Liv to siostrzana marka Gianta, która skupia się od A do Z na budowaniu rowerów dla kobiet. Firma nie tylko dostarcza Paniom sprzęt dokładnie dopasowany do ich anatomii czy stylu jazdy, ale także podejmuje ogólne działania dążące do zwiększenia liczby kobiet uprawiających kolarstwo. Podobnie jaki Giant, tak i Liv może pochwalić się własną produkcją ram z włókna węglowego - na tym polu tajwański gigant uchodzi za światowego specjalistę. Tym razem Liv pokazał światu bezkompromisowy rower szosowy stworzony z myślą o ściganiu na najwyższym poziomie - dość wspomnieć, że zawodowa drużyna Liv AlUla Jayco zadebiutuje na topowej Langmie Advanced SL podczas Giro d'Italia Women, a następnie podczas Tour de France Femmes avec Zwift, gdzie Liv z dumą pełni rolę głównego sponsora wyścigu i sponsora białej koszulki dla najlepszej młodej kolarki.
Kolekcja Langma zawiera w sobie trzy serie szosówek: Langma Advanced SL, Langma Advanced Pro oraz Langma Advanced - pierwsza seria to topowe szosówki do wyczynowego ścigania, z kolei dwie pozostałe również bazują na ramach o wyścigowym DNA i posiadają większość kluczowych rozwiązań modelu SL, natomiast ich komponenty dobrano z myślą o dostarczeniu nieco większego komfortu w perspektywie jazdy na długich dystansach.
Liv chwali się, że topowa Langma Advanced SL schudła względem poprzedniczki o 123 gramy, a jednocześnie sztywność boczna ramy uległa poprawieniu - o 2,5% w obrębie węzła suportowego, odpowiadającego za efektywny transfer energii z pedałowania oraz 6,75% jeśli chodzi o sztywność boczną całego roweru (całość poskutkowała blisko 12% poprawą stosunku sztywności bocznej do masy). Do tego Liv pod kątem aerodynamiki oszczędza względem poprzedniczki 12,57 wattów za sprawą integracji przewodów czy ulepszonych przekrojów poszczególnych rur. W jaki sposób to osiągnięto? Rzucamy okiem!
Langma jako system
Zespół projektantów Liv pomyślał o Langmie jako o systemie - tutaj wszystkie elementy takie jak rama, koła, kokpit mają ze sobą ściśle współpracować. Modele z serii Advanced SL oraz Advanced Pro posiadają nowy kokpit z rurą sterową OverDrive Aero (rozpisaną na planie litery D), który dopełnia wspornik kierownicy Giant Contact SLR/SL AeroLight oraz nowa kierownica Liv Contact SLR/SL z wewnętrznym prowadzeniem kabli. Powyższe w parze ze zintegrowaną konstrukcja kapsla sterów oraz podkładek nie tylko są bardziej aero, ale pozwalają na bezproblemową regulację ustawień i są łatwe do obsługi przy serwisie.
Ważnym elementem całości jest także obszar sztycy - stojąca na szczycie hierarchii modelowej Langma Advanced SL posiada zintegrowany maszt, który oszczędza masę, poprawia aerodynamikę i komfort jazdy. Dwie pozostałe linie modelowe posiadają klasyczne wsporniki ze zintegrowanymi zaciskami - one także są autorską konstrukcją Liva, które zaprojektowano z myślą o komforcie jazdy.
Każdy z modeli Langma oferuje prześwit na opony o szerokości maksymalnej 33 mm - to pokazuje, że w Langma jest naprawdę wszechstronnym rowerem szosowym, który może wygrywać na Wielkich Tourach, ale i dostarczyć dużo komfortu i przyczepności podczas typowo amatorskich wypraw. W całej kolekcji Langma wykorzystano różne systemy kół CADEX (marka własna Gianta, która skupia się na tworzeniu bezkompromisowych komponentów z włókna węglowego i Giant.
Ulepszenia na każdym froncie - jak to możliwe?
Liv do produkcji nowej Langmy użył opatentowanego kompozytu tkanego we własnym zakładzie produkcyjnym, a dzięki naprawdę zaawansowanym technologiom jego cięcia oraz możliwości zastosowania mniejszej ilości materiału, udało się odchudzić rower bez jednoczesnego poświęcania sztywności bocznej i aerodynamiki. Wyższa sztywność to przede wszystkim zasługa przeprojektowanego węzła suportu, dolnej rury ramy oraz głowy sterowej - to sprawia, że Langma przyspiesza dynamicznie, sprawnie utrzymuje wysokie prędkości i prowadzi się bardzo precyzyjnie.
Langma stała się też bardziej aerodynamiczna, bo nowe kształty rur stworzono używając zaawansowanego modelowania CFD oraz testowano je w tunelu aerodynamicznym - nie tylko czołowo, ale także pod kątami i z użyciem dynamicznego manekina. Cały system obejmujący ramę, widelce, koła oraz kokpity dostrojono w tunelu aerodynamicznym GST w niemieckim Immenstaad.
Dostępne warianty
Nowa Langma wchodzi na rynek w 4 rozmiarach: XS, S, M oraz L.
Najbardziej zaawansowana seria zbudowana na ramie z najlżejszego kompozytu Advanced SL ze zintegrowanymi masztami dostępna będzie w dwóch konfiguracjach wyposażenia - na pokładzie topowego modelu 0 czekają m.in. koła z włókna węglowego CADEX Max 40 i grupa napędowa SRAM RED AXS, z kolei w wersji Langma Advanced SL 1 spotkamy grupę napędową Shimano Ultegra Di2 i carbonowe koła Giant SLR 0 40, które także są całkowicie nową konstrukcją.
Modele Advanced Pro, posiadające tak jak topowe wersje rurę sterową OverDrive Aero, wykonano z nieco cięższego, ale i tańszego kompozytu Advanced. Tu rówznież dostępne będą dwa warianty wyposażenia - model Advanced Pro 0 oparty został o grupę napędową Shimano Ultegra Di2, a niższy w hierarchii model oznaczony jako "1" otrzymał grupę Shimano 105 Di2. Oba modele zostały oparte o carbonowe koła produkcji Gianta, a także otrzymały seryjnie montowane pomiary mocy (podobnie jak ich bardziej zaawansowane modele SL).
W podstawowej serii modeli Advanced również zastosowano kompozyt użyty w modelach Pro, jednak zrezygnowano ze wspomnianej konstrukcji rury sterowej. W tej linii Panie będą mogły wybieraś spośród 3 wersji wyposażenia. Model Langma Advanced 0 posiada grupę Shimano 105 Di2 oraz carbonowe koła Gianta. Dalej spotkamy model Advanced 1 - ten także posiada elektroniczną 105-tkę, ale zrezygnowano w nim z carbonowych kół. Najbardziej podstawowym modelem w rodzinie będzie Langma Advanced 2 z mechaniczną grupą Shimano 105.
Więcej informacji na temat premierowej Langmy znajdziecie na stronie producenta: www.liv-cycling.com.