ma trafić do przyszłorocznej wersji grupy Alfine. Nie ma wątpliwości, że nowość wprowadzi niemałe zamieszanie, nie tylko w segmencie napędów trekkingowych.

Dlaczego? Powód jest prosty. Poprzednia najwyższa wersja Alfine Japończyków dysponowała 8 biegami i jednocześnie całkowity zakres przełożeń wynosił 307 procent. Nowy wariant ma nie tylko o trzy biegi więcej, ale też jednocześnie wspomniany zakres wynosi 409 procent, przez co sprzęt staje się bardziej interesujący dla szerszej grupy użytkowników. Trzy dodatkowe biegi sprawiają przy tym, że przełożenia są inaczej zestopniowane, znajdują się bliżej siebie, co usprawnia poruszanie się. „Gęstsze” przełożenia przydadzą się zarówno w mieście, w terenie, jak i w turystyce, włącznie z użytkiem w sporcie.

Dodatkowo, aby osiągnąć poprawę komfortu obsługi, całkowicie przeprojektowane wnętrze, gdzie ustawione pod kątem zęby kół zębatych smarowane są olejem, a nie smarem jak wcześniej. Ten zabieg ma sprawić równocześnie, że sama zmiana biegów będzie cichsza i łatwiejsza oraz wzrośnie trwałość całości.



Za wysoką jakość obsługi odpowiadają przeprojektowane manetki Rapidfire Plus, które wyposażono w technologie znane zarówno z grup MTB, jak i trekkingowych. Należą do nich „Instant Release”, przyspieszająca zmianę biegów przez błyskawiczne wybieranie linki, „Multi Release”, pozwalająca na zmianę jednoczesną wielu biegów, jak i „2-Way Release”, czyli możliwość zmiany biegów zarówno palcem wskazującym, jak i kciukiem.

Co do kolorystki początkowo dostępny będzie jedynie wariant srebrny, ale wiele wskazuje na to, że w razie zapotrzebowania na rynku pojawi się i czarny. Dla tych, którzy zastanawiali się nad modernizacją starego zestawu Alfine i wyposażeniem go w nową piastę istotna jest kolejna wiadomość - nowa piasta od razu wyposażona jest w możliwość zamocowania tarczy hamulcowej. Piasta, jak i manetki zostały przy tym perfekcyjnie dopasowane kolorystycznie do pozostałych komponentów z grupy, takich jak korba, napinacz łańcucha, piasta z dynamem i hamulce. Nowa piasta o nazwie SG-S700 ma pojawić się w sprzedaży w okolicach września.

Ciekawe, jak pojawienie się nowego sprzętu wpłynie na układ sił na rynku. Wygląda na to, że Rohloff będzie miał coraz mocniejszą konkurencję. Co ważne, o niebo tańszą.

Cena: równowartość około 300 euro
Waga: około 1600 gramów
Zakres przełożeń: 409 procent
Skoki pomiędzy przełożeniami: 2 x 17 i 8 x 13 procent
Ilość oleju smarującego: 25 ml

Info: https://cycle.shimano-eu.com/