Spis treści:
Nie ulega wątpliwości, że rowery jako środek transportu są idealnym rozwiązaniem na zatłoczone ulice dużych miast. W zasadzie w państwach zachodniej Europy społeczeństwo świadome zysków z commutingu od lat używa głównie roweru jako środka komunikacji. W Polsce to rozwiązanie dopiero - choć bardzo dynamicznie - zyskuje na popularności. Podczas gdy my zaczynamy dostrzegać zalety z dojeżdżania rowerami do pracy, zachodnioeurpoejscy rowerzyści są już poziom wyżej - tam królują rowery z elektrycznym wspomaganiem.
Commuting’owa przyszłość
Marka Sparta i jej polski dystrybutor - Rowerystylowe.pl - podkreślają, że nowoczesne rowery elektryczne są idealnym miejskim i rekreacyjnym środkiem transportu dla ludzi w każdym wieku. Rowery ze wspomaganiem zwiększają komfort jazdy oraz wymagają od nas mniejszego wysiłku. Pozwalają bez zmęczenia dotrzeć do pracy oraz dają możliwość zwiększenia pokonywanego dystansu podczas jednej wycieczki. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii elektryki Sparty to po prostu niezawodne, wygodne i banalne w obsłudze jednoślady.
Sparta stawia na nowoczesność - GPS i paski zębate
Holenderski producent posiada w ofercie interesujące rowery elektryczne z GPS’em. Rowery te na etapie produkcji zostały wyposażone w nadajniki GPS, moduły Bluetooth i kartę SIM. Pobierając dedykowaną aplikację, możemy połączyć nasz smartfon z rowerem elektrycznym i na stałe śledzić jego położenie. Poza obserwacją, gdzie znajduje się nasz jednoślad, aplikacja gwarantuje, że dostaniemy powiadomienie, gdy ktoś będzie chciał ukraść nasz sprzęt, albo gdy zacznie się poruszać z nienaturalnie dużą prędkością (prawdopodobieństwo, że ktoś włożył go do auta). To nadal spora nowość, nieczęsto spotykana na rynku.
Drugim innowacyjnym rozwiązaniem, wygodnym, czystym i wymagającym mniej czynności serwisowych są paski zębate w napędach, które Sparta montuje w wybranych modelach. Zamiast klasycznych łańcuchów, producent korzysta z rozwiązania Gates Carbon Drive, które zapewnia 5 razy większą żywotność, niż w przypadku napędu łańcuchowego. Poza tym system jest lżejszy i pracuje ciszej. Nie wymaga stosowania smaru, napinania, ani żadnego serwisu przez 25 000 km, bo na tyle szacowana jest jego żywotność. System jest stosowany w branży, choć nie powszechnie. Sparta używa go w wielu modelach i jest to technologiczny krok naprzód (w przypadku maszyn miejskich).
Linia elektryków made in Holland
W kolekcji Sparty znajdziemy pokaźną liczbę rowerów z elektrycznym wspomaganiem. Aktualnie oferta opiewa na 38 różnych modeli, które różnią się nieco konstrukcją, typem silnika oraz ogólnym poziomem technologicznego zaawansowania. Dominują rowery wspomagane przez jednostki napędowe Boscha, a nieco mniej rowerów zasilają motory firmy Yamaha. W kolekcji znajdują się też rowery ze wspomaganiem od Shimano i E-Motion, choć w sumie to tylko 4 modele. Poniżej przyjrzymy się modelom z kolekcji Sparty na 2020, które są dostępne w Polsce. Skupimy się na jednośladach z systemami Yamaha i Bosch w podziale wg marki producenta silnika.
Silniki Bosch
W kolekcji znajdziemy rowery elektryczne wspomagane trzema jednostkami firmy Bosch. Najmocniejszą z nich jest Performance Line CX, czyli najbardziej zaawansowana seria silników przeznaczona na teren górzysty. Jak zwykle, wspomaganie działa do 25 km/h. Uwagę zwraca tu jednak wysoki moment obrotowy silnika, wynoszący 75 Nm. Zapewnia doskonałe przyspieszenie przy niskiej kadencji nawet na stromych wzniesieniach. Silniki CX znajdziemy przede wszystkim w modelach Sparta D-Burst M8TB Smart Alfine 8 GPS. To nowoczesny rower all-roadowy, który jest zwinny i komfortowy na drogach i ścieżkach typowych dla wielkomiejskiej dżungli. Oczywiście sprawdzi się również świetnie podczas wycieczek, jest gotowy i wytrzymały, aby forsować leśne dukty, wiejskie drogi, czy nadrzeczne wały. Jego bateria jest estetycznie ukryta i została zintegrowana z ramą. Rower zamiast klasycznego napędu posiada pasek zębaty oraz wielobiegową piastę planetarną. Występuje w kilku wersjach kolorystycznych, a dodatkowo możemy wybierać pomiędzy klasyczną ramą oraz z ramą o obniżonym przekroku, który ułatwia wchodzenie i schodzenie. Dostępny jest w trzech rozmiarach - 48, 53 i 57 cm. Klient może też wybierać pomiędzy trzema pojemnościami akumulatora: 400 Wh, 500 Wh i 625 Wh. Model jest wyposażony w moduł GPS. Cena modelu D-Burst M8TB Smart Alfine 8 GPS wynosi 14 859,10 zł (400 Wh). Dostępny jest też model Sparta D-Burst M11TB Smart Speed 625Wh GPS, czyli oparty o identyczną ramę e-bike, który zdolny jest wspomagać rowerzystę aż do prędkości 45 km/h. Jest wyposażony dodatkowo w elementy, które pozwolą dopuścić go do ruchu: mocowanie tablicy rejestracyjnej, lusterko, mocne oświetlenie i klakson. Taki sprzęt kosztuje 16 919,10 zł i wymaga już zarejestrowania.
