Japończycy obsługują nisze i mody

Kraina udoskonaleń Shimano 2010

Drukuj

Obok grupy Deore Shimano zapowiada na kolejny rok więcej nowości. Po raz pierwszy japoński producent komponentów idzie za modą i przedstawia części w kolorze białym - są to hamulce tarczowe.

Całkowite nowości to specjalne części do rowerów z kołami 29-calowymi i system osi sztywnej do rowerów trekkingowych. Nowe koła uzupełniają ofertę. Jeśli nie jest to nawet spektakularna nowość, mimo wszystko można to potraktować jako małą sensację - po raz pierwszy Shimano wpasowuje się w najnowsze dizajnerskie trendy, zamiast samemu je lansować. Tym samym dwa modele hydraulicznych hamulców BR-M575 i BR-M486 w przyszłości będą dostępne obok standardowego wariantu czarnego w białym lakierowaniu. Powinno to barwie, uważaną przez niektórych trendseterów branży już za przestarzałą, dać jeszcze rok życia (a w Polskich warunkach pewnie dwa, bo mimo wszystko nasz rynek reaguje na zmiany z opóźnieniem). Oprócz hamulców w kolorze białym będą oferowane również hamulce PD-M520.



Wyspecjalizowane przełożenia
Zupełnie inną drogę obiera Shimano w przypadku specjalnych części do rowerów z kołami 29-calowymi. Specjalnie do sprzętu z dużymi kołami przygotowano tryb o zakresie od 12 do 36 zębów. Tryb mogą obsługiwać praktycznie wszystkie przerzutki tylne typu Shadow, ale z powodu bardzo dużych sił występujących przy użyciu największej zębatki wymagają specjalnej piasty ze wzmocnionym sprzęgłem. W związku z tym Shimano oferuje dwa zestawy piast do hamulców tarczowych, do wyboru, z wysokimi lub niskimi kołnierzami. Nawet jeśli rowery na 29-calówkach nie są zbyt popularne w Europie, propozycja może być atrakcyjna dla właścicieli rowerów turystycznych. Dostępność ekstremalnie dużych przełożeń kusić może też użytkowników korb z tylko dwoma zębatkami.

 



Technika enduro do trekkingów
Jeszcze inną nową propozycję Shimano przygotowało do rowerów trekkingowych. Wykorzystując doświadczenia z piasty E-Thru o średnicy 15 mm Japończycy wprowadzają identyczne rozwiązanie do turystycznej grupy LX, ale o średnicy 8 mm. Propozycja obejmuje odpowiednią oś, jak i piastę. Identycznie jak w góralach system wzmacnia widelec, co jest istotne w przypadku współpracy trekkingów z hamulcami tarczowymi. Poza tym nowa propozycja ma ułatwić montaż koła, również dla laików. Pasujące amortyzatory pochodzą od Suntoura, ale nowy standard ma otwarty charakter, a tym samym być może wkrótce dojdą kolejni producenci.

Poprawianie detali
W przyszłym sezonie pojawi się kolejna piasta z osią o średnicy 15 mm, tym razem w grupie SLX, co nie dziwi, nowy standard najwyraźniej odniósł sukces rynkowy. Tym samym również osoby o mniejszych budżetach będą mogły go wypróbować. Podobnego świadomego zabiegu wprowadzenia tańszych części dokonano w segmencie kół, gdzie pojawią się dwie nowe propozycje. Pierwsza z nich to zestaw WH-MT15, na poziomie Deore, ważący 2000 gramów i współpracujący tylko z tarczówkami i oponami z dętkami. Model WH-MT65 ważyć będzie 1800 gramów, dostosowany jest do tarczówek i opon bezdętkowych. Cechy charakterystyczne to proste szprychy, jak i wyjątkowe, brązowe wykończenie. Model dostępny będzie zarówno w wersji do tarcz Centerlock, jak i montowanych na sześć śrub. Poza tym Shimano na nowy sezon proponuje nowe tarcze na poziomie XT z krzyżakiem z aluminium, na wzór XTRa. Co ciekawe, będą one oferowane wyłącznie w wersji montowanej na 6 śrub. Propozycja dla tych, którzy chcą używać kół bez wielowpustu Centerlock i hamulców Shimano jednocześnie.

Info: bike.shimano.com
Foto: Shimano, arch. własne