Zipp 2008

Drukuj

Amerykański producent kompozytowych części obchodzi w tym roku okrągłą 20-tą rocznicę powstania. Oto nowości na rok 2008.

Z powodu rocznicy, wszystkie produkty, które ta firma przedstawiła na rok 2008 stały się podsumowaniem możliwości zdobytych w ciągu tych 20-tu lat. Znani z zamiłowania do aerodynamiki inżynierowie Zipp'a znów się popisali i wygląda na to, że dalej będą tworzyć bardzo szybkie koła. Patrząc na te produkty trzeba przyznać, że potrafią naprawdę sporo i należą im się głębokie ukłony.

Najciekawszą chyba nowością jest dysk do jazdy na czas - Sub9, który wydaje się łamać prawa fizyki. Wszystko dlatego, że koło to wytwarza opór aerodynamiczny, który jest... ujemny! Producent zapewnia, że przy kącie natarcia powietrza wynoszącym 15 stopni koło zaczyna nas po prostu pchać! Chociaż to zadziwiające, to testy w tunelu aerodynamicznym zdają się te wyniki potwierdzać. Dysk dostępny będzie wyłącznie w wersji szytkowej, waga wynosi mniej więcej 1000g.

Drugą ciut mniej, ale wciąż bardzo aerodynamiczną nowością jest zestaw kół 1080, którego wysokość obręczy wynosi aż 108mm! Koła te dedykowane są do jazdy na czas i podobno są szybsze od modeli trzyszprychowych wykonanych w całości z karbonu nawet o 30 sekund podczas 40-sto kilometrowego wyścigu, a przy tym są kilkadziesiąt gramów lżejsze. Koła dostępne będą w wersji szytkowej oraz na zwykłe dętki z oponami, waga około 1670g.

Kołami, które dość najczęściej zobaczymy podczas górskich wspinaczek zawodników CSC będzie model 202 z obręczą o wysokości 32mm. Zestaw 202 kierowany jest do osób szukających dobrego przyspieszenia i niskiej wagi w swoim rowerze, będzie więc idealny na górskie podjazdy oraz kryteria uliczne. Pomimo stosunkowo niskiej obręczy (jak na standardy Zipp'a oczywiście) zastosowano charakterystyczne dla kół tego producenta wgłębienia, które pozwalają na szybszy ruch opływającego powietrza co oczywiście w konsekwencji zmniejsza opór stawiany przez koła. Ponadto w stosunku do obręczy starszej generacji znacznie zwiększono jej trwałość na którą skarżyło się trochę użytkowników. Model 202 dostępny będzie wyłącznie w wersji na szytki, a waga kompletu wynosi około 1060g.

Nie tylko samymi kołami inżynier Zipp'a żyje, chciałoby się rzec patrząc na korbę VumaQuad. Według producenta ważąca 560g to najlżejsza i najsztywniejsza korba dostępna w tej chwili na rynku. Nowy sposób łączenia karbonu pozwolił na zwiększenie sztywności i zmniejszenie wagi, a podobno niezawodność całości znacznie przekracza testy CEN. Korby dostępne są w czterech długościach: od 170 do 180mm z zębatkami 50/34 oraz 53/39. W opcji dostępne są łożyska ceramiczne.

Info: www.zipp.com