Kolejny silnik Boscha to Performance Line 60 Nm. Taka jednostka występuje w dwóch e-bike’ach Sparta, które podobnie jak D-Burst Speed wymagają zarejestrowania i oferują wspomaganie do prędkości 45 km/h. Mowa o modelu Sparta E-Speed M9b Bosch 45 km/h 500 Wh, który występuje z klasyczną męską ramą oraz z obniżaną unisex. To typowy rekreacyjny rower o zastosowaniu miejsko-trekkingowym, który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również jako konstrukcja na wycieczki. Zaawansowany silnik ma 350 W mocy, 63 Nm momentu obrotowego i zasilany jest baterią o pojemności 500 Wh. W zależności od trybu wspomagania oferuje zasięg od 54 do 130 km. Oba rowery kosztują 13 679,10 zł i występują w czterech rozmiarach ramy: męska - 53, 57, 61, 65 cm, unisex - 48, 53, 57 i 61 cm.
Podstawową jednostką Boscha jest Active Line Plus 50 Nm, który gości w największej liczbie rowerów elektrycznych. Jest to wprawdzie najsłabszy motor, ale w zupełności wystarczający na potrzeby jazdy miejskiej. Znajdziemy go w następujących modelach:
Sparta M8Tb Bosch 500Wh, z napędem na pasku. Występuje w wersji z obniżoną ramą w rozmiarach: 46, 50 i 54 cm oraz z męską w rozmiarach 50, 56 i 60 cm. Posiada amortyzator i sprawdzi się też podczas poruszania po słabszej jakości nawierzchniach. Kosztuje 11 879,10 zł.
Sparta M9Tb Bosch 500Wh, to bliźniaczy model do M8Tb, który różni się systemem napędu. Znajdziemy w nim klasyczną przerzutką i grupę 1x10 Shimano Deore, co czyni z niego jeszcze bardziej rekreacyjny sprzęt, który nada się na wycieczki również z lekkim, sportowym zacięciem. Kosztuje 11 429,10 zł.
Sparta M8b Exclusive Bosch to miejsko-trekkingowy elektryczny rower, który występuje w dwóch wersjach. Z ramą męską w rozmiarach: 53, 57, 61 i 65 cm oraz unisex: 48, 53, 57, 61 cm. Napęd stanowi pasek zębaty oraz piasta wielobiegowa Shimano Alfine. W podstawowej wersji z akumulatorem o pojemności 300 Wh kosztuje 12 059,10 zł, za dopłatą są dostępne też wersje 400 i 500 Wh. Charakteryzuje się ulokowaniem baterii na bagażniku.
Sparta d-Rule M8TB Smart GPS to jedyny model z silnikiem Bosch Active Line Plus 50 Nm, który został wyposażony w moduł GPS. Występuje zarówno z męską (53, 57, 61 i 65 cm), jak i obniżoną ramą (48, 53, 57, 61 cm). Charakteryzuje się baterią pół zintegrowaną z ramą. Pojemność akumulatora to 300 Wh, a cena modelu d-Rule wynosi 11 699,10 zł. Dostępne są dwie wersje kolorystyczne, a za dopłatą można nabyć też wersje z bateriami 400 i 500 Wh.
Sparta M9b Bosch 500 Wh to rekreacyjny rower o zastosowaniu miejsko-trekkingowym, który sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również jako rower na wycieczki. Występuje z klasyczną męską ramą oraz z obniżaną unisex i zasilany jest baterią mocowaną na bagażniku o pojemności 500 Wh. W zależności od trybu wspomagania oferuje zasięg od 30 do 210 km. Niezależnie od wersji ramy M9b kosztują 11 879,10 zł i występują w czterech rozmiarach ramy: męska - 53, 57, 61, 65 cm, unisex - 48, 53, 57 i 61 cm.
Silniki Yamaha
Silniki Yamaha spotkamy w trzech modelach elektrycznych rowerów Sparta. Są to motory o wysokim momencie obrotowym - Yamaha PW Series 80 Nm. Elektryki w których Sparta montuje silniki Yamahy to typowe miejskie rowery, które śmiało można jednak zabierać na dłuższe trasy, nawet po gorszej jakości drogach. Wszystkie modele Sparta ze wspomaganiem Yamaha mają w standardzie zamontowane moduły GPS. Na szczycie znajduje się Sparta M11Ti Smart Ltd Yamaha 500Wh, którego napęd oparty jest o pasek zębaty i 11 biegową piastę planetarną Shimano Alfine, a akumulator został ukryty w ramie. Występuje z męską ramą w rozmiarach 57 i 61 cm. Jego cena to 12 689,10 zł.
Nieco niżej w hierarchii znajduje się model Sparta M8Ti Smart Yamaha 500Wh, a główną różnicą względem M11Ti jest obecność 8-biegowej przekładni, która również współpracuje z paskiem zębatym. Dostępna jest wersja z męską ramą w rozmiarach: 54, 57 i 61 cm, jak również wersja unisex w wielkościach: 48, 53, 57 i 61 cm. Cena wynosi 11 879,10 zł.
Również za 11 879,10 zł dostępny jest model Sparta M10Ti ION Yamaha GPS 500Wh. On także występuje w opcji z ramą męską (53, 57, 61 i 65 cm) oraz unisex (58, 53, 57 i 61 cm). To miejski e-bike z zewnętrznym napędem opartym o Shimano Deore 1x10. Zapewnia dużo stabilności podczas jazdy oraz dużą rozpiętość dostępnych przełożeń.
Strona dystrybutora: www.rowerystylowe.pl