Superior 2009

Krótki wypad za południową granicę może nam uzmysłowić, że nasze sklepy cierpią na brak jeszcze jednej czeskiej marki, która dostępna jest w ilościach prawdziwie homeopatycznych. Szkoda, że tak trudno znaleźć wśród dostępnego sprzetu Superiora. Krótki przegląd oferty na przyszły sezon pozwoli uzmysłowić, dlaczego.

Superior ma solidne wyścigowe tradycje, na maszynie z tym logo ściga się Ta Tereza Hurikova, jak i kilku innych niezłych, czeskich zawodników. Do tej pory ekipa nie miała jednak do dyspozycji fulla, sytuacja zmieni się w kolejnym roku. Wśród trzech modeli oznaczonych jako teamowe znajdziemy model Team Racing F80. Nazwa jest o tyle myląca, że w rzeczywistości rower ma... 100 milimetrów skoku, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Oba „końce” obsługują powietrzne amortyzatory Manitou - R7 Super Absloute LO i SLR. Nie one jednak decydują o wyjątkowości sprzętu. F80 ma ciekawe zawieszenie, teoretycznie jednozawiasowe z dodatkowymi punktami pośredniczącymi, ale nie do końca. Rama główna z aluminium wyposażona jest w karbonowy wahacz z głównym punktem obrotu na wysokości średniej koronki w korbie, gnąć się jednak mogą również fragmenty widełek, przed hakami tylnego koła. Mają być na tyle elastyczne, by zastąpić zawias typu Horst Link. Summa sumarum cały rower gotowy do użytku ma ważyć na wspomnianej ramie interesujące 10,95 kilograma. W zestawie znajdziemy zaś nie tylko napęd SRAM X.0, ale i koła Syncrosa FL, jak też korbę FSA Team Issue.

 

Kolejny sprzęt teamowy to karbonowy Team Racing CR8. Tu warto zwrócić uwagę na napęd w postaci XTRa, korbę FSA K-Force Light ze środkiem ceramicznym BB30 i hamulce Hayes Stroker Carbon. Do zesatwu nieźle pasują dodatki FSA, takie jak kierownica, sztyca i mostek, jak też koła Fulcrum Red Metal 5. Rower ma ważyć 9,4 kilograma, ale dostęopny będzie tylko w dwóch rozmiarach - 18 i 20 cali.

Teoretycznie najprostszy rower z serii to Team Racing G7. Tu warto zwrócić uwagę przede wszystkim na ramę z materiału nazwanego Xtrolite, czyli stopu aluminium podobno 3 razy wytrzymalszego niż scandium, a o zbliżonej masie. Za wytrzymałość sprzętu odpowiadają powiększone średnice rur, jak i korbonowa sztyca FSA. Rower z napędem XTRa i kolejnym w tym zestawieniu widelcem Manitou R7 ma ważyć 9,9 kilograma.

Z racji na korzystne ceny większą popularnością powinny cieszyć się rowery z serii nazwanej MTB Profi, modele XP, oznaczone kolejno 970, 950, 930 Black, 930 Green i 920. Dwa pierwsze oparte są na karbonowych ramach, kolejne są aluminiowe. Napęd na poziomie od X.9 do X.0, jak też koła Fulcruma, widelce Manitou i hamulce Hayesa pozwalają sądzić, że sprzęt dzielnie zniesie trudy ścigania.



W kolekcji Superiora warto zwrócić uwagę na trzy modele oparte na kołach 29-calowych, szczególnie model Team. Biała aluminiowa rama z zielonymi dodatkami może się podobać. 929 Disc i 829 Disc są trochę prostsze, ale i tu hydroformowane ramy mogą się podobać. W dwóch wyższych modelach z przodu znajdziemy specjalne wersje widelców Manitou, a w najtańszym Darta Rock Shoxa.

Podsumowaniem przeglądu górali z Czech mogą być „damki”, zupełnie wyjątkowe z racji na stylistykę. Oczywiście mają stosowną geometrię dla pań i siodła oraz kierownice, ale malowanie jest najważniejsze. Team Woman nawiązuje bezpośrednio do malowania rowerów Hurikowej, z różowymi akcentami, a Chicks... czy ja wiem?... do ludowych wycinanek. W każdym razie jest na czym zawiesić oko. Polecam!

Info: superior.cz
Dystrubotr: Superior Polska