Francuski producent Mavic, który już w roku 1994 przedstawił pierwsze tzw. koła systemowe, a więc o wzajemnie dopasowanych komponentach (był to Cosmic), poszedł krok dalej. Do jubileuszowej edycji kół Ksyrium, oznaczonej jako K-10, dostępne są od razu pasujące opony. Oczywiście nie oznacza to, że Mavic automatycznie stał się producentem opon, a raczej może świadczyć o chęci poszerzeniu samej oferty.
Według firmy nowe opony znajdują się na tym samym poziomie zaawansowania technologicznego co same koła. Wykonano je w technologii Dual-Compound (dwie różne mieszanki gumowe o różnej gęstości), wyprodukowano w Tajlandii, a pojedyncza sztuka waży 225 gramów (co brzmi naprawdę nieźle). Tym samym kompletny zestaw kół, wraz z ogumieniem, nie powinien ważyć więcej jak 2 kilogramy. Opierając się na danych dostarczonych przez samego Mavica możemy podać, że koła w tym ważą 1470 gramów, a opony 450 gramów.
Nowe opony mają być dopasowane nie tylko od strony technicznej do kół, ale też wizualnej. Daltego też np. wentyle są anodowane na czarno, a czarne opony wyróżnia małe logo „K-10”. Same opony mierzą przy tym 23 milimetry szerokości. Co do obręczy nie może mieć wątpilowści - mają typowe dla serii Ksyrium odchudzające wyżłobienia. Oczywiście przewidziano kompatybilność sprzęgła tylnej piasty z różnymi systemami napędowymi, dlatego też będzie można założyć zaróno 10-biegowy tryb Shimano (i tym samym SRAMa), jak i 11-biegowy Campagnolo.
Zestawy Ksyrium K10 zostaną wyprodukowane w ograniczonej ilości, w sprzedaży pojawi się 2000 kompletów. W sklepach w Europie mają być dostępne od stycznia 2010, a sugerowana cena detaliczna ma wynosić 990 euro. Zestaw obejmuje koła, opony, jak i zaciski i torby do transportu oraz narzędzia do piast. Będą też sprzedawane oddzielnie opony, jak i dętki. Sztukę wyceniono odpowiednio na 50 i 6,50 euro.
Podobno w przyszłości mają się pojawić kolejne zbliżone zestawy, ale nie podano konkretnej daty, kiedy mogłoby to nastąpić.
Info: www.mavic.